וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשת הסוואה

16.10.2012 / 15:51

רשת תשבץ בפרקים הבאים של "דייט בחשיכה" מתמודדים יוצאי אתיופיה, זאת עקב הביקורת הציבורית שעלתה לאחר שידור הפרק הראשון בו עלו אמירות גזעניות נגד יוצאי העדה

זכיינית ערוץ 2 רשת תשבץ בפרקים הבאים של תכנית הריאליטי החדשה "דייט בחשיכה" מתמודדים יוצאי אתיופיה, זאת עקב הביקורת הציבורית שעלתה לאחר שידור הפרק הראשון של התכנית בו עלו אמירות גזעניות כנגד יוצאי אתיופיה - כך נודע לוואלה! ברנז'ה.

תלונות של צופים על גזענות במסגרת התכנית "דייט בחשיכה" התקבלו במשרדי רשת ובמשרדי הרשות השנייה עוד בטרם עלתה התכנית לאוויר ביום שבת האחרון, כאשר שודרו פרומואים בלבד. באחד מהם נראה קטע מתוך הפרק הראשון בו אחת המשתתפות בתכנית מביעה הסתייגות ורתיעה ממתמודד אחר, אותו היא חושבת בשגגה לאתיופי. צופים רבים ביקשו להוריד את הפרומו מהאוויר, והרשות השנייה פנתה בנושא לרשת שהביעה התנצלות והפרומו אכן הוסר.

אולם למרות התלונות המקדימות, הסצנה המלאה שודרה ביום שבת האחרון וגררה תלונות רבות נוספות על הפרק, אשר זכה לאחוזי צפייה גבוהים. "דייט בחשיכה" היא תכנית הכרויות במהלכה נפגשים גברים ונשים בחדר חשוך במטרה למנוע מהמראה החיצוני של כל צד להשפיע על ההחלטה לצאת עם הצד השני. כאשר אחת המתמודדות סברה שפגשה יוצא אתיופיה, היא שיתפה בכך את המתמודדות האחרות והביעה רתיעה מקשר עמו. בתלונות שהגיעו לנציבות פניות הציבור של הרשות השנייה, קבלו המתלוננים על כך שדבריה של המתמודדת על יוצאי אתיופיה היו אמירות גזעניות ופוגעניות.

בין המגנים את רשת על החלטה לשדר את הקטע היו גם הפורום הישראלי לגיוון בתעסוקה, אשר תקף את הרשות השנייה על כך שלא הורתה מראש על צנזורו של הפרק. "התוכנית עשתה שימוש ציני בדעות הקדומות והחשוכות של משתתפיה ובכך במקום לקדם את השוויון וההבנה כמצופה מערוץ מרכזי, מעמיקה את הפערים ומקבעת את הסטריאוטיפים כלפי הקהילה האתיופית", אמרו בארגון. "השימוש בסטריאוטיפים חשוכים שכאלה פוגע במאמצים הרבים שנעשים לצמצום הפערים בישראל". בעקבות התלונות, נעשתה שוב פנייה לזכיינית רשת בנוגע לקטע ששודר.

בזכיינית הסבירו מדוע שידרו את הקטע בכל זאת. לפי אנשי רשת, הפקת התכנית הופתעה מכך שהמתמודדת החליטה לסווג את אחד המשתתפים כ"אתיופי", אולם החליטה להשאיר את הקטע ואת הדיון שהתפתח בעקבותיו ולהציג את ההפתעה והמבוכה שנגרמו למשתתפת כשגילתה את טעותה. בזכיינית הסבירו כי השארת הקטע נועדה בכדי להצביע על הקלות שבה מסווגים אנשים האחד את השני ללא בסיס עובדתי. "הפקת התכנית החליטה להשאיר את הקטע בכדי לא לעקר את הדיון בנושא ומתוך תקווה שהן המשתתפת והן הצופים, הפיקו לקח מהקטע", אמרו בזכיינית, ואף הודיעו כי בפרקים אחרים של התכנית יופיעו יוצאי אתיופיה.

"על הפקת התכנית להתנער לחלוטין מדבריה של אותה משתתפת"

במכתב תשובה ששלח נציב פניות הציבור של הרשות השנייה לצופים שפנו אליו, והעתק ממנו נשלח גם לשר התקשורת והרווחה היוצא משה כחלון ולמשנה למנכ"ל רשת שאול מגנזי, כתב דוד רגב כי היה על רשת להבהיר לצופים בתכנית כי הדברים שנאמרו אינם משקפים את דעת הפקת התכנית. "בחנתי את הדברים לעומק ומצאתי כי דברי אותה משתתפת היו מבזים, משפילים ומוטב היה לו לא נאמרו, על אחת כמה וכמה כשמדובר בתכנית הנצפית באחד הערוצים המרכזיים בישראל", כתב. "אמנם היה מקום לעורר דיון בנושא העוסק בסיווג של אנשים ללא בסיס עובדתי, אך אני סבור כי באותה נשימה היה על הפקת התכנית להתנער לחלוטין מדבריה של אותה משתתפת ולהבהיר כי מדובר בדעתה הפרטית בלבד ולא בדעתם של מפיקי התכנית. כן היה מקום לעשות זאת במהלך התכנית או בסופה". רגב ברך על הודעת רשת כי תכלול בהמשך תכנית הריאליטי מתמודדים יוצאי העדה האתיופית.

"אחת המטרות ששמה לעצמה 'רשת' באמצעות 'דייט בחשכה' היא בדיוק זו, למגר תופעות לוואי שעדיין קיימות בחברה בישראלית באשר לסטריאוטיפים ודעות מוקדמות", אמרו היום לוואלה! ברנז'ה בזכיינית. "מעבר לרומנטיקה האמיתית ולהומור המקסים הקיימים ב'דייט בחשכה', המטרה של התוכנית להציג לצופה כי המראה הוא לא חזות הכל, אחרי הכל". ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו אישרו את הפרטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully