וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במחנה של מי?

לי-אור אברבך

17.1.2006 / 6:29

פרסום ראשון: בצה"ל הוחלט להעביר את כל תכני העיתון "במחנה" לביקורת של דובר צה"ל. גורמים בעיתון: הופכים את העיתון ל"פראבדה"

ראש אכ"א פקד להעביר את כל תכני העיתון "במחנה" לביקורת של דובר צה"ל. מדובר בהוראה חדשה שמשנה את סדרי העבודה ואת תפיסתו של העיתון כעיתון חופשי יחסית בתוך המערכת הצבאית. בעיתון הביעו אי שביעות רצון מהמהלך. גורם מקורב למערכת אמר: "מנסים להפוך את במחנה לפראבדה".

לוואלה! ברנז'ה נודע כי בין יחידת דובר צה"ל לעיתון במחנה, שוררת מתיחות זה זמן רב. שיאה הגיע עם הדחתם של שני כתבים וצלם באוגוסט בשנה שעברה לאחר שצילמו את פינוי הקברים בגוש קטיף במהלך תוכנית ההתנתקות.

בחודש שעבר, יצאה הנחייה מטעם דובר צה"ל אל קציני פיקוד דרום בה הם מונחים שלא להעניק ראיונות לעיתון [[במחנה]] אלא באמצעות דו"צ. הנחיות דומות יצאו בעבר אל פיקוד המרכז ולחיל האוויר. בצה"ל הסבירו כי מדובר ברענון שאינו בא לפגוע בעבודת עיתון.

יש לציין, כי מאז ומעולם פעלו עיתון במחנה ויחידת דו"צ בשיתוף פעולה ועל פי הנחיות מטכ"ל, מחויב צה"ל להעניק עדיפות לעיתון. גורמים בעיתון הגדירו את העבודה עם דו"צ כמשימה קשה עד בלתי אפשרית. הידוק הפיקוח על העיתון, מעלה חששות כי תפגע יעילותו של העיתון כעיתון למען החיילים. כמו כן נשאלת השאלה, עד כמה תהיה נאמנה בפיזור החומרים שלה יחידת הדוברות לאחר שתהיה אחראית על תכני "במחנה", זאת בהיותה מערכת דיברור כלפי התקשורת האזרחית. במצב כזה עלול צה"ל לבחור לנפק ידיעה בלעדי אל מחוץ לצבא.

"במחנה היה עיתון של החיילים גם אם דובר צה"ל לא ממש רצה", אמר לוואלה! ברנז'ה עומר ברק אחד ממשוחררי במחנה, "היו כתבות על התעללויות של חיילים למשל, שנחשפו רק במחנה. פעולה דראסטית כזו לוקחת כלי מאוד חשוב ופוגעת במי שהעיתון רצה לשרת אותו".

רן ליאור, שהיה מהחיילים שהועזבו מהעיתון היה זה שחשף בזמנו לראשונה את המתיחות בין הרמטכ"ל, שאול מופז לסגנו, משה בוגי יעלון. במקרה אחר הביא סיפור של הריסת מבנה אזבסט בצורה שמסכנת חיי חיילים. לדבריו המציאות החדשה לא תאפשר כתבות כמו אלו. "זו דואליות שמלווה את כל כתבי במחנה – בין עיתון של הצבא לעיתון על הצבא. עיתון שכותב על הצבא הגיוני שתהיה לו ביקורת", אמר ליאור. "ההצלחה הכי גדולה שלנו ככתבים חיילים, הייתה להביא ידיעות שמפגינות עצמאות וייחוד שיעשו שינוי בצבא".

לאחרונה עבר במחנה מתיחת פנים שיוח"צנה ברבים במסגרתה אוחדו דפי העיתון אוחדו עם המגזין.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ייעוד 'במחנה' מיום היווסדו הוא להוות עיתונם של מפקדי וחיילי צה"ל. מתוקף היותו עיתון פנים צה"לי, המבטא את ההוויה הצבאית, הוא ישקף את עמדת ומדיניות צה"ל בנושאים השונים בתיאום ובהנחייה מקצועית של חטיבת דובר צה"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully