וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בגלל התקשורת שופטים עלולים להפוך למומיות"

גלעד גרוסמן

25.8.2013 / 16:12

לקראת ועידת המשפט השנייה של מחוז תל אביב והמרכז של עורכי הדין בשיתוף וואלה! חדשות, טוען מנהל בתי המשפט כי ריבוי הפרסומים נגד שופטים עלול להביא לזהירות יתר מצדם

מערכת וואלה!

"מערכת בתי המשפט אינה יכולה להרשות לעצמה את מסת הפגיעות וההשתלחויות הנעשות לעתים כלאחר יד כלפי השופטים. גם כששופט טעה, ישנו מנגנון טיפול מתאים לכך. המערכת אינה מטאטאה דבר מתחת לשטיח. אנחנו מטפלים גם במקרים שאינם זוכים לפרסום ומגיעים לידיעתנו" - כך אומר מנהל מערכת בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, בראיון לקראת ועידת המשפט של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בשיתוף עם וואלה! חדשות.

השנה החולפת לא הייתה קלה למערכת בתי המשפט ועבור שופטי ישראל. מעבר לביקורת שמערכת בתי המשפט סופגת לעתים על ההחלטות השיפוטיות שניתנות על ידי השופטים, בחודשים האחרונים ספגה המערכת ביקורת קשה בעקבות מספר התבטאויות של שופטים, ביניהן, אלו שהובילו לפרישתם של השופטים שלמה נחשון אטינגר, שאמר: "ז' את מוצאת מהר", ונסים ישעיה שאמר כי "יש בנות שנהנות מאונס". קדמו לכך גם פרשת "השופט המכה" ופרשת "הפרוטוקול המשופץ" של השופטת ורדה אלשייך. הצטברות המקרים גרמה לנזק תדמיתי וציבורי רב למערכת המשפט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מודאג. שפיצר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ישנה ביקורת קשה הנוגעת לעניינים אחרים, ושאינה תמיד מוצדקת", אומר שפיצר. "מקרים אלה טופלו על ידי המערכת, באופן מידי, נחרץ וחד משמעי והטיפול בהם אף הביא לפרישתם של השופטים. לצערי, יש שהפרסומים בכלי התקשורת מקדימים את המידע שנמסר למערכת על המקרה, ונעשים מבלי שנתבקשה להם תגובה". על אחד המקרים, הוא מספר, הוא למד מדיווח ברדיו בעת שהיה בדרכו למשרד. "חלפו דקות ארוכות עד שהבנו במה דברים אמורים. כלי התקשורת עושים את מלאכתם, אך הפרסומים מייצרים כותרות שאינן תמיד משקפות את האירועים בפועל, חלקי פרסומים, ללא שמות, תמונות מטושטשות וכדומה. כל אלה מייצרים סקופ תקשורתי בעוד שלפעמים טרם התבררו העובדות האמיתיות של המקרה", הוא אומר.

מנהל בתי המשפט שב ומבהיר כי כל מקרה נבחן לגופו. "אנחנו בוחנים את המקרים, ואיפה שהדברים הם ברורים וחד-משמעיים, המערכת מטפלת ומגיבה באופן מידי. אפשרויות הטיפול באירועים מסוג זה הן מגוונות, החל משיחה עם השופט לבירור הדברים, יציאת השופט לחופשה עד לבירור, הפסקת טיפול בתיקים מסוג מסוים וכדומה. לא כל מקרה צריך להסתיים בהפסקת העסקה. לגיטימי למערכת למצוא פתרונות ביניים. ככלל, משופטים הדרישה יותר גבוהה ובצדק, הם מופקדים על גורלות ועל חיים, ולכן הנורמות המוסריות שנדרשות מהם הרבה יותר גבוהות, אבל לא כל רבב מצדיק הפסקת העסקה".

כמנהל בתי המשפט, מעורב השופט שפיצר בטיפול בכל אותם מקרים מעוררי מחלוקת. לדבריו, בסופו של דבר ביחס למספר השופטים במדינת ישראל, מדובר במספר מקרים בודדים. הוא אומר כי חלק מן האמירות שיוחסו לשופטים היו בלתי נסבלות, אולם לזכותם של השופטים, הוא מציין את העובדה שהם נוטלים אחריות באופן מידי. "במקרה אחד, הפרסום היה בשעות הבוקר, ובצהרים קיימתי פגישה עם השופט שלאחריה הוא הודיע לי על פרישתו. במקרה אחר, הודיע השופט על פרישה שלושה ימים לאחר פרסום האירוע. השופטים לקחו אחריות. אין מדובר בעניין טריוויאלי, זה לא דבר שאנו רואים במהלך היום יום בציבוריות הישראלית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כותרות שאינן תמיד משקפות את האירועים בפועל". השופט ניסים ישעיה שאמר כי "יש בנות שנהנות מאונס"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מקרה נוסף בו טיפל לאחרונה שפיצר, נוגע להחלטה של נציב תלונות הציבור בנוגע לשופטים, אשר במסגרתה הוא התבקש לבחון תיק שבו נטען לכאורה כי שופטי ההרכב אשר דנו בתיק עבירות מין, ביקשו מקורבן האונס להדגים את מעשה האונס - ולשם כך היא נדרשה לכרוע על ארבע, תוך שהיא נחקרת על ידי הסנגור והשופטים. נציב תלונות הציבור על השופטים אמנם קבע לאחרונה כי מדובר בתלונה בלתי מוצדקת וכי היה מדובר בהדגמה נדרשת שלא פגעה במתלוננת, אולם הנזק לשופטים אלה ולמערכת כבר נגרם לאור פרסומים שגויים רבים שהיו בתקופה שחלפה עד למתן החלטתו. "פה יש דוגמה למקרה שבו לא נצליח למחוק את הנזק שנגרם לשופטים ולמערכת ויהי מה. אולי נצמצם אותו. הנציב בהחלטתו ציין שמדובר בעלילה, אבל הנזק שספגו המערכת והשופטים הוא בלתי הפיך ולא ימחה", הוא אומר.

שפיצר חושש כי צבר הפרסומים שהיו לאחרונה נגד השופטים, שחלקם מתייחסים לאמירות מלפני שנים רבות, וחלקם, לטענתו, לאמירות שהוצאו מהקשרן, עלולים להוביל לזהירות יתר מצד השופטים, אשר תפגע בסופו של יום דווקא במתדיינים בבתי המשפט. "כששופט שואל שאלות במהלך דיון ניתן להבין מה מחשבותיו או הלך הרוח שלו. מצב שבו ישנן לשופט שאלות אך הוא חושש לשאול אותן אינו מצב רצוי. להפוך את השופטים למומיות? מי שיפגע זה בעלי הדין. אני מניח שיהיו שופטים שיהיו זהירים יותר כעת".

לדבריו, למרות שהתדמית של מערכת בתי המשפט מאוד מטרידה אותו ואת נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, "מערכת בתי המשפט, בשונה מגופים אחרים, אינה יכולה לנהל סחר מכר של מידע. במקרה הזה הייתה המערכת במצב של ידיים כבולות, כיוון שמדובר בתיק חסוי שעוסק בעבירות מין ומעורבים בו קטינים. המשפט אינו מתנהל בקצב של התקשורת. את הסיפור צריך לברר, אבל בינתיים הנזק נעשה. במקרה זה המערכת והשופטים ספגו ביקורת מכל כיוון אפשרי, בכנסת ובכל כלי התקשורת". הוא מוסיף כי "אנחנו יודעים שהשופטים מרגישים חשופים ופגועים, אך אני מקווה ומאמין כי השופטים יודעים שהמערכת עושה כמיטב יכולתה לתמוך, לשמור ולהגן עליהם גם כשידיה כבולות".

"עבירות מין חמורות מרצח"

נושא שבלט מאוד בתקופה האחרונה הוא היחס לנפגעות עבירות מין. בשבוע שעבר סיכמו שרת המשפטים, ציפי לבני, ונשיא בית המשפט העליון גרוניס, כי שופטים שדנים בתיקי עבירות מין יחויבו לעבור השתלמויות ייחודיות בנושא. לדברי שפיצר, נוצר רושם מוטעה, לפיו עד עתה השופטים לא עברו השתלמויות כאלה. "לדעתי עבירות מין חמורות מרצח, כי הקורבן נשאר בחיים להעיד עליהן", הוא אומר. "שמעתי משופטים שיושבים בתיקים של עבירות מין שהם יוצאים גמורים, אומרים לי 'מיכה, אני לא יכול לשאת את מה ששמעתי', זה קשה. הם צריכים ונטילציה ממה ששמעו - מהאלימות, מהרוע, אין מלים. זה נטל נפשי כבד על השופטים".

ביחס להשתלמויות, הוא מוסיף כי השופטים עוברים כמות נכבדה של השתלמויות, גם בתחומי המומחיות שלהם - עבודה, נזיקין, משפחה או פלילים. "נכון שההקשר שנוצר בתקופה האחרונה, יוצר תחושה שכאילו עד עכשיו לא היו השתלמויות, אבל זה לא נכון", הוא מבהיר. "גם קודם לכן היו השתלמויות בנושא עבירות מין. רק בפברואר האחרון הייתה השתלמות של שלושה ימים בהשתתפות מספר מומחים בתחום. גם אלמלא הפרסומים האחרונים, ההשתלמות הייתה מתקיימת בכל שנה".

שפיצר גם מתייחס לביקורת שמושמעת כלפי שופטים מצד עורכי דין ובעלי דין, על הבנתם של השופטים. "אנחנו מערכת שלפחות 50% מבאיה יוצאים מאוכזבים. גם אני בעברי הייתי עורך דין 17 שנים, ולעתים התאכזבתי כאשר הפסדתי תיק. בסופו של יום, להבדיל מניתוח, פסק הדין לא נשאר על השולחן ואפשר לפנות לערכאת ערעור. אם יש טעות, יש מי שיבחן אותה. אחוזי קבלת הערעורים נמוכים, מה שמוכיח על החלטות שיפוטיות טובות בערכאות הנמוכות", הוא אומר.

מובן שעל שולחנו של שפיצר נמצאים עוד כמה נושאים, בוערים לא פחות. נושא שחשוב מאוד למערכת, לדבריו, הוא הימשכות ההליכים המשפטיים. "המשמעות של כל דחייה של תיק היא 100 יום. משך חיי תיק זה אחד הדגלים המרכזיים של הנשיא גרוניס. אנחנו בודקים היכן יש צווארי בקבוק, פועלים מול הגורמים השונים - בתי משפט, לשכת עורכי הדין, פרקליטות, סנגוריה, יחידת נחשון של השב"ס ושירות המבחן - כדי לדאוג שנגיע למצב שביום הדיון יתקיים דיון. יש עומס עצום - 750 אלף תיקים בשנה על 700 שופטים. שופט יושב בין 10.5 ל-11 שעות ביום רק על התיקים - הכנה, שמיעה וכתיבה".

מנסים לעזור לשופטים

שפיצר מספר כי בשנה וחצי האחרונים פרשו בין ארבעה לחמישה שופטים מכיוון שלא הצליחו להתמודד עם העומס. "הדבר נעשה בצורה יפה, הרחק מאור הזרקורים, מבלי שהשופטים יגררו בכיכר העיר", הוא אומר. "מרבית השופטים שנקלעו לפינות יצאו מהם כי הם שופטים טובים. בדרך כלל הסיבה שיש לשופט עומס היא שהוא לוקח על עצמו יותר מדי. אנחנו מנסים לעזור להם, ואם רואים שזה חוזר על עצמו אנחנו מוצאים פתרונות מתאימים". בתשובה לשאלה האם ייתכן מקרה נוסף של התאבדות של שופט בשל עומסים, כמו במקרה של השופט מוריס בן עטר, עונה שפיצר כי אם היה נשאל אם הדבר אפשרי יום לפני ההתאבדות, היה משיב בשלילה. "אנחנו לא יודעים מה קורה בנפשו של אדם. אבל אנחנו מאוד משתדלים לעזור", הוא מבהיר.

לקראת הכנס מציין מנהל מערכת בתי המשפט את היחסים הטובים שבין הנהלת בתי המשפט ללשכת עורכי הדין, ומאחל למערכת ולשופטים ששנת המשפט הבאה תתרכז במשפט, ולא בשופטים. "אחרי השנה הסוערת הזאת שעברנו", הוא אומר, "הייתי מאוד שמח שתהיה לנו שנה רגועה, שנוכל לעשות את מלאכתנו בשקט, כמו שאנחנו יודעים ואוהבים, כי זאת מערכת מהטובות שיש לנו".

השופט מיכאל שפיצר ישתתף בוועידת המשפט השנייה וטקס פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין מחוז תל אביב והמרכז בשיתוף וואלה!חדשות, שייערכו מחר, ה-26 באוגוסט, בהשתתפות שרת המשפטים, נשיא בית המשפט העליון והיועץ המשפטי לממשלה.

לפרטים והרשמה לוועידה - לחצו כאן

עוד בנושא:
עו"ד ציון אמיר: "זו הייתה שליחות לייצג את קצב"
"מאבק בין המדינה להסתדרות יוביל לפגיעה קשה במשק"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully