וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל חשש: "זו רק עוד ועדה"

ענת קם

16.3.2009 / 0:01

HOT ו-yes תוקפות את המלצות דו"ח מרדכי, בערוץ 10 מברכים, עוזי פלד חושב שהערוץ עדיין ייאלץ להתמודד עם הבור שהוא נמצא בו ונחמן שי קורא לסגור את משרד התקשורת

המלצות ועדת מרדכי לבחינת הסדרת שוק שידורי הטלוויזיה שפורסמו אתמול זוכות לתגובות מעורבות. חברות הכבלים ממשיכות בהתנגדותן לחבילת הערוצים הצרה ולחבילה הדיגיטלית (DTT). מ-HOT נמסר: "הטלוויזיה המסחרית זכתה להקלות נכבדות בעוד שאנו קיבלנו גזירות בלתי אפשריות, מהולות בסוכריות קטנות. ברור שאיננו מתכוונים לעבור לסדר היום על החלטות הועדה". מ-yes נמסר, כי "לא יעלה על הדעת כי את הפגיעה אנו נחווה כבר עכשיו, בימים קשים אלו של משבר כלכלי עולמי, בעוד שההבטחה למענה צפויה רק בשנת 2012”.

גורם בכיר בשוק התקשורת אמר אמש לוואלה! ברנז'ה, כי אין מחלוקת בצורך ההגיוני בהקמת רשות תקשורת אחת ואיחוד המועצות. עם זאת, ציין הגורם: "החלק הקשה הוא מתן הרישיון לכל דורש. זה מעלה שאלה כיצד תיראה הטלוויזיה שלנו מבחינת תכנים? האם תוצאות כל הרפורמה הזאת ידועות מראש? השאלה היחידה שצריכה להישאל היא בשביל מי זה טוב. לצופה זה לא יועיל, שיטת המכרזים לא באמת תיעלם כי יהיו מכרזים על המותגים והאפיקים, הרחבת ה-DTT תפגע בכבלים ובלווין ודחיית תחילת שידורי הפרסומות זו רק דחיית הגזירה מבחינתם". לדברי הגורם, ועדת מרדכי עסקה בנושאים שלא הייתה אמורה לעסוק בהם מתוקף סמכותה, אולם לגופי התקשורת השונים אין סיבה לחשוש משום ש-”זו רק עוד ועדה".

ערוץ 10: "ממתינים למינוי של שר תקשורת חדש "

גם בזכייני הערוצים המסחריים לא קיבלו את כל מסקנות הדו"ח בברכה. ברשת וקשת סירבו להתייחס בשלב זה לדו"ח וביקשו ללמוד אותו לעומק. מערוץ 10 נמסר אתמול: “אנו מברכים על ההבנה שהמבנה הרגולטורי הנוכחי אינו עומד במבחן המציאות הכלכלית ובדומה לכל מדינות העולם המערבי גם מדינת ישראל תאפשר פתיחת תחרות מלאה בשוק הטלוויזיה המסחרי. הועדה הבינה כי אין הצדקה טכנית או כלכלית להתייחס לערוצי הטלוויזיה כמשאב טבע מוגבל וצריך לפתוח תחרות מלאה וחופשית בין כל גורם שמעוניין בקבלת רישיון שידורים. אנו נידרש ללימוד מעמיק של הרפורמה המוצעת, אולם בכל מקרה אין בה פתרון מיידי למשבר הנוכחי בו מצוי הענף. אנו ממתינים למינוי של שר תקשורת חדש אשר יידרש להוביל את חילוץ התעשייה מהמשבר בו היא מצויה".

"לצמצם את מעורבות הממשלה בתקשורת"

"משרד התקשורת במתכונתו הנוכחית סיים את תפקידו", אומר חבר הכנסת נחמן שי שהיה מנכ"ל הרשות השניה ויושב ראש הועד המנהל של רשות השידור. "ב-2002 הצהיר רובי ריבלין כי הוא יהיה שר התקשורת האחרון, אבל לצערי בארץ לא יודעים לסגור משרדים". שי מברך על המלצת הדו"ח להקים רשות תקשורת לאומית. צריך להפחית ולצמצם את מעורבות הממשלה בתחומי התקשורת, הייתי רוצה לראות יותר מעורבות בתחומי החברה והרווחה. צריך רשות לאומית חזקה, מקצועית שתוכל לעשות את עבודתה בלי שיקולים פוליטיים".

בהתייחס למעבר לשיטת הרישיונות אמר שי: "אני מצדד בכיוון הזה, הוא מתבקש והיה צריך להיעשות כבר מזמן. זהו צעד חיוני לשוק התקשורת בישראל שהיה לא מסודר ובנוי טלאי על טלאי. אם הדו"ח מזמין מדיניות כוללת אני אתמוך בו בכנסת ובכל מקום שאני יכול. לדעתי זה רק מתבקש בדרך לבניית שוק תקשורת משוכלל שמתחזק את עצמו, עם השגחה עליונה בלבד של המדינה".

עוזי פלד, מייסד טלעד ומנכ"ל החברה לשעבר כבר הודיע בעבר כי ימליץ למועצת המנהלים של טלעד להגיש בקשה לרישיון שידור. פלד תומך אף הוא בהמלצות הועדה: "אין מנוס מההחלטה לעבור לרישיונות וחבל שלא נעשתה קודם. כיוון שבינתיים נעשה מכרז על ערוץ 2 ושולמו מאות מיליוני שקלים על ידי רשת וקשת, הן חייבות לקבל את מה שהשקיעו. אשר לערוץ 10, אין בזה שום הקלות, הוא ייאלץ להתמודד עם הבור שהוא נמצא בו".

על ההמלצה להקים רשות לאומית לתקשורת אמר פלד: "הקמת הרשות לתקשורת היא צעד חלקי בלבד, זהו צעד קדימה אבל לדעתי צריכה להיות בישראל רשות אחת. לא יכול להיות שיש גם רשות השידור, גם הרשות השנייה וגם המועצה לשידורי כבלים ולווין. חבל שההמלצות לא כוללות את רשות השידור". פלד מתנגד להמלצת הועדה להתיר שידור פרסומות בכבלים ובלווין וטוען: "הדרך היחידה היא לתת לערוצים המסחריים לשדר פרסומות, לכבלים וללווין לגבות דמי מנוי ולרשות השידור לגבות אגרה. בעתיד לא יהיה מנוס לאשר דווקא לרשות השידור לשדר פרסומות, בצורה מוגבלת, משום שמעט מדי אנשים משלמים היום אגרה. צריך לעשות את זה כמו באנגליה, כשאיפשרו ל-BBC לשדר פרסומות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully