וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

”’המירוץ’ היא תחרות נקייה"

29.8.2013 / 12:31

דקה לפני גמר "המירוץ למיליון", העורך בפועל של הריאליטי אלון רום, מספר על הקשיים בהפקה והדילמות הקריאטיביות, ורומז ל"אח הגדול" של המתחרה: "שמח שלנו יש תדמית טובה"

העונה השלישית של "המירוץ למיליון" תגיע לקו הסיום השבוע בגמר שיתפרס של פני שלוש תכניות החל מאמש (רביעי). לקראת סיום ההפקה שנדדה בדרום אמריקה ומרכזה, במערב אירופה ואלסקה - מספר עורך התוכנית בפועל אלון רום, שגם עורך את משדר הגמר, איך הייתה העבודה מאחורי הקלעים של הפיתוח וצילום תכנית הריאליטי הכי אינטנסיבית על המסך.

"'המירוץ למיליון' היא לא רק תכנית בתנועה, גם ההפקה שלה תמיד בתנועה מתמדת ודברים תמיד יכולים להשתנות ברגע האחרון וזה חלק מההתמודדות בשטח", הוא מתאר את הדינמיקה. "קרו מקרים בהם אתה מתחיל קטע במירוץ ואז נתקל באילוצים ורואה שמה שתכננת לא קורה במציאות אז צריך להגיד באמצע הצילומים - אוקיי, על המשימה הזו אנחנו מוותרים. פריז מושלגת, הכל מסורבל וזה לא יקרה הפעם. יכול להיות שבעונה הבאה".

"מנסים את כל המשימות על עצמנו"

בנוסף לתפקידו כעורך, רום הוא ממפתחי המשימות של "המירוץ למיליון" שבעריכת רווית ליאור-מנדל ואייל אלקבץ - לשעבר עורכי "הישרדות". כשהוא מתחיל לדבר על משימת הגמר - נציגת הזכיינית שמלווה את הראיון עוצרת אותו כדי שלא יחשפו פרטים חלילה. כאחת מתכניות הדגל של רשת הניבה העונה הנוכחית של "המירוץ למיליון" נתוני רייטינג משביעי רצון של סביב 30 האחוזים, וכל ספוילר מיותר עלול מבחינת הזכיינית לפגוע בטבלאות הרייטינג הרגישות.

"במהלך הקריאייטיב של התוכנית, אנחנו מנסים את כל המשימות על עצמנו, על צוות ההפקה", הוא מספר, "המטרה החשובה לנו היא להבין מה הולך לעבור בראשו של המתמודד בשלב שבו הוא עובר את מה שהוא עובר וגם כדי לאתר באגים במשימה ולהבין איך אנחנו ממקסמים את התוכן שהמשימה הזו יכולה להביא".

אז מי מההפקה נאלץ לעשות שעווה בכל הגוף?

"את זה ספציפית לא עשינו (צוחק) אבל מישהו אכל הרבה צ'וריסוס, אני מבטיח לך".

"המוח הישראלי יודע לעגל פינות"

כשהוא מתבקש להדגים את חשיבות הקריאייטיב שבהפקת משימה, רום בוחר בדוגמא פשוטה יחסית להפקה. "בפרק שצולם בקובה המתמודדים קיבלו הוראה לפנות אחד לשני במילה 'אהוי' הלקוחה משפת הפיראטים. זה משהו שצבע את הפרק תוך שנייה בשפה משלו. אתה נותן הערה קריאייטיבית קטנה וזה עושה הבדל גדול מאוד מבחינת התוכן".

עד לאילו דקויות ההפקה יורדת בתכנון משימה?

"לכל הרמות. ההעמדה למשל - להעמיד זוג פנים אל פנים לעומת גב אל גב, יש לזה המון משמעויות לתוכן שיתקבל בסופו של דבר. סיבה נוספת לדקויות היא שהמוח הישראלי יודע לעגל פינות: אנחנו מרימים משימות גדולות ומושקעות לא בשביל שבסופו של דבר יגיע מתמודד ישראלי תחמן ויצלח למצוא פרצה וההפקה לא תקבל במשימה הזו בסוף שום דבר. המטרה היא למנוע את הדברים האלה כדי שהמשימה תתבצע כמו שאנחנו רוצים שהמתמודד יעבור אותה, כי ככה אנחנו חושבים שהיא יוצרת יותר תוכן והכי טוב ומעניין".

אבל יש כל כך הרבה תכניות ריאליטי, נראה שקשה לשמור על מקוריות ולמנוע שחיקה בתוכן.

"היה לנו קריאייטיב מעולה בעונה הקודמת ואני חושב שבעונה החולפת התעלנו אפילו על זה. הלכנו יותר רחוק וזה יצר תוכן מעולה. אנחנו עושים תחקיר מעמיק על כל מדינה ומפרקים אותה לגורמים ואז מתבייתים על מדינות שאנחנו אוהבים ומדליקות אותנו. החל מהדברים הכי קלישאתיים כמו מלחמות שוורים בספרד ועד למצוא איזה חוק מקומי שמחייב לקחת טרמפיסטים בקובה. ברור שיש לנו גם פנטזיות קריאייטיביות אחרות שאנחנו מנסים להלביש על אותה מדינה, אבל לא תמיד זה מתאים".

"גם ילדים חובבי אטלסים רואים את זה ונהנים"

בעוד שהמתחרה והמנצחת הקבועה את טבלאות הרייטינג - "האח הגדול" של קשת, זכתה העונה לעניין הודות לשערוריות נמוכות קומה של גילויי גזענות, הומופוביה ומגוון של אלימות מילולית, ברשת המשיכו השנה באמצעות "המירוץ למיליון" את קו "הצפייה משפחתית" שאותו הם מציינים בעקביות ובאמצעותו מנסים לבדל עצמם מזכיינית ערוץ 2 האחרת. גורמים בזכיינית מציינים בגאווה שבעוד "האח הגדול" מסווגת לצפייה מגיל 8 ומעלה "המירוץ למיליון" משודרת ללא הגבלת צפייה. גינויים על תוכן שיווקי דווקא כן צצו פה ושם, אבל הפרסומים עליהם נתחמו בעיקר למדורי התקשורת. רום מצידו מעדיף שלא לדבר על המתחרים. "אני שמח שיש לתכנית שלנו תדמית טובה מאוד, וככזו היא גם נתפסת בציבור", הוא עונה לשאלה על ההשוואה המתבקשת.

אבל יכולתם להבליט וליצור שערוריות, כמו שכל תכנית ריאליטי יכולה. זו בחירה עריכתית.

"יש שיח ברשת סביב אמירות כאלה ואחרות שהיו בתכנית אבל זה קורה בכל מקום. 'המירוץ' בעיקרה היא תחרות שמתרחשת בכל רגע. פה אף אחד לא יושב על ספה. יש בה אלמנטים חברתיים אבל בסופו של דבר היא נקייה ואני בטוח שיש גם ילדים חובבי אטלסים, כמו שאני הייתי, רואים את זה ונהנים".

במה אתם שונים מהפורמטים במדינות אחרות?

"בכל מדינה נוצרת ורסיה שמתאימה לקהל המקומי. אני צופה בגרסאות האחרות ואני חושב שזו הישראלית היא הכי זו שמתאימה לקהל המדינה שבה היא משודרת. גם לעומת המירוץ האמריקאי (המשודר יותר מעשרים עונות, ד.א.) שם אתה יכול לסיים עונה שלמה בלי להתחבר לדמויות. בישראל זה לא קורה, אנשים רוצים יותר מסתם אולימפיאדה שרצים בה".

ברמה האישית, איך זה לעבוד בהפקה שמטיילת בכל המקומות הללו? כמעט נשמע נוצץ.

"ההפקה הזו מתחברת לטיפוס שלי. אני אוהב לטייל ועם אטלס ביד מגיל ארבע, עושה טלוויזיה כמקצוע והדבר הזה מחבר את שתי האהבות הכי גדולות שלי. להיכנס לקרביים של מדינה ברמת האינפורמציה ואז לפתח משם תהליך קריאטיבי של להמציא משחקים ומשימות - זה מבחינתי ליהנות מכל העולמות. אבל שלא תטעה, השבועות האלה שאנחנו בצילומים הם אינטנסיביים בצורה בלתי רגילה. כי בניגוד להפקות אחרות שעושות השלמות אצלנו הדברים האלה קורים כרגע כאן ועכשיו כי כנראה שלא נהיה שוב בריו דה ז'נרו בדיוק במצב הזה. אז כן, כיף לבקר במדינות שלא בטוח שהיה יוצא לך לבקר בהן לולא התכנית, אבל שלא תחשוב שזה לא טרפת מוחלטת נטולת שינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully