וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מדיני: "מצפים למו"מ קשה עם חמאס בקהיר"

21.9.2014 / 0:16

הגורם הישראלי התייחס לשיחות ההסדרה שיחלו ביום שלישי בבירה המצרית, והדגיש כי "ישראל תעמוד בתוקף על דרישות הביטחון שלה". לדבריו, "לא נקבע לוח זמנים לשיחות מעבר לסבב הקצר שיתקיים השבוע"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חוזרים לדבר. מימין לשמאל: משעל, סיסי, נתניהו ואבו מאזן/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשלחת הישראלית לשיחות ההסדרה על הפסקת אש קבועה מול חמאס תגיע לקהיר ביום שלישי הקרוב - כך אמר אמש (שבת) גורם ישראלי. לדבריו, המצרים הזמינו את הצדדים להיפגש ביום רביעי, אולם מכיוון שבאותו יום חל ערב ראש השנה ישראל ביקשה להקדים את השיחות ביממה. ישראל צפויה לשלוח לקהיר משלחת בהרכב דומה לזו שייצגה אותה בשיחות הפסקת האש לאחר מבצע "צוק איתן".

השיחות בין הצדדים יתמקדו בסוגיות הקשורות להסדרה ארוכת טווח ברצועה, המרכזיות שבהן: דרישת ישראל לפירוז עזה ותביעתו של חמאס לנמל ימי לחופי הרצועה. "אנו מצפים למשא ומתן קשה בקהיר", אמר גורם מדיני ישראלי. "ישראל תעמוד בתוקף על דרישות הביטחון שלה. לא נקבע לוח זמנים לשיחות מעבר לסבב הקצר שיתקיים השבוע".

מלחמה בדרום || סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
הממשלה תאשר: 1.3 מיליארד שקלים סיוע לעוטף עזה
מבקר המדינה יחקור את התנהלות הקבינט ב"צוק איתן"
"אם צה"ל היה פוגע בחמאס לא היינו בפחד לפני החג"

עשן מיתמר מעל נמל העיר עזה לאחר תקיפת צה"ל. רויטרס
חמאס דורש נמל. עשן מיתמר בנמל עזה במהלך מבצע "צוק איתן"/רויטרס

בשבוע שעבר נשמעו הצהרות סותרות מפי כמה מראשי חמאס ביחס לישראל. ראש ממשלת חמאס לשעבר בעזה איסמעיל הניה הצהיר בשבת כי ארגונו "לעולם לא ינהל שיחות ישירות עם ישראל". הניה, שאמר את הדברים במהלך שיחה עם עיתונאים ברצועת עזה, הוסיף כי ארגונו לעולם לא יסכים לוותר על נשקו "עד שתשוחרר האדמה". בדומה לו, חאלד משעל, ראש הלשכה המדינית של הארגון אמר במהלך ביקור בתוניסיה כי "שיחות ישירות עם הכובש הישראלי הן לא חלק ממדיניות הארגון. אם יהיה הכרח לקיים שיחות, הן יהיו בצורה לא ישירה".

מנגד, סגן ראש הלשכה המדינית של הארגון, מוסא אבו מרזוק, אמר יומיים לפני בריאיון לרשת "אל-ערביה" כי אם "העם הפלסטיני ירצה לנהל משא ומתן עם ישראל, אין מניעה מלעשות זאת". לדבריו, "כמו שניתן לתקשר באמצעות כלי נשק ניתן לתקשר באמצעות דיבורים. עד כה המדיניות של חמאס הייתה שלא לדבר עם ישראל, אבל הדבר אינו אסור".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ראש ממשלת חמאס ברצועת עזה, איסמעיל הניה. מאי, 2012. רויטרס
לא מוותרים על הנשק. הניה/רויטרס

במקביל לשיחות המשא ומתן בין ישראל לבין חמאס, יתקיימו בשבוע הבא בקהיר גם שיחות הפיוס בין פתח לבין חמאס - כך חשף אתמול ראש המשלחת הפלסטינית, בכיר הפתח עזאם אל-אחמד. "הסכמנו עם אחינו המצרים על קיום פגישה עם תנועת חמאס בקהיר באמצע השבוע", אמר אל-אחמד לסוכנות הידיעות "מען". הוא הוסיף כי בפגישות אלה יידונו הסוגיות התלויות ועומדות הנוגעות לפיוס בין שתי התנועות והדגיש כי עדיין קיימים מכשולים המציבים סימן שאלה גדול סביב המשך הפעילות של ממשלת האחדות, בעיקר בנוגע לשאלת השליטה ברצועה.

"נעשות הכנות להשבת שלטון הרשות לעזה"

בשיחתו עם העיתונאים בעזה בשבת שעברה אמר איסמעיל הניה כי המלחמה בדרום "הוכיחה שיש לנו אויב אחד - האויב הציוני שכובש את אדמתנו - ושאין לנו מחלוקת עם ידידינו הערבים".

אולם, שבוע לפני כן הבהיר יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, כי טרם הסתיים הסכסוך בין הפלגים הפלסטיניים וציין מהו התנאי המרכזי, לתפיסתו, לסיומו. "אם לא יאוחדו השלטון, הנשק והחוקים בגדה המערבית ובעזה, לא תהיה כל שותפות או שיח עם חמאס", אמר.

כמו כן, מקור פלסטיני אמר לעיתון "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון, כי מצרים הודיעה לחמאס כי המעברים לרצועה לא ייפתחו ולא יחלו העבודות על הקמת נמל או שדה תעופה כל עוד הרשות הפלסטינית לא תשוב לשלוט באופן מלא ברצועה. לדברי אותו מקור, "כעת נעשות הכנות באופן הדרגתי להשבת שלטון הרשות לעזה".

(עדכון ראשון: 21:44)

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully