וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למות כדי לסבך: המכתב שגבריאל גרסיה מארקס לא כתב

19.4.2014 / 18:44

מכתב פרידה מזויף של גבריאל גרסיה מארקס פורסם בידיעות אחרונות. מארקס אמר בעבר: "אמות מבושה. אנשים חשבו שאני באמת כתבתי את הדבר הסכריני והדביק הזה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זה שיר פרידה, אולי, אבל לא של גבריאל גרסיה מארקס. הבוקסה המודגשת שפורסמה אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

בידיעות אחרונות פורסם אתמול (ה-18 באפריל) מה שכונה "מכתב פרידה" עליו חתום כביכול הסופר הקולומביאני וזוכה פרס הנובל לספרות, גבריאל גרסיה מארקס, לצד הידיעה על מותו. "מכתב הפרידה" שידיעות אחרונות ייחסו למארקס הופיע בבוקסה מודגשת, עם שמו של מארקס מתנוסס באופן מובלט ומבהיר באופן נחרץ מי לכאורה כתב את הטקסט. כותרת המשנה הוסיפה "צוואתו הרוחנית של מרקס שנכתבה שנים ספורות לפני מותו, מעט לפני שאיבד את צלילותו". הבעיה היחידה: מארקס מעולם לא כתב את "מכתב הפרידה" הזה, כבר לפני שנים הוא זוייף, עוד בתחילת העשור הקודם מארקס עצמו הכחיש את הטענה כי הוא כותב הטקסט וזיוף זה פורסם בכלי התקשורת לא פעם.

הסופר הקולומביאני גבריאל גרסיה מרקס בפתח ביתו במקסיקו סיטי, ביום הולדתו ה-87, מרץ 2014. AP
"הדבר היחיד שהדאיג אותי למראה השיר היה שאמות מבושה. אנשים חשבו שאני באמת כתבתי את הדבר הסכריני והדביק הזה". גבריאל גרסיה מארקס/AP

"אילו לרגע אלוהים היה שוכח כי אני רק בובת סמרטוטים, והיה מעניק לי במתנה עוד פרק חיים, הייתי מנצל זמן זה עד כמה שהייתי יכול. ייתכן שלא הייתי אומר כל מה שאני חושב, אבל בוודאות הייתי חושב על כל מה שאני אומר. הייתי מעריך את הדברים לא לפי שוויים, אלא לפי ערכם. הייתי ישן מעט, חולם יותר. אני מבין שעל כל דקה שאנו עוצמים עיניים אנו מפסידים 60 שניות של אור. הייתי מתהלך במקומות שבהם האחרים נעצרו, הייתי מתעורר בזמן שהאחרים ישנים (...)"

המילים הללו, שוודאי ריגשו אחדים, וגרמו לתחושת קיטש מוגזמת לאחרים, הן פתיחתו של הטקסט שפורסם אתמול ב"ידיעות אחרונות" והוגדר כ"מכתב פרידה" שכתב מארקס, שהלך לעולמו ביום חמישי. אלא שבניגוד לטענת העיתון, מדובר במכתב פרידה מזויף שלא נכתב על ידי הסופר המוערך מעולם.

מלבד וואלה! תרבות, בפייסבוק התייחסו לזיוף גם העיתונאים מני אבירם ושגיא גרין. בנוסף כתבה על כך דבורית שרגל בבלוג התקשורת שלה "ולווט אנדרגראונד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"עלי להודות על פרסום השיר הזה מהיבט אחד: הוא הזכיר לי שוב את הקושי והסבל הכרוכים בתהילה". גבריאל גרסיה מארקס/מערכת וואלה!, צילום מסך

נראה כי בעקבות הפרסום בידיעות צץ גל נוסף של שיתופים ברשתות החברתיות לשיר בטענה השגויה כי כותב "מאה שנים של בדידות" חתום עליהם. "ידיעות אחרונות" אינם הראשונים שנפלו בפח ותיארו את הטקסט הזה כרקוויאם שכתב הסופר זוכה פרס הנובל על חייו, דבר שלא היה ולא נברא. היו מי שטעו לפניהם, אבל היו גם פרסומים רבים בכלי תקשורת בארץ ובעולם שהבהירו כי זו טעות. לכן, די היה לרשום בגוגל את המלים "Farewell Letter" לצד שמו של הסופר באנגלית, ולגלות בקלות שמדובר במכתב מזוייף. ניתן היה גם לגלות זאת גם בקריאת ערך הויקיפדיה של מארקס באנגלית.

סיפורו של המכתב המזוייף מתחיל כבר בשנת 2000. באותה שנה דווח על אימייל שמסתובב וטוען כי הוא כולל את מילותיו האחרונות של מארקס לקוראיו. המכתב כלל שיר וגרם למעריציו הרבים ברחבי העולם להשתכנע שהסופר האגדי מדבר אליהם בפעם האחרונה. באותה תקופה כבר היה ידוע כי חתן פרס נובל לקה במחלת הסרטן, שאובחנה אצלו ביולי 1999. מאוחר יותר מארקס הכחיש כי הוא כתב את מילות המכתב עם השיר, נכתב בעיתון האובזרבר הבריטי.

בשנת 2000, דווח באופן שגוי על מותו הקרב של מארקס בעיתון היומי בפרו La República. יום למחרת עיתונים אחרים פרסמו את השיר שכתב לכאורה, ונקרא "La Marioneta". העיתון המקסיקאי "אקסלסיור" פרסם את הטקסט הזה בעמודו הראשון. למחרת פירסם התנצלות, לאחר שהתברר לו שהשיר הוא זיוף. זמן קצר לאחר מכן מארקס הכחיש את הטענה שהוא כותב השיר.

העתונאי שגיא גרין, שגם ראיין בעבר את מארקס, פרסם כבר בשנת 2000 בעיתון הארץ כי את הטקסט המזויף הזה כתב במקור פיתום מקסיקאי לבובה שלו, ואחר כך הפיץ אותו ברשת בניסיון לזכות בתהילה. בסוף שנת 2000 התייחס מארקס עצמו לטקסט המזויף שפורסם בשמו. "הדבר היחיד שהדאיג אותי למראה השיר היה שאמות מבושה. אנשים חשבו שאני באמת כתבתי את הדבר הסכריני והדביק הזה", אמר זוכה פרס הנובל לעיתון הקולומביאני "אל טיימפו". עם זאת, הוסיף, "עלי להודות על פרסום השיר הזה מהיבט אחד: הוא הזכיר לי שוב את הקושי והסבל הכרוכים בתהילה".

מ"ידיעות אחרונות" לא התקבלה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully