וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקודת פריצה

חנוך דאום

27.2.2009 / 0:09

"היוצרים צודקים בדבר אחד עיקרי: משהו דפוק פה בשיטה. משהו פה לא עובד. על כך אין חולק". חנוך דאום תוהה האם צוות "היום שהיה" חשוב פחות מהיוצרים הדוקומנטרים?

אני בוחר להתחיל עם משהו שכבר אין לי בו עניין אישי: פריצת היוצרים לאולפן "היום שהיה". ישבתי שעות רבות בקונטרול של "היום שהיה", במשך שנתיים מקסימות בחיי, ושאלתי את עצמי, כשראיתי את פריצת היוצרות לאולפן, מה חושבים לעצמם באותו רגע הצלמים, עובדי ההפקה והאנשים הטכניים של השידור. הם הרי יודעים שהמלחמה של היוצרים, ולא משנה כרגע אם היא מוצדקת או לא, עלולה להביא לכך שערוץ 10 ייסגר, ולא תהיה להם עבודה בכלל. האם הם חשובים פחות מבמאים של סרטים דוקומנטריים? האם להם לא מגיע להתפרנס בכבוד? וגיא זהר, שמייצר חדשות אינטילגנטיות, מסמל טלוויזיה שנוגדת את מה שהיוצרים עושים?

וזה לא רק ערוץ 10. לא רק אלפי העובדים של ערוץ 10 נמצאים בסכנה. גם ברשת וקשת נמצאים היום המון עובדים חרדים. גם שם יש אנשים שמנסים להתפרנס מהמקצוע הזה, אבל חשים שהקרקע רועדת. הם, בשונה מפקידים ברשות השנייה, מרגישים על בשרם את הצונאמי הכלכלי. הם קיצצו במשכורותיהם באופן דרמטי, אין להם הוצאות על סלולארי, אין להם נסיעות, שלא לדבר על כך שדורשים מהם לייצר תוכן במעט מאוד אמצעים. הם גם מבינים שכאשר בשנה אחת מפסידים הערוצים המסחריים כמאה וחמישים מיליון שקלים, וכאשר בעלי המניות שלהם צריכים לחרוק שיניים ולממן מכספם את התעשייה כולה- בימים בהם המשק כולו במשבר, העסק הזה יכול להיגמר רע מאוד.

בימים כאלה תכנית שלא תצליח, עלולה למוטט הכל

כל מי שעובד היום בקשת, רשת, או ערוץ 10, מרגיש את הקושי על בשרו. הוא מרגיש שהמפעל שלו נמצא בבעיה קשה. הוא רואה את המנהלים נכנסים לישיבות קודרות, שומע שיש בעיה תזרימית, מבין שהמצב הנוכחי כבר אינו מה שהיה בעבר. הוא רואה את החשש בקרב אנשי הפיתוח, אנשי התוכן, שיודעים שבימים כאלה תוכנית שלא תצליח עלולה למוטט הכל. בנוסף לאלה, הוא רואה יוצרים, בני בית בבניינים של הזכייניות, שמגיעים וצועקים שהוא אשם, שהוא גנב, שהוא לא עומד בחוק.

אם ללכת על הכיוון החיובי, היוצרים צודקים בדבר אחד עיקרי: משהו דפוק פה בשיטה. משהו פה לא עובד. על כך אין חולק. אדרבה: עובדי הזכייניות צריכים להצטרף למחאת היוצרים ולשלב יחד ידיים, כדי לטעון יחד שהשיטה חייבת להשתנות. ערוץ 1 חייב להתחיל לייצר דרמה ישראלית, הרשות השנייה חייבת להיות גוף יעיל ומודרני שלא מבזבז כספי ציבור, המדינה חייבת להבין שאם היא לא תקל על הזכיינים בתמלוגים היצירה תפגע, וגם הפקידים שממשיכים להגן בחירוף נפש על תקנות שנוסדו לפני 12 שנה, חייבים להתעורר ולקרוא קצת עיתונות כלכלית. העולם במשבר. גדול. וכדי לשרוד את המשבר הזה, צריך לחולל שינוי בתפיסה. ויפה שעה של סוגה עלית אחת קודם.

*הכותב הוא סמנכ"ל אסטרטגיה ברשת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully