וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת הסתערה על "האח הגדול"

19.3.2012 / 11:00

סער שיינפיין השתנק ותקף את קשת, חברי הכנסת צלבו את ההפקה ודיירים לשעבר שאגו בחזרה: כל מה שקרה בדיון בוועדת החינוך על פרשת הכדורים הפסיכיאטריים

ערוץ הכנסת

(צילום: ערוץ הכנסת, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

פרשת "האח הגדול" הגיעה לבית המחוקקים: ועדת החינוך של הכנסת בראשות ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו) דנה הבוקר (שני) בפרשת "האח הגדול", במסגרתה מאשים המתמודד לשעבר, סער שיינפיין, את הפקת התוכנית ופסיכיאטר התוכנית לשעבר, ד"ר אילן רבינוביץ', בטיפול לא נאות בכדורים פסיכיאטריים.

בדיון השתתפו נציגים של כמעט כל המעורבים בפרשה, בהם סער שיינפיין, המתמודד לשעבר בנצי שיין, שגם הוא האשים את הפקת התוכנית בטיפול לא נאות בכדורים, מפיק "האח הגדול" אלעד קופרמן מחברת "קופרמן הפקות", נציגי הזכיינית המשדרת את "האח הגדול", קשת, נציגים מהרשות השניייה, מתמודדים לשעבר ב"האח הגדול" כמו איתם ישראלי, גואל פינטו, פנינה טורנה ועוד.

אחרי נאום פתיחה של יו"ר הוועדה, ח"כ מילר, ראשון הדוברים היה סער שיינפיין, המנהל בימים אלה תביעה משפטית מול קשת. "המעמד הזה קצת קשה לי", פתח שיינפיין. "אני מגייס את כל הכוחות שלי בלהתעמת מול האנשים שיושבים מולי", אמר בהתייחסו למנהל התכניות של קשת רן תלם ומפיק "האח הגדול" אלעד קופרמן שנכחו באולם. "רציתי לעבור חוויה כפי שהובטחה לי וכפי שזה נראה – כיף. אחרי הרבה חששות ופחדים נפגשתי עם הגורמים בהפקה, קופרמן ויורם זק באופן אישי, והם הרגיעו אותי והבטיחו לי שישמרו עליי בכל היכולות שלהם. אף אחד לא הזהיר אותי שיכול להיגרם לי נזק".

סער שיינפיין. עומר מירון
נלחם בכל הכוח. שיינפיין בכנסת/עומר מירון

"כבר באודישנים שואלים אותך אם תסכים לעשות סקס מול המצלמה ועד כמה רחוק תלך", גילה שיינפיין. "עורך התכנית יורם זק והמפיק קופרמן אומרים לך – תרגיש חופשי לעשות הכל עם מי שאתה רוצה, במקלחת. אתה מבין לאן מכוונים אותך".

בין היתר, שיינפיין טען כי לאחר שביקש לצאת מן התכנית, הפגישו אותו עם הפסיכיאטר ד"ר רבינוביץ'. "ד"ר רבינוביץ אמר שהמבנה האישיותי שלי לא יאפשר לי להתמודד עם מה שקורה בחוץ, ושכל מי שהצביע לי לעולם לא יסלח לי, ולכן אצטרך טיפול הרבה יותר חמור", המשיך שיינפיין. "כשאני נמצא בין הפטיש לסדן, ואומר לו 'אני לא יכול להיות כאן' - הוא אומר שיש פתרון שהוא בדמות כדור. כשסירבתי, הוא התחיל לצחוק עליי. הוא אמר שהוא מגיע מטעם קשת, ואם אני רוצה לצאת מהחוויה בצורה שפויה ונורמלית אז לקחת את הכדור. עד היום אני שואל את עצמי איך לא עצרתי ואיך לקחתי את הכדור הזה".

"אני בפחד גדול מאוד ממה שערוץ התקשורת הזה יכול לעשות", סיכם שיינפיין בקול רועד. "אני ראיתי את רן תלם קורא להם 'כדורי אהבה'. הם קוראים לי מאיים וסוחט, נראה את זה עומד בבית משפט. הם מנסים להשחיר את פניי והם עדיין מנסים".

אלירז שדה. עומר מירון
והנה, צופה מהצד. אלירז שדה בדיון בוועדת החינוך של הכנסת/עומר מירון

"חשוב לי להסתכל לסער בפנים ולהקשיב לו, חשוב שתשמעו עוד אנשים שהיו בבית האח הגדול ותבינו שהתמונה אחרת כשמקשיבים לעוד אנשים", פתח את דבריו רן תלם, מנהל התוכניות בקשת. 'האח הגדול' היא תוכנית ששודרה ב-120 במדינות, קרוב ל-5,000 אנשים היו דיירים בבית האח הגדול בשנים האחרונות".

תלם התעקש נחרצות כי "יש הפרדה מוחלטת בין האנשים שעושים טלוויזיה, חברת קופרמן, לבין האנשים שעוסקים בבריאות של הדיירים. יש פסיכיאטר שמטפל בדיירים, והוא נותן לנו הוראות מה צריך לעשות", אמר תלם. "אין דיבורים על התוכן עם אנשי הבריאות. יורם זק לא פוגש את הפסיכיאטר או הפסיכולוג ודן איתם בתוכן של התכנית – אסור לו. חשוב שתקשיבו לאנשים שהיו בבית הזה ותשמעו עוד תמונה". תלם ניסה לשכנע את חברי הוועדה לשמוע את דבריהם של מתמודדים נוספים בתוכנית – אך הם סירבו.

יו"ר הוועדה פנה לגואל פינטו ושאל אותו אם הוצגו בפניו תופעות הלוואי לטיפול הפסיכיאטרי שקיבל, ואם לדעתו היה נכון להישאר בתכנית תוך כדי הטיפול. "מי שלא היה בבית 'האח הגדול' לא יכול לדעת איך זה מרגיש, ברגע שאתה נכנס לשם המצב הנפשי שלה משתנה", השיב פינטו. "כמו שטופלתי בבעיות פיזיות שהיו לי, טופלתי גם נפשית. זו היתה עונה אינטנסיבית. אחרי חודש וחצי חטפתי סוג של התמוטטות, הרגשי את זה פיזית. מיד פוניתי לחדר 'האח הגדול' ושם חיכה לי ד"ר רבינוביץ' שהחזיק כדור ביד. הוא אמר לי שזה מה שאני צריך, לא הסביר את תופעות הלוואי או איזה כדור זה. הרופא החליט שאני צריך לקבל כדורים באופן סדיר".

"אנחנו אנשי טלוויזיה, לא למדנו רפואה", אמר אלעד קופרמן. "כשמגיע איש מקצוע שמנחה אותנו – אנחנו זזים הצידה ולא מתעסקים בזה". לדבריו, "בשתי העונות האחרונות אין לנו שום צורך בהתערבות פסיכיאטרית בתכנית. ההפקה ב'אח הגדול' יודעת הכל ומה שאנחנו עושים זה ט-ל-ו-ו-י-ז-י-ה ויש רופא שמטפל באנשים לפי שיקול דעתו בלבד", הוסיף קופרמן לקראת סיום הדיון. "אנחנו יודעים מה קורה בתוך התוכנית וכשמתעוררת איזושהי בעיה כי חיים שם אנשים, כי קורים להם כל מיני דברים וכי קורה להם משבר, יש התערבות של איש מקצוע ויש לו חופש פעולה לעשות כל מה שהוא רוצה".

"המפגשים הפסיכיאטריים אינם מצולמים ולא מנותבים", ענה רן תלם לשאלת יו"ר הוועדה.

רן תלם ואלעד קופרמן. עומר מירון
מגיני קשת. רן תלם מימין עם אלעד קופרמן משמאל/עומר מירון

לאחר שנציגי קשת וחברת ההפקות סיימו את דבריהם, עברה הוועדה לתחקר את נציגי הרשות השנייה, בטענה כי ישנו מחדל אם התאפשר הטיפול התרופתי בלא פיקוח של הרגולוטור. "אנחנו מוטרדים מהנושא ועוקבים כל הזמן אחרי הביטחון והרווחה של המשתתפים ועל אופן הייצוג שלהם – וגם אחרי תהליך ההפקה עצמו", אמר יו"ר הרשות, אילן אבישר. "האפשרות שמשתתף יגיע למצב שהוא צריך תרופות פסיכיאטריות קשות דומה לאפשרות שמשתתף שיפגע פיזית יקבל תרופות שמשככות כאבים, כשאני שומע על ההפרדה הזו (עליה דיבר קופרמן, ד.א.) אני מזהה בעיה ונצטרך לתקן אותה".

"אנחנו לא נרדמנו בשמירה", אמר מנשה סמירה, מנכ"ל הרשות. "הגענו לנקודה, לפי עדות שצפה, שהיה לחץ של התערבות שמחייבת בדיקה, כי תוכנית טלוויזיה לא אמורה להגיע למקומות כאלה. גם קשת עושים עכשיו בדק בית, כי צריך לעשות בידור בלי התנהלות מהסוג הזה. אנחנו עושים בדיקה עד כמה ההפקה או לא היתה מעורבת, הם טוענים שלא היו מעורבים אבל נצטרך לאמת את הדבר הזה".

"גילינו שד"ר רבינוביץ' אינו חבר באיגוד הפסיכיאטריים בישראל, ולכן יש לנו בעיה", אמר ניצן חן, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, המפקחת על ערוץ 20. "לא יכול שפסיכיאטר כזה יהיה חלק מההפקה. הוא צריך לקבל את הסמכות שלו ממקום אובייקטיבי מקצועי. חייב להיות ניתוק זיקה מוחלט בין ההפקה לבין גורמי בריאות הנפש".

ניצן חן. ברני ארדוב
"אם הרופא לא חבר באיגוד הפסיכיאטריים - יש לנו בעיה". ניצן חן/ברני ארדוב

לאחר מכן החל הקונצרט של חברי הכנסת, שהבינו שהדיון מושך תקשורת רבה וניצלו את המגרש הביתי: "מבחינתי התכנית היא זנותית לכל דבר", פתח ח"כ נסים זאב מש"ס. "אני חושב שנותנים חסד למשתתפים שם שנותנים להם כדורים. אני חושב שרק מסוממים יכולים להשתתף בתכנית כזו. גם הצופים הם מסוממים לתוכנית, אם צריך לתת כדורים – אני אומר שיתנו כמה שיותר. מי שנורמלי לא נכנס לתכנית כזו בכלל". פנינה טורנה, מתמודדת לשעבר בתוכנית, התפרצה לדבריו ואמרה: "אני הבאתי דוגמא לנשים במצוקה, אין לך מושג מה על מה אתה מדבר, לא אסכים שתדבר כך על התכנית". "תסמכי עליי שאני יודע", ענה לה ח"כ זאב. "צריך לבטל את התכנית הזו, הדיון צריך להיות על איך סוגרים את התכנית".

ח"כ מיכאל בן ארי מהאיחוד הלאומי האשים את הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין בכך שלא פקחו על התוכנית עוד בפרשת יורם זק. "אני לא מבין איך ארגוני הנשים נתנו לו לחזור לשם אחרי 48 שעות". לאחר מכן סיפר בן ארי אנקדוטה על ילדה מקריית ארבע שנשאלה אם היא רואה את "האח הגדול" וענתה "לא, הוא בישיבה" וטען כי בדומה לכך, אף אחד לא צריך לראות את התכנית. "התכנית הזו מנוולת ומתועבת", אמר בן ארי.

"סוגיית הראוי והלא ראוי בכל מה שקשור לעשיית רופא פסיכיאטר בתכניות הזה תנוסח מחדש ותיבחן בדקדקנות", אמר ד"ר גדי לובין, ראש שירותי בריאות הנפש. "אני רוצה להדגיש שטיפול פסיכיאטרי כמו כל טיפול אחר הוא חיוני למי שזקוק לו ולא נוח למי שלא זקוק לו. זה נראה לכאורה, בעיה מאוד משמעותית בטיפול המסוים הזה".

"יש לנו סמכות על ד"ר רבינוביץ'", אמר פרופ' אבינוכם רכס, ראש לשכת האתיקה הרפואית. "אנחנו נבדוק את התנהלותו הפרטנית וגם את הסוגיה הרחבה יותר. רופא שנשכר על ידי ההפקה נכנס לניגוד אינטרסים. אנחנו נבדוק האם הרופא היה נאמן לאתיקה המקצועית. האם הוא חצה את הקווים".

דיון וועדת החינוך בפרשת הכדורים הפסיכיאטריים בתכנית האח הגדול. צילום מסך, ערוץ הכנסת
"תוכנית מתועבת ומנוולת". ח"כ מיכאל בן ארי/ערוץ הכנסת, צילום מסך

כזכור, פרשת "האח הגדול" החלה בסערה בעקבות פרסום של מוסף "7 לילות" של ידיעות אחרונות, בו התראיין שיינפיין וסיפר על החוויות הקשות מבית "האח הגדול" בעקבות הטיפול הפסיכיאטרי שקיבל. שיינפיין האשים את ההפקה בכך שאילצו אותו להישאר בבית למרות שביקש לעזוב, ואת ד"ר רבינוביץ' בהפרת כללי האתיקה של הטיפול הפסיכיאטרי על ידי שימוש לא מבוקר בכדורים מסוג ציפרלקס ורסיפדל.

זמן קצר לאחר פרסום הפרשה בתקשורת, שיינפיין תבע את הפקת "האח הגדול" ואת רבינוביץ', ואילו הפקת "האח הגדול" תבעה את שיינפיין על הוצאת דיבה. בנוסף, תבע ד"ר רבינוביץ' את הדייר לשעבר בנצי שיין, שהאשים אותו בטיפול לא נאות בכדורים פסיכיאטריים.

בינתיים, בעקבות חשיפת הפרשה, החלו הרשויות השונות לבדוק את הנושא: בין השאר, הרשות השנייה הודיעה כי תקיים דיון בנושא (והוא אכן ייערך מספר שעות לאחר הדיון בכנסת), משרד הבריאות הודיע כי יתערב גם הוא בפרשה וכן יוקם צוות בדיקה של לשכת הרופאים הפסיכיאטריים המשותף לרשות השנייה, שיבדוק את כל משתתפי "האח הגדול".

*עדכון ראשון: 08:47

מסמך: סער שיינפיין נגד הפקת "האח הגדול"
קופרמן הפקות נגד סער שיינפיין
פרשת "האח הגדול": מי באמת הרוויח מהסערה


david_a@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully