וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לדעת" נגד גל"צ: חסויות לתוכניות טלוויזיה אינן "תשדירי שירות"

13.5.2013 / 12:18

לטענת העמותה, בעוד תשדירי שירות אמורים לתת מידע לציבור - אלה שגלי צה"ל משדרת הם למעשה פרסומות לגופים מסחריים ושבשידורם עוברת התחנה הצבאית על החוק

זכייניות הטלוויזיה המסחרית ביצעו בשבועות האחרונים רכש מדיה לתכנית "האח הגדול", "כלבוטק" ו"חברות" - בין היתר גם בתחנה הצבאית גלי צה"ל שמקדמת את התכניות בתשלום כ"תשדירי שירות". אולם, כעת יש מי שטוען שבעוד תשדירי שירות אמורים לתת מידע לציבור - אלה שגלי צה"ל משדרת הם למעשה פרסומות לגופים מסחריים ושבשידורם עוברת התחנה הצבאית על החוק. בתחנה הצבאית טוענים מנגד כי החוק עומד דווקא לצידם - כיוון שהוא אינו מתייחס לזהות הגוף אליו מתייחס התשדיר.

חוק גלי צה"ל קובע כי לתחנה הצבאית, הממומנת מתקציב משרד הבטחון, מותר לשדר "שידור חסות" שמשמעו ציון השתתפותו של גורם חוץ במימון משדר. החוק מגדיר תשדיר שירות כתשדיר מטעם גוף ציבורי שמטרתו מתן שירות לציבור, או כזה הנותן מידע לאנשי כוחות הבטחון בנוגע למוסדות לימודים ותרבות או מבצעים והטבות עבורם ועבור יוצאי כוחות הבטחון. החוק קובע כי בתשדיר לא יהיה "תיאור איכותי או השוואתי של מוצר או שירות מסוים".

"נהיר כי תכניות בידור וריאליטי של ערוץ מסחרי אינם עונים על ההגדרה שלעיל ובכך, עברה התחנה על הוראת החוק", טוען יו"ר אגודת "לדעת" פרופ' אלי פולק, שפנה בנושא לממונה על פניות הציבור של גלי צה"ל ערן אליקים. באגודה דרשו לדעת מי אישר את התשדירים שעלו לאחרונה וקידמו תכניות טלוויזיה בערוצים 2 ו-10, כלפיהם נטען כי הם "פרסומות לכל דבר ועניין". בגלי צה"ל אומרים מנגד כי סוגיית תשדירי השירות כבר עלתה לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת ושם לא נקבעו עליה מגבלות בשידור תשדירים מטעם גופים מסחריים, וכי מדובר בפרשנות מוטעית של החוק. "אנו מכבדים את דעתו של פרופ' אלי פולק, אך הפעם נפלה טעות בפרשנותו את החוק", אומרים היום בתחנה. "קיימות מגבלות רבות ופיקוח הדוק על הפרסום בגלי צה"ל אשר נעשה אך ורק בהתאם לחוק ולהוראות הצבא בנושא. כך גם נעשה בנושא שבמכתבו של פרופ' פולק".

בתחנה אומרים כי כל חסות וכל תשדיר שירות מאושרים לשידור מראש - הן על ידי ראש מחלקת השיווק בגלי צה"ל והן על ידי היועצת המשפטית של התחנה, כנציגת הפרקליט הצבאי הראשי. "אין החוק קובע מגבלה לגבי זהות המפרסם, ולכן אין כל מניעה משפטית שגופים מסחריים מכל סוג שהוא יפרסמו חסות בגלי צה"ל", מסביר גורם בתחנה לוואלה! ברנז'ה. "עניין זה נדון במפורש במסגרת הדיונים שנערכו בוועדת הכלכלה עת נוסח החוק. לאור האמור, ערוצי תקשורת, על אף שהם גופים מסחריים רשאים לפרסם חסויות בגלי צה"ל, לרבות תיאור תכניותיהם, שהן למעשה המוצרים של אותם גופים, והכל ללא תיאור איכותי או השוואתי כאמור בחוק".

באגודה לא מקבלים את הפרשנות של גלי צה"ל, שמסייעת להכנסות הכספיות שלה, ואומרים כי מעבר לעבירה על החוק קיים בנושא גם מישור ערכי. "האם אין מוצרים שתחנת רדיו צבאית צריכה להגיד לא לפרסומם? מה מבדיל תחנה כזו מתחנה מסחרית לכל דבר, אם בכלל?", דברי פרופ' פולק. "ישנם חיילים אשר משרתים בתחנה, זהו שירות החובה הצבאי שלהם. האמנם ראוי כי במסגרת שירותם למדינה, חיילים יקחו חלק בפעילות מסחרית שנועדה להכניס כסף ולקדם אחוזי צפייה של ערוצי טלוויזיה מסחרית?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully