וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשק נגד טרפוד ההנהלה את יישום מסקנות לנדס: "ועדה קרואה"

6.3.2014 / 11:42

החשש של ועדת לנדס כי הנהלת הרשות תעשה ניסיונות לטרפד את הקמתו של הגוף החדש הובילה אותה להמליץ על הקמת ועדה חיצונית אשר תחליף אותה בתקופת המעבר

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: גדי וינסטוק

מסקנות ועדת לנדס פורסמו הבוקר (חמישי), ועמם החשש כי הנהלת רשות השידור הנוכחית תעשה ניסיונות לטרפד את הקמתו של הגוף החדש. כהיערכות לתרחיש שכזה, ועדת לנדס ממליצה על הקמתה של "ועדה קרואה" - ועדה חיצונית אשר תחליף את הנהלת רשות השידור הנוכחית בתקופת המעבר שבה תפעל המנהלת החדשה, זאת על מנת למנוע אפשרויות של שיבוש יישום המסקנות על ידי גורמי הנהלת ברשות. "הוועדה חוששת שייעשו מהלכים בלתי הפיכים שיקשו על הקמת גוף הציבורי החדש ופירוק הגוף הקיים", מנמקת הוועדה את המלצתה, שכאמור עתידות להיכנס כתיקון לחוק.

ארדן ולפיד הודיעו: אגרת הטלוויזיה תבוטל בעוד שנה

ובתוך כך, התגובות למסקנות הוועדה לא מאחרות לבוא: סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יונתן רגב שהיה נציג משרד האוצר בוועדת לנדס, אומר בשיחה עם וואלה ברנז'ה כי כעת יתחילו במשרד האוצר בדיונים עם העובדים ונציגיהם על מנת להסדר את פרישתם ללא התנגדויות שיסכלו את המהלך. לדבריו, "הממונה על השכר ינסה כעת להגיע להבנות עם העובדים כדי שהמהלך הזה יושלם. יש ברפורמה הקודמת בעיות מהותיות, וגם העובדים יודעים שזה הדבר הנכון ושאין מכך מנוס. המטרות שלנו באוצר ושל משרד התקשורת בעניין זה זהות".

השר גלעד ארדן מציג את מסקנות ועדת לנדס: אגרת הטלוויזיה תבוטל. טל אנגלנדר
המטרות שלנו באוצר ושל משרד התקשורת בעניין זה זהות". לפיד, ארדן ולנדס הבוקר במסע"ת/טל אנגלנדר

"התועלת של המהלך הזה גדולה, וההחזר על ההשקעה הזו היא מהירה", מוסיף רגב. "יוקם גוף רזה ויעיל יותר והציבור יקבל את החיסכון הזה מאוד מהר. המימון עצמו ברובו המכריע יהיה מתוך ממימוש נכסי הרשות, ויכולות להיות לזה השלכות כאלה ואחרות גם על תקציב המדינה".

בתשובה לשאלה האם תם עידן חריגות השכר הפרועות, עונה רגב: "אני חושב ששמנו בגוף החדש הרבה מנגנונים שמטרותם להבטיח שהגוף החדש יהיה שונה מהותית מהגוף הקיים. אחת המטרות היא להשתמש בכספי הציבור בחרדת קודש, באחריות ובשקיפות".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"פרסומו של הדו"ח אינו מבטיח את יישומו"

אגודת העיתונאים בירושלים מסרה כי היא "תומכת בהבראה וחידוש פני השידור הציבורי בישראל תוך שימור עצמאותו ויכולתו לפעול ללא תכתיבים פוליטיים. עם פרסום מסקנות ועדת לנדס אומרת האגודה 'כן' לבדיקת דרכים לשינוי והתחדשות אך לא מוחלט לפגיעה סיטונית בזכויות העיתונאים".

יו"ר האגודה אחיה גינוסר הדגיש כי האגודה עדיין תומכת ביישום הרפורמה, עליה הודיעו השרים ארד ולפיד על ביטול. "פרסומו של הדו"ח אינו מבטיח את יישומו. בשעת מבחן קריטית זו לקיומה של רשות השידור- תרכז האגודה את מאמציה למזער את הפגיעה בשידור הציבורי ובעיתונאי רשות השידור - במידה ויוחלט ליישם את הדו"ח. גנוסר מדגיש כי האגודה סבורה כי הדרך הנכונה להבראה היא יישום הסכם הרפורמה".

יונתן רגב. דוברות משרד האוצר,
"אחת המטרות היא להשתמש בכספי הציבור בחרדת קודש, באחריות ובשקיפות". רגב/דוברות משרד האוצר

"עובדי הרדיו אין הם אלה שצריכים לשלם את מחיר הכישלונות הניהוליים"

תומר טרבס, מוביל "מטה המאבק לביטול האגרה" מסר כי הוא מברך על ההחלטה. "באופן אישי אני נרגש, יצאתי לדרך הזו לאחר שמאבקים חברתיים רבים נבלמו בקירות של יאוש ומתוך רצון להשיב את התקווה שאפשר עדיין לתקן דברים במדינה. מחוזקים עם התקווה החדשה, אנחנו נחושים להמשיך במאבק עד ליישום ההחלטות בפועל".

מוועד עיתונאי תל אביב של קול ישראל נמסר כי עובדי הרדיו "אין הם אלה שצריכים לשלם את מחיר הכישלונות הניהוליים שליוו את רשות השידור ב 41 שנות קיומה. על המחוקק להבטיח הסכמי פרישה הולמים למי שיבחר בדרך זו וקליטה מלאה של עיתונאי קול ישראל לגוף החדש בהסכמים קיבוציים תוך שמירה על זכויות עבר".

עוד הוסיפו בוועד: "נעשה הכל כדי להבטיח שהשינוי שהוועדה שמה לה למטרה, בראש ובראשונה ניתוק הפוליטיקאים מהשידור הציבורי ויצירת שידור ציבורי אמיתי ועצמאי, אכן יתרחש, אך לא נוותר לרגע על זכויותינו ועל הזכויות המגיעות לשאר העובדים ברשות. לשם כך אנו מצפים לניהול מו?מ אתנו בעניין זה".

ניסן סלומיאנסקי בישיבת סיעת הבית היהודי, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
"לחקור התקשרויות עם משרדי עורכי דין פרטיים וספקים". ח"כ סלומינסקי/נועם מושקוביץ

"יש לחקור לעומק כיצד התנהלה הרשות במשך כל השנים"

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) קרא הבוקר לסגור לאלתר את רשות השידור "ולמנוע את ההפקרות המשתוללת בניהול מיליארדי שקלים מכספי הציבור, שאיש אינו יודע מה קורה איתם". הוא הוסיף כי "יש לחקור לעומק כיצד התנהלה הרשות במשך כל השנים, מה נעשה בכספים הרבים שהוצאו מהציבור בנוסף לתקציבי עתק מהמדינה, לחקור התקשרויות עם משרדי עורכי דין פרטיים וספקים".

חבר הכנסת איציק שמולי (העבודה) מסר כי "לנדס חושף את מה שאזרחי ישראל יודעים כבר שנים: אין תמורה בעד האגרה. אני מודה שהיקף ועומק הריקבון, השחיתות, האינטרסים המפוקפקים והניהול הכושל שנעשה לפי קריטריונים של מקורבים במקום קריטריוניים מקצועיים הפתיע גם אותי". הוא הוסיף כי "למרות הריקבון והפוליטיזציה של הרשות שלוותה גם באיומים והתנכלויות דווקא לעובדים מוצלחים מסוימים התפתחו גם כמה שמורות טבע איכותיות ברשות השידור, בעיקר ברדיו, ועליהן צריך לשמור מכל משמר".

יום מרגש בכנסת: הח"כים החדשים דמעו בנאומי הבכורה. ערוץ הכנסת
"התפתחו גם כמה שמורות טבע איכותיות ברשות השידור, בעיקר ברדיו". ח"כ שמולי/ערוץ הכנסת

"יאיר לפיד, במקום לדאוג לפרנסה, אתה גוזל אותה"

משה שגב, יו"ר ועד ההנדסה בערוץ הראשון, תקף כצפוי את המסקנות ואמר: "אמרנו אז וגם היום כי ועדת לנדס נולדה בחטא. משנת 1974 קמו להן ועדות שחזרו על אותה מנטרה שחוקה. אין כל בשורה בועדת לנדס נהפכו, נראה כי ישנה כוונה להפריט את השידור הציבורי ולהעבירו לידיים של טייקוני תקשורת. אנחנו רוצים שידור ציבורי חזק, אבל אם הפוליטיקאים החליטו אחרת אסור לעשות זאת על הגב של העובדים העושים לילות כימים למען פרנסתם ומקום עבודתם. אנחנו עדיין עומדים על כך שהרפורמה היא הפיתרון המושלם וגם החוקי למשבר שנוצר. משבר שעיקרו בתרבות ניהולית כושלת של הפוליטיקאים שעשו ברשות השידור כבשלהם והיום הם מגלגלים את האחריות על העובדים המסורים. ההסתדרות כולה עומדת מאחורינו במאבק הצודק של העובדים לא ניתן שיפגעו בהתארגנות העובדת בישראל".

שגב הוסיף כי: "ביטול האגרה יכול להיות צעד טוב אבל הוא אינו קשור כלל ועיקר לרפורמה אלא לתהליך ההבראה של רשות השידור או לרפורמה. מדובר בצעד פופוליסטי והציבור צריך להבין שמכירת הנכסים של רשות השידור על מנת לממן את רשות השידור החדשה היא תרופת הרגעה בלבד. בעוד חמש שנים הציבור ישלם את מחיר ההחלטה וכולנו נעמוד בפני מצב שבו משלם המיסים ישלם מקופתו את מימון השידור הציבורי. זאת ועוד, ההחלטה לפטר ולזרוק הביתה למעלה מאלף עובדים, מרביתם תושבי ירושלים, משמעותה לפלוט למעגל דורשי העבודה אנשים בגיל מתקדם שיהוו נטל על המשק. אדוני שר האוצר, יאיר לפיד, במקום לדאוג לפרנסה, אתה גוזל אותה".

"הציבור לא כועס לא על האגרה אלא על התמורה שיש כיום לאגרה"

פרופ' הלל נוסק, ראש בית הספר לתקשורת מהמסלול האקדמי המכללה למינהל, התייחס גם הוא לשאלת וואלה! ברנז'ה בנושא, ואמר כי "הנושא המהותי במסקנות הוועדה הוא עניין ביטולה של האגרה. האגרה היא כלי שמטרתו לממן את השידור הציבורי בלא מעורבות של הממשלה או של גורמים מסחריים. כך נולד וממומן עד היום הבי בי סי, וכך קורה בכל מדינות אירופה שבהן יש שידור ציבורי. אצלנו נוצר מצב מעוות על פיו הכסף נאסף מהציבור על ידי רשות השידור, אבל בסופו של דבר את תקציב הרשות מאשרת הכנסת והממשלה מעורבת עד צוואר בנעשה שם. התוצאה היא שלשלטון יש מנדט שליטה ברשות השידור. הציבור לדעתי כועס לא על האגרה אלא על התמורה שיש כיום לאגרה".

לדברי פרופ' נוסק, "צריך להשאיר את האגרה כמנגנון מימון ציבורי שימנע תלות של השידור הציבורי במדינה ובכלכלה. אסור שהממשלה היא שתממן את הרשות, משום שהדבר יגדל את האחיזה הפוליטית בה. צריך להפוך את רשות השידור ליחידה עצמאית שלא תהיה תלויה עוד בפוליטיקאים ותוכל לתת שירות הולם לציבור ואלטרנטיבה אמיתית לשידור המסחרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully