וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת האש בעזה נכנסה לתוקפה

יהושע בריינר, עדי שמחוביץ, ניר יהב ופנחס וולף

18.1.2009 / 8:03

הקבינט המדיני-ביטחוני החליט על הפסקת אש חד צדדית בעזה. היא נכנסה לתוקפה ב-2:00 בלילה. רה"מ: "יעדי המבצע הושגו"

נעם כהן

(צילום ועריכה: נעם כהן)

הלילה (ראשון), בשעה 2:00, נכנסה לתוקפה הפסקת אש בלחימה ברצועת עזה, עליה החליט אתמול הקבינט המדיני-ביטחוני. בתום ישיבת הקבינט כינס ראש הממשלה אהוד אולמרט מסיבת עיתונאים בתל אביב ובה הודיע על ההחלטה. לדבריו, יעדי מבצע "עופרת יצוקה" הושגו. הוא הוסיף עוד, כי לפני המבצע היו מאמצים לשחרר את גלעד שליט וכי מאמצים אלו ימשכו גם בעתיד. "גלעד שליט בראש מעיינינו", אמר אולמרט. גם שר הביטחון אהוד ברק הדגיש, כי מערכת הביטחון תמשיך לפעול להשבתו של גלעד שליט. עם זאת, הוא ציין כי "אין לי עדיין בשורות".

מתוך 12 שרים, הצביעו השרים רוני בר-און ואלי ישי נגד ההחלטה על הפסקת אש. השר רפי איתן נמנע בהצבעה. שר האוצר בר-און שאל בדיון: "אם הושגו המטרות, למה להשאיר את כוחות צה"ל בשטח?" אך לא נענה. יו"ר ש"ס השר אלי ישי התנגד משום שלטענתו המידע בעניין גלעד שליט לא הניח את דעתו. בישיבת הקבינט אמר השר ישי כי לא נכון להפסיק את הפעולות מהאוויר. עם זאת, הוא לא התנגד להיערכות שונה בכוחות היבשה.

בפתח דבריו אמר אולמרט כי "לפני שלושה שבועות התייצבנו כאן בפניכם ופירטנו את השיקולים והמטרות שהנחו אותנו לצאת למבצע צבאי ברצועת עזה. היום אנו יכולים לומר כי נוצרו התנאים לפיהם ניתן לומר שיעדינו הושגו במלואם ואף מעבר לכך. חמאס הוכה קשות, הן במערכיו הצבאיים והן בתשתיות שלטונו. צה"ל ושב"כ השכילו לקיים מבצע זהיר עם תחכום, אומץ ויכולת מבצעית יוצאת דופן שהביאה להישגים משמעותיים".

אולמרט הזכיר את 13 החיילים והאזרחים שנהרגו מאז תחילת המבצע וציין את ההבנות שעליהן הגיעה הממשלה עם הקהילה הבינלאומית. לדבריו, "ההבנות יפחיתו את עוצמת חמאס והקהילה הבינלאומית תמנע הברחות מעזה. קיבלתי מכתב מראש ממשלת בריטניה, ראש ממשלת איטליה, קנצלר גרמניה ונשיא צרפת, בו מביעים הארבעה כוונה לסייע בכל דרך על מנת שנשק לא יצליח להגיע לארגוני המחבלים בעזה. אין ספק כי בלי הפעולה המוצלחת, לא היינו מצליחים להגיע להבנות האלה".

ראש הממשלה הוסיף כי "הממשלה החליטה על המבצע בעזה תוך שיקול דעת ורק לאחר שכשלו המאמצים להפסיק את הירי. ישראל שעזבה את עזה עד המילימטר האחרון בשנת 2005 שלא על מנת לשוב, מצאה את עצמה תחת מטר של טילים. חמאס משתמש בשיטות שמקומם לא יכירם בעולמנו. חמאס הפך את האוכלוסייה בעזה לבת ערובה".

בדברו על האוכלוסייה הפלסטינית אמר אולמרט, כי "אין לנו סכסוך עם האזרחים הפלסטינים. במהלך ימי המבצע פעלנו על מנת לדאוג לצרכים הומניטריים לטובת האזרחים. מיניתי את שר הרווחה הרצוג לעמוד בראש המאמץ הזה. ישראל תסייע לפלסטינים גם בימים הקרובים. עוד טרם החל המבצע הצבאי, פניתי עליכם, איננו שונאים אתכם, לא רצינו לפגוע בכם וזעקותיכם נוגעות לליבנו".

בנוגע לחייל השבוי גלעד שליט אמר אולמרט כי "הממשלה פועלת כדי להביא את גלעד הביתה. מפאת רגישות העניין, לא אוכל לפרט. אומר רק שגלעד נמצא בראש מעיינינו. כולי תקווה גם הערב שנזכה לראות את גלעד בקרוב בחיקי משפחתו".

כל היעדים הושגו

שר הביטחון אהוד ברק אמר בהודעת ההכרזה על הפסקת האש החד צדדית כי "לאחר שלושה שבועות של לחימה, הושגו היעדים שהצבנו לעצמנו. ישראל מקבלת את הבקשה המצרית לכונן הפסקת אש, אך נמשיך לשמור את כוחותינו לכל התפתחות. גם על האזרחים בעורף להיות זהירים עד שניווכח עם הפסקת האש אכן מתבצעת".

על העימות מול ארגון חמאס אמר ברק כי "השתתפתי בלא מעט מלחמות, קברתי את פקודיי ואני יודע שלקרב יוצאים כשמוכרחים. לא הואילו האיפוק וההתנתקות ובסופו של דבר חמאס השתלט על חצי העם הפלסטיני, השתלט והפך אותם לבן ערובה ולכן של שיגור רקטות".

ברק התייחס גם בדבריו לנחישות שהפגין צה"ל במבצע ברצועת עזה: "אזרחי ישראל קיבלו את צה"ל שלנו במלוא עוצמותיו. חיל האוויר נתן את מכת הפתיחה ואחר כך כוחות הקרקע עברו לתקיפה קרקעית עם כל זרועות הביטחון. ראינו את צה"ל במיטבו והוא הנחית על חמאס מכה קשה וכואבת. ההישגים טובים ממה שהערכנו והם הושגו במהירות. כל מערכי צה"ל התאמנו לפעולה, גילו נחישות והפגינו יכולת גבוהה".

ברק הודה באופן אישי למפקדי צה"ל ולוחמיו ולרמטכ"ל רב אלוף גבי אשכנזי אמר: "כרב אלוף במילואים אני מצדיע לך". בנוגע לנושא ההומניטרי ברצועה אמר ברק כי "עשינו את הכל כדי להקטין את הפגיעה באוכלוסייה האזרחית. לא באנו להילחם בעזתים, אלא באנו להילחם בחמאס. במהלך הקרבות צה"ל שיגר רבע מיליון שיחות טלפון והפצנו כרוזים כדי שיתפנו ממוקדי האש. איני מכיר צבא שפועל כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully