וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המבחן הגדול של אלקבץ הוא האם נראה עמוד שדרה ששומר על התחנה"

16.7.2017 / 17:23

אין מחלוקת על ניסיונו הרב של אלקבץ בניהול ובהבנה ברדיו, השאלה אם אלו יספיקו לו על מנת לנצח על התחנה הרגישה והנתונה ללא מעט לחצים מבחוץ - אך גם מתוך המערכת הצה"לית. וי אחד הוא כבר יכול לסמן עוד לפני שהגיע ליפו: קשר הדוק עם ליברמן

שמעון אלקבץ. אביב חופי
"יכולת מרשימה להגיע לאנשים". אלקבץ/אביב חופי
אותו גורם הצביע גם על החזית הפנימית בתחנה ככזו שדורשת לא מעט מיומנויות פוליטיות, ורמז למערכת היחסים עם מספר 2 בתחנה אבי ברזילי

"המבחן הכי גדול במינוי מפקד גל"צ החדש הוא האם נראה עמוד שדרה ששומר על התחנה או שחלילה נראה ניסיונות לרצות את המערכת הפוליטית", כך אמר היום (ראשון) לוואלה ברנז'ה גורם בכיר לשעבר ברשות השידור, על המינוי של שמעון אלקבץ לתפקיד. הגורם, שמכיר מקרוב את עבודתו של אלקבץ ברשות, טוען בתוקף כי "ברשות אלקבץ התאפיין ביכולת מרשימה להגיע לאנשים ולקבץ מערכת מלוכדת שהאמינה במנהיגותו המקצועית, הצליח לסנן לחצים פוליטיים, ולא הגיעו בסופו של דבר לעובדים - ובזה נבחן מנהל, בכלי תקשורת כל כך חזק, בוודאי ציבורי שיש לו זיקה חוקית או מנהלית לשר כזה או אחר או למשרד כזה או אחר".

אבל לא כולם חושבים כך. גורם בכיר נוסף לשעבר ברשות טוען כי המינוי של אלקבץ למפקד גל"צ היה מכור מראש, ורומז לקשר עם ליברמן: "אלקבץ הוא עסקן קלאסי. עסקן פוליטי, יש כל כך הרבה אנשים אחרים שיכלו להתאים לתפקיד הזה, אשר דורש יכולות עיתונאיות מרשימות". לטענתו, ברשות השידור אלקבץ כלל לא תיפקד כעורך ראשי, אלא ברי היה זה שתיפקד גם בנושאי התוכן ברשות – למרות שהיה המנכ"ל.

גורם אחר המכיר את אלקבץ מהתקופה ברשות לא שולל את התיאור של קודמו, אך סבור כי "בתפקידים בפרופיל הזה אתה לא צריך להיות עסקן אבל כן צריך לדעת להתנהל עם מערכת פוליטית. יש מבחן אחד – האם הקרבה לפוליטיקאים מנותבת למטרות הטובות או שהיא הופכת אותך לעבד נרצע. גם אם יש לו קשרים עם פוליטיקאים זה נוצל למטרות טובות ולא ראיתי משהו שנוצל למטרה רעה".

אותו גורם הצביע גם על החזית הפנימית בתחנה ככזו שדורשת לא מעט מיומנויות פוליטיות, ורמז לאחד מסימני השאלה הגדולים המרחפים מעל המינוי: מערכת היחסים עם מספר 2 בתחנה - ראש אגף החדשות אבי ברזילי. לפי הגורם, "ברזילי הוא אדם עם נוכחות וניסיון רב, היה מנכ"ל חדשות 10 - וזה יהיה אתגר מעניין לראות את שניהם, עתירי הניסיון, עובדים שם ביחד בתחנה. הרי כשירון דקל הגיע לא היה לו רקורד ניהולי עשיר, וכאן עשויים להתגלות שני קפטנים על אותה ספינה".

בית גלי צה"ל ביפו. ניב אהרונסון
מפקד שהוא קודם כל מנהל. גל"צ/ניב אהרונסון

"הוא לא צריך לעמוד מול ליברמן, הם רואים עין בעין"

"הקשר של אלקבץ עם ליברמן החל לפני הרבה שנים, עוד כשליברמן שימש כמנכ"ל הליכוד. איווט מאוד מעריך אותו, גם כי הוא נתפס כאיש שנוטה ימינה"

אלקבץ גדל בבאר שבע ועבד בתפקידים שונים ב"מעריב" (בתקופת נמרודי) ובמקומונים של "ידיעות אחרונות". לאחר מכן הוא התחבר לצביקה שלום (מבעלי רדיו דרום) שם בנה את כל הקשרים הפוליטיים והמקצועיים שלו. הוא הקים את רדיו דרום והיה מנכ"ל התחנה, ומאוחר יותר עבר להיות מנכ"ל רדיו ת"א. בעקבות ראיון בעייתי שהעניק ב-2009 לחן שליטא ב"גלובס" - שכלל אמירות על גבול הגזענות - הוא נאלץ להתפטר. ב-2011 אלקבץ חצה את הקווים והחל לעבוד במשרד התרבות, כראש מנהל תרבות, בתקופה שלימור לבנת כיהנה כשרה (הוא שימש בתפקיד כ-4 שנים מתוך 6 השנים שלבנת שימשה כשרה). בשנת 2015 הוא כבר חזר לתקשורת כאשר יונה ויזנטל הביא אותו לרשות השידור כסמנכ"ל רדיו. לפני כשנה תאגיד השידור הודיע על מינוי כסמנכ"ל חטיבת הרדיו, תפקיד שממנו פרש לפני כחודשיים עם הפרסום בוואלה ברנז'ה על כך שהוא נחשב למועמד בולט לתפקיד מנהל גל"צ.

אין מחלוקת על ניסיונו הרב של אלקבץ בניהול ובהבנה ברדיו, ועדיין, באופן טבעי, עולים סימני השאלה באשר ליכולתו לנצח גם בתחנה הרגישה, והנתונה ללא מעט לחצים מבחוץ - אך לא פחות מתוך המערכת הצה"לית. לכאן נכנס הקשר האישי עם מי שמינה אותו, שר הביטחון אביגדור ליברמן. "הקשר של אלקבץ עם ליברמן החל לפני הרבה שנים, עוד כשליברמן שימש כמנכ"ל הליכוד. איווט מאוד מעריך אותו, גם כי הוא נתפס כאיש שנוטה ימינה", אומר בהקשר זה גורם המעורב בהחלטת השר למנותו. בנוגע לדילמה כיצד הוא יעמוד מול ליברמן, ענה הגורם בפסקנות: "הוא לא צריך לעמוד מולו, הם רואים עין בעין".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
שרת התרבות לימור לבנת. ראובן קסטרו
"מניחה שיהיה לו את הגיבוי של ליברמן". לבנת/ראובן קסטרו

ואם פוליטיקה, באופן טבעי, שרת התרבות לשעבר לימור לבנת פרגנה למינוי ואמרה היום לוואלה ברנז'ה כי "אלקבץ הוא בחירה טובה מאוד, הוא עשה עבודה טובה כראש מנהל בתרבות ועשה עבודה טובה גם בקול ישראל. הוא איש נעים הליכות, יודע את העבודה וגם מגיע מתחום הרדיו הוא מכיר את כל הענף, ואני חושבת שיעשה עבודה מצוינת בגל"צ. זאת בחירה טובה ואני מברכת אותו".

לשאלה לאן הוא ייקח את התחנה, וכיצד יצליח להתמודד עם האתגרים הניצבים בפניה, אמרה לבנת כי "הוא יצטרך להתמודד עם אתגרים לא פשוטים, אבל ברגע שיש לו את הגיבוי של שר הביטחון, מכיוון שניהול רדיו זה לא מדיום חדש עבורו – הוא ידע להתמודד עם זה. הוא איש נעים הליכות, יודע להתנהל עם אנשים גם בזמנים קשים, ואני מקווה שייקח את גל"צ למקומות טובים". לדבריה, "אני מניחה שיהיה לו את הגיבוי של ליברמן. למה שיצטרך להתמודד מולו אם הוא בחר בו. אני מניחה שהוא ידע לעבוד עם השר ומצד שני לעמוד על שלו ולנהל את התחנה באופן כזה שבאמת היא תהיה עצמאית במידה - צריך לזכור שמדובר בתחנה צבאית. גל"צ היא לא רדיו פרטי או אזורי, וכתחנה צבאית יש סוג של אנומליה מסוימת".

אבי בניהו. סיון פרג',
דגש על מנהל. בניהו/סיון פרג'

"יביא רוח קצת שונה לגל"צ"

"האיש עם ניסיון ראוי, עם אינטגריטי ויכולות מוכחות. זה מינוי טבעי, ויש בו גם סוג של אמירה – האדם יביא את התודעה. שמעון אלקבץ, כמי שהיה תושב הדרום - יביא רוח קצת שונה לגל"צ"

מי שמכירה ומלווה את אלקבץ שנים ארוכות עוד מילדותו בבאר שבע היא יו"ר הרשות השנייה לשעבר נורית דאבוש. נקודת המפגש המקצועית הראשונה שלהם הייתה כשהוא שימש כמנכ"ל רדיו תל אביב. דאבוש אומרת כי "האיש עם ניסיון ראוי, עם אינטגריטי ויכולות מוכחות. זה מינוי טבעי, ויש בו גם סוג של אמירה – האדם יביא את התודעה. שמעון אלקבץ, כמי שהיה תושב הדרום - יביא רוח קצת שונה לגל"צ". לדעת דאבוש "אלקבץ יהיה הרבה יותר קשוב לפריפריה, סדר היום האזרחי יקבל מענה, וגם בנושא הצבאי - הכל יבוא מנקודת מבט של שוויון זכויות ושוויון בנטל". דאבוש גם רמזה משהו על עמדותיו הפוליטיות של אלקבץ: "לזכותו של שמעון ייאמר שאין לו להקות, הוא לא בא עם האנשים שלו".

גם אבי בניהו, לשעבר מפקד גל"צ, בירך על המינוי, ואמר: "אני מכיר את שמעון 25 שנה ומבין כל המועמדים הוא מגיע בשל, מנוסה ומקצועי לתפקיד. שרשרת התפקידים שמילא ככתב עורך ומנהל ברדיו ובעיתונות ושאר התפקידים כל אלו מביאים אותו למידת בשלות אולטימטיבית נוכח האתגרים של גל"צ. אני יודע שוועדת האיתור חיפשה לגל"צ דגש על מנהל – אז הם מצאו מנהל טוב עיתונאי טוב ואיש פריפריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully