וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עורך כלבוטק: "אתה לא מתאבד בשביל מלחמה ומה ש'רשת' עושה זו התאבדות"

10.6.2013 / 9:01

עם מחצית מהרייטינג לו הורגל בערוץ 2, משה כץ נהנה מהאתגר החדש ב-10: "אם אני גורם לרשת להזיע; להאריך את החדשות ברבע שעה ולא לשים פרסומות - אז את שלי עשיתי". ריאיון

"אל תכתוב איפה אני גר", מבקש עורך "כלבוטק" במהלך הראיון עמו. אחרי חמש שנים של התנצחיוות עם נוכלים, רמאים, אנשי פשיעה וסתם חורשי-רעות, משה כץ מודה שהתרגל – אבל אף פעם אי אפשר להיות זהיר מדי. כמה פעמים שאחריו ואחרי מגיש התכנית ומנכ"ל ערוץ 10 רפי גינת בוצעו מעקבים, הושחתו כלי הרכב שלהם או סתם התקבלו באופן קבוע איומים, כאלה שדרשו את התערבות ימ"ר תל אביב של המשטרה.

"להגיד שזה תענוג? לא. להגיד שאני אפילו יכול לפעמים להבין את הצד השני – כן", הוא אומר. "כשאתה חושף אדם במערומיו אתה מעריך שהוא לא יאהב את זה, אבל יש גם כללי משחק למרות שלא תמיד כולם מכבדים אותם ואין עיתונאי חסין. אני באמת חושב שלא ירחק היום בו יפגעו בעיתונאי על רקע משהו שהוא פרסם, אני מקווה שזה לא יהיה בתקופה שלי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא ירחק היום בו יפגעו בעיתונאי על רקע משהו שהוא פרסם". כץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

"טוב שהם דרוכים וטוב שהם יזיעו"

מה שכן קרה בתקופה של כץ על כסא עורך של תכנית התחקירים הוותיקה והמצליחה בישראל היה נקודת ציון דרמטית בהיסטוריה של התכנית. אחרי 14 שנה בזכיינית ערוץ 2 רשת ארז הבוס רפי גינת את מטלטליו ובהם גם התכנית שבבעלותו ועבר למנכ"ל את ערוץ 10 ולשדר את "כלבוטק" על מסך המתחרים. אם עד היום היה מודאג כץ מחיכוך עם הנוכלים מושאי התחקירים שלו, כעת נוספה לו דאגה משמעותית – עם המעבר לערוץ 10 צנח הרייטינג של התכנית באופן דרמטי למושגי רייטינג של ערוץ 10, והיא עלתה לשידור באחד החציונים החלשים ביותר שלו במונחי אחוזי צפייה מזה שנים.

"מי שיגיד לך שזה לא מבאס אותו הוא שקרן", הוא עונה לשאלה כיצד הוא מתמודד עם מנעד נתוני הצפייה החדש. "אבל מצד שני כשאתה רגיל למנעמים יותר מדי זמן אתה נהיה שאנן, ואז אתה מפסיד הרבה קרבות בדרך".

למה זה גורם, להתרגל להיות מוביל בתחומך ואז להתעורר לנתונים של היום?

"בערוץ 10 רגילים לכאלה מספרים שאני מבחינה אישית לא יכולתי אפילו לעלות עם אנשים במעלית פה. מצד שני, להתרגל מביא לניוון וזה פוגע במוצר לאורך זמן. עם כל הצער והכאב על הרייטינג - יש משהו טוב במעבר הזה".

למרות שידעת שברשת עשו מאמצים לגרום לזה לא לעבוד? שיבצו מולכם את התכניות הכי חזקות שיש כרגע בלוח.

"אני אומר דבר פשוט: אם אני גורם לרשת להזיע ולעשות את כל התרגילים שבעולם; להאריך את החדשות ברבע שעה, לא לשים פרסומות, לשבץ מולנו את 'המרוץ למיליון' ולהפסיד בימים האלה ביחס לעצמם כי במוצ"ש הם פורחים ומולי הם חלשים - אז אני את שלי עשיתי".

ענייני הפרוגרמינג הללו הם לא חלק מכללי המשחק?

"כן ולא. כללי המשחק הם כאלה שאתה לא מתאבד בשביל המלחמה ומה שהם עושים זו התאבדות. כי אם אתה הולך ומקריב ערב ברמה כלכלית בשביל לתפוס עוד שתיים שלוש נקודות ברייטינג אז אתה מתאבד כלכלית, וזה כבר חורג את כללי המשחק".

אבל גם ערוץ 10 מכוון כלפי רשת בלבד את כל התותחים הכבדים שלו. אפשר להבין את הדריכות.

"טוב שהם דרוכים וטוב שהם יזיעו, כי יהיה יותר קשה ואנחנו נחזור למספרים שהיינו. אני יודע מה יש בהמשך, והם גם יזיעו וגם יפסידו כסף".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנחנו עדיין יושבים בלילות אני והוא בחדרי עריכה עד הבוקר". גינת/מערכת וואלה!, צילום מסך

"חוק דתיים שלובים, מכיר?"

משה כץ נמצא בתעשיית הטלוויזיה מזה 15 שנים, ולא תמיד היה מאחורי הקלעים. הוא הגיש בחדשות המקומיות של HOT ובשלב מסוים אף הופיע במקביל גם בתכניות של ערוץ 2 וגם של ערוץ 10. לאחרונה דירג אותו העיתון "מקור ראשון" כאחד העיתונאים הדתיים המשפיעים בתקשורת. "במשך שנים זה לא היה ככה", הוא עונה על השאלה כיצד הוא מרגיש עם התואר. "דווקא כשהייתי בפרונט והכיפה נצנצה – אז לא היו מזמינים אותי לאירועי הברנז'ה הדתית כי לא הייתי דתי טיפיקאלי במיוחד. לא הייתה לי בעיה עם זה".

לפי מה נקבע המעמד בברנז'ת אנשי התקשורת הדתיים?

"זה מצחיק, אתה יכול להיות כתב לענייני בני ברק והסביבה ברדיו איקס ואתה בקליקה, ואתה יכול להיות מנכ"ל חדשות ואתה לא בקליקה. זו קליקה שנסגרת בסגנון חבר מביא חבר מביא חבר. חוק דתיים שלובים, מכיר?"

כמובן.

"אז זה ככה עם יוצאי הישיבות והבני עקיבא והעולם שמסביב. ההיא נשואה להוא והוא בן דוד של זה – ככה זה עובד. ואז יש את מה שנכפה על הקליקה שזה היררכיה, בכל זאת, יש כמה אנשי תקשורת בכירים בסביבה, והם חייבים להתייחס לזה".

נראה שבשנים האחרונות ההיררכיה היחסית הולכת ומשתנה, במיוחד עכשיו עם מעריב. תסכים שאתם, אנשי תקשורת דתיים, נמצאים ביותר ויותר צמתים מרכזיים בתקשורת?

"כן. אבל לא זה שהיותם דתיים ברזומה זה מה שחשוב שם. אני גם לא רואה אותם משפעים, לצערי הרב".

באמת? מעריב למשל - בהנהלה ובראש מערכת החדשות יושבים כמעט אך ורק אנשים דתיים שנמצאים בלב ליבו של עיתון ארצי, למרות הביקורת הרווחת שהוא הפך לעיתון סקטוריאלי.

"אבל זה מה שמפריע לי – הדתיים משתלטים על משהו ואוטוטו הוא נעלם. אני חסיד ההיטמעות, נגד גטאות. בימיו הראשונים של 'מקור ראשון', שאפילו כתבתי בו, הנישתיות והסקטוריאליות עמדה בעוכריו. אם אתה רוצה להביא את מי שאתה ומה שאתה הדרך היא לא להקים עיתון נישה שפונה לאנשים שמשוכנעים ממילא בדרך שלך".

"עבדתי בכל סוגי המדיה וראיתי שעיתונאים דתיים מפגינים רמה מקצועית מאוד גבוהה וזה משלל סיבות. מערכיו?ת ועושר של שפה, וכלה בדיוק וברמת הפרטים. לצערי הרב הנישתיות הדתית מאבדת מהאובייקטיביות כשזה מגיע לציבור לשפוט. לי חשוב שלא יקחו ידיעה של איקס וישימו אותה במרכאות או בסוגריים רק כי היא התפרסמה בפלטפורמה דתית".

עיתונאים דתיים שמוכרים בציבור הרחב כמו עמית סגל, ברוך קרא, סיוון רהב מאיר ואחרים. לדעתך חלה עליהם חובה מסוימת כלפי המגזר?

"הם בקונצנזוס המשודר. הם לא משתייכים לנישה הזו של הדתיים, בהיבט של המקום שהם משדרים בו".

גם אתה לא.

נכון. ותמיד היה חשוב לי לא להיות בנישה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לעשות 'כלבוטק' נוספת הם לא יכולים". מנכ"ל רשת אבי צבי/מערכת וואלה!, צילום מסך

"כבר אין את 'מה שאני לא יעשה אני אביא את ה-25 אחוז'"

לתפקיד עורך "כלבוטק" מונה כץ לפני חמש שנים והוא העורך הקבוע מאז עזב את מערכת התכנית גולן יוכפז - אשר ערך תשע שנים את התוכנית והשאיר אחריו שורת תחקירים מעוררי הדים. דרכיהם נפגשו השנה שוב עם מינויו של יוכפז למנכ"ל חברת החדשות

לשאלה באלו תחקירים הוא מתגאה, יש לכץ תשובה מוכנה: "תחקיר הכלים הקרמיים, סיפור מפעל הדגים בסין, סדרת תחקירי צריכת המרגרינה והבשר וכמובן תחקיר 'אדום אדום', אולי התחקיר הצרכני שעורר את הגלים הגבוהים ביותר בשנים האחרונות בישראל. אלה תחקירים ששינו הרגלים של אנשים, שעוררו שיח", הוא אומר.

אתה בא מרקע של אקטואליה. לא מדגדג לך לפעמים לעשות תחקירים שהם קצת יותר הארד קור עיתונות מתחקיר שמן הזית - אשר כבודו במקומו מונח?

"ברמה האישית כן ולא. אני גם מעריך שאחזור לזה מתישהו. אבל 'כלבוטק' מבחינתי זה שיא האקטואליה בהיבט הפרקטי. יש דברים שמטפלים בהם בחדשות שאנחנו הצבענו עליהם קודם כי זיהינו תופעה. גם על תהליכים חברתיים, גם ברמה הצרכנית וגם ברמת האישית. כשאני נכנס לתוך רשות השידור ושם תחקירן שעובד שם ומראה את הברדק שיש עם גביית אגרה וכמה קל בשיטת מצליח לקחת מאנשים כסף שהם לא צריכים לשלם – זו אקטואליה".

איך היית מגדיר את המפתח לאהדה לה זוכה התכנית?

"הסוד שלה נעוץ בשני דברים – המותג, שזה רפי, שמצדיק את עצמו ומאדיר את המותג כבר 35 שנה ואנשים אוהבים מותגים, אין מה לעשות. יש כוח למותג שלא משתנה, וזה בניגוד לסביבה עיתונאית טלוויזיונית אחרת שמשתנה כל הזמן. הדבר השני זה המנעד הרחב של הנושאים שאנחנו עוסקים בהם, מגוון רחב ועצום שבו אתה משמש במקום כל מיני גופים ורשויות והציבור מחזיק ממך כמי שברגע שהוא יתערב בנושא מסוים הוא יטופל".

ידוע שרפי נהג להיות מעורב בתכנית עד הפרטים הכי קטנים, ועכשיו באופן טבעי יש לו דברים יותר מהותיים להתעסק בהם ופחות זמן. איך זה משפיע על העבודה על התכנית?

"זה לא משפיע בהיבט המהותי, אלא ברמה ההפקתית. בהיבט הפרקטי זה דורש מאיתנו התאמות כאלה ואחרות כי לוח הזמנים שלו היום הוא מטורף. אבל במהות – אנחנו עדיין יושבים בלילות אני והוא בחדרי עריכה עד הבוקר ועוברים על כל פרט ועל כל פריים ועל כל אות שנכתבת".

אלו דיונים עשיתם לקראת המעבר לערוץ 10? חשבתם לרענן את הפורמט של התכנית?

"הדבר היחיד שעלה זה הצורך, בגלל השינוי של הפלטפורמה, להתבלט הרבה יותר במאבק היום יומי. הרי הייתי במקום שהוא הפייבוריט ועכשיו אני באנדרדוג ואני זה שמתחרה. אין לי התאמות למוצר – זה המוצר, והוא מוצר מנצח. אחרי עונה שבה שברנו את השיאים של עצמנו מאוד קל ליפול לשאננות ולשים תחקיר אחד טוב ושני תחקירים פחות מושקעים – אין אפשרות כזו".

אז יש יותר לחץ?

כן, אבל זה לחץ טוב כי זה עשה לי ריפרש במערכת. כבר אין את 'מה שאני לא יעשה אני אביא את ה-25 אחוז', בכל יום אני צריך להביא את הדה בסט".

כנס אילת לעיתונות 2012. ברני ארדוב
נכנסיו לנעליים הגדולות. יוכפז/ברני ארדוב

"החיקוי הזול והדהוי תמיד לא מצליח"

"כלבוטק" היא כרגע תכנית התחקירים היחידה על המסך, אבל בזכיינית רשת ממנה ערקה לא קופאים על השמרים. מיד עם ההודעה של גינת על עזיבה פנו אנשים התוכן של הזכיינית למספר חברות הפקה וביקשו מהן להציע להן רעיונות לפורמטים, ולאחר פרזנטציות שנערכו בערוץ נבחרה חברת "ארצה הפקות" להפיק את התכנית המתחרה – והיא צפויה לעלות לשידור בסביבות חודש ספטמבר. "אני דרוך, ואני יודע שהם עובדים על זה", מודה כץ מוסיף מיד: "ראיתי המון תכניות 'תחקירים', במרכאות, אבל לא ראיתי תכנית תחקירים ששרדה עד היום חוץ מאיתנו. אני מאמין שהם יעשו איזה תכנית שהם מין מיקס של כל מיני דברים שכבר נוסו בעבר. לעשות 'כלבוטק' נוספת הם לא יכולים".

הם יכולים לעשות בדיוק את אותו הדבר רק עם שינויי פורמט מינוריים ולהשתמש בפלטפורמה שיש להם כדי להוביל עליכם.

"הם לא יכולים. אי אפשר. מה שלא המקור נופל וזה הוכח בפורמטים טלוויזיניום עולמיים– 'האח הגדול' מול פרוייקט Y, אמריקן איידול מול מתחריו - החיקוי הזול והדהוי תמיד לא מצליח. הקהל אינטיליגנטי, רק חושבים שהוא בולע הכל כאשר בפועל הוא בולע רק את מה שהוא רוצה".

אבל הקהל פותח רק את ערוץ 2.

"נכון להיום, רק נכון להיום".

איך אתה מרגיש עם שינוי רצועת השידור? הרי עוגן זה לא רק פורמט, זה גם שיבוץ.

"אתה צודק, אבל עלינו לאוויר כשהיו הרבה מאוד דברים בהתהוות ועכשיו הם צריכות לעלות לאוויר ויש תכניות נוספות שצריכות שיבוץ. יש בערוץ עשייה בפול גז בכל הגזרות - גם בריאליטי, גם בחדשות, גם בדוקומנטרי וזה לצד דברים עונתיים".

"השורה התחתונה היא שעכשיו המלחמה מתחילה, כי כל מה שנזרע מבשיל ויש בערוץ הסתכלות כוללת של שבוע שלם ולא רק על יום שידורים אחד. אני מעריך שזה מצב שהולך לשנות את כללי המשחק: בכל יום נתון יהיה לצופה מה לקבל בערוץ והוא לא יחפש את היום הספציפי שבה משודרת תכנית מסוימת. הרגלי הצפייה ישתנו. זה לא יקרה בעונה הראשונה, כי הצופה התרגל לשנה של שידורים חוזרים. בסוף זה סל אחד שהוא חייב להיות מלא – והוא יהיה".

רשת: "האשמות מופרכות, שגויות ומטעות"

מהזכיינית רשת נמסר בתגובה: "מבדיקה פשוטה וגלויה לעין אפשר לראות כי סך דקות הפרסום של "רשת" מול ערב ההשקה הראשון של "כלבוטק" בערוץ 10 עמד על 37 דקות (לעומת 34 לערוץ 10 ). בשבוע שלאחר מכן סך דקות הפרסום של "רשת" בערב זה עמד על 33 (לעומת 27 לערוץ 10 ) ובשבוע השלישי , סך דקות הפרסום של "רשת" עמד על 40 (לעומת 35 של ערוץ 10 ) וכך הלאה. כך שהאשמות אלה, הניתנות כמובן לבדיקה מידית, מופרכות, שגויות, ומטעות".

"הארכת מהדורת החדשות נקבעת על פי צורכי התוכן והדחיפות שיש למהדורה עצמה, בין אם בערוץ 2 ובין אם בערוץ 10. "כלבוטק" ורפי גינת, בשתי העונות האחרונות שלהם ב"רשת" "נהנו" למעלה מעשר פעמים מהארכת החדשות. באותה קלות בה ניתן לבדוק את עניין דקות הפרסום, כך ניתן לבדוק את מספר הפעמים בו ערוץ 10 האריך , מאריך ויאריך חדשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully