וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אסור לסגור ערוץ" אינה סיסמה לניתוץ החוק

ענת קם

5.8.2009 / 17:37

איגודי היוצרים תוקפים את התנהלות הרשות השניה נוכח ההסדר להארכת זיכיון ערוץ 10, טוענים כי אין בסמכותה להפחית את מחויבויות הסוגה העלית הקבועות בחוק ומאימים בעתירה לבג"צ

מטה מאבק היוצרים הודיע היום למנכ"ל הרשות השנייה כי בכוונתו לעתור לבג"צ נגד התנהלות הרשות השנייה בפרשת הארכת הזיכיון של ערוץ 10. במכתב ששלחו היום שבעת איגודי היוצרים למנכ"ל הרשות מנשה סמירה באמצעות עורך הדין אמיר רוזנברג תוקפים האיגודים את היעדר שקיפות הרשות ביחס לחובות ערוץ 10, טוענים כי המשא ומתן להקלות שמתנהל עם הערוץ מנוגד להחלטות קודמות של הרשות וכי על פי החוק אין לרשות השנייה שיקול דעת בנושא המחויבויות ומוחים על הכוונה להפחית את מחויבויות הסוגה העלית הקבועות בחוק מ-55 מיליון שקל ל-30 מיליון ועל הסתפקות הרשות בתצהירים מבעלי התפקידים בערוץ במקום ערבויות בנקאיות, שלטענתם אינה עולה בקנה אחד עם החוק. היוצרים אף מביעים במכתבם חשש כי חובות ערוץ 10 גדולים יותר ממה שמוצג בתקשורת.

מחאת היוצרים מופנית בעיקר להצעת להפחית את מחויבויות הערוץ הקבועות בחוק מ-55 מיליון שקל ל-30 מיליון. התנאי שהציבה ועדת מרדכי, שהמליצה על המעבר לרישיונות, היה כי בעל זיכיון המבקש רישיון יעמוד בכל מחויבויות התוכן שלו. מאחר שלערוץ 10 חובות עבר רבים, הוצע כי הערוץ. ישקיע אמנם כ-55 מיליון שקל ואף יותר מכך, אולם כל סכום מעבר ל-30 מיליון יוכר כהחזרת חובות עבר. היוצרים מתנגדים בתוקף להצעה זו: "רעיון זה, אם יש ממש בפרסום, מעיד על טירוף מערכות כללי וחוסר שיקול דעת קיצוני. עד כדי כך קיצוניים הדברים, שקשה להאמין כי קיימת צל צילה של הסכמה מסוג זה מצד הרשות השנייה... הסכמת הרשות השנייה לשינוי התוספת לחוק והפחתת מחויבויות המינימום הינה פשיטת רגל מוחלטת של העומדים בראשה ושל כל מי שעמד לתת יד למעשה מסוג זה. שינוי התוספת, אם ייעשה חלילה, יהווה מעשה בלתי חוקתי, פסול מעיקרו, חסר סמכות ונגוע בכל העילות המצדיקות ביטולו על ידי ערכאה שיפוטית מוסמכת".

תצהירים אינם תחליף לערבויות

איגודי היוצרים תוקפים גם את כוונת הערוץ לגבות תצהירים מבעלי התפקידים בערוץ, בהם הם מתחייבים לעמוד במחויבויותיהם. לדבריהם, הצהרות שכאלה אינן תקפות מבחינה משפטית וממילא אינן יכולות לעמוד לערוץ במקום ערבויות.

לטענת היוצרים עד עתה לא פרסמה הרשות שום נתון רשמי רלוונטי המצוי בידה לבד מהנתונים שמסרה לאחרונה בוועדת הכלכלה של הכנסת, לפיהם לערוץ חובות של 70 מיליון שקל בתחום הסוגה העלית ו-24-36 מיליון שקל לקולנוע. היוצרים דורשים מהרשות לפרסם את חובות הערוץ לכל אחת מהשנים 2005-2009 כולל פירוט החוב לכל ז'אנר (דרמה, תעודה, תכניות תעודה ותכניות מיוחדות) וכן לחייב את ערוץ 10 להחזיר את חובו לכל ז'אנר בנפרד ולא רק לז'אנר המיוחד.

"האחריות לעובדי הערוץ רובצת על בעלי הערוץ"

כמו כן, טוענים היוצרים כי כל משא ומתן של הרשות עם ערוץ 10 הנוגע להקלות והפחתת מחויבויות נמצא בניגוד להחלטת הרשות עצמה, כפי שנכתבה בדו"ח תורג'מן, שם נכתב כי "נראה לוועדה כי ככל שערוץ 10 לא עמד במחויבויותיו החוקיות הניחו מנהליו כי יבוא להם מזור באמצעות הקלות, התאמות, דחיות וויתורים למיניהם – מצד הרגולציה (הרשות השניה) ו/או המחוקק. אנו מציעים לרשות השניה לאמץ את עקרון הסופיות, ולהחליט בכך כי לא תמשיך ותעסוק בסוגיית ערוץ 10 באופן חריג ומיוחד לעניינו".

היוצרים טוענים כי החוק לא מאפשר לרשות שיקול דעת לביצוע ויתורים והקלות ותולים את האחריות למצב הערוץ בבעליו: "הסיסמא 'אסור לסגור ערוץ' אינה סיסמא לניתוץ שיטתי של הוראות החוק. ככל שיש בה תוכן ממשי - הרי שעל הרשות השניה להפנות אותה לבעלי הערוץ - להחלטתם. האחריות לעובדי הערוץ, היקרים ללב איגודי היוצרים, ואשר קיימת אליהם סולידריות מלאה, רובצת על בעלי הערוץ".

בסיום המכתב מתייחסים היוצרים לעמדות החלוקות המוצגות בימים האחרונים: "אין זה סוד כי יש חברים באיגודי היוצרים להם ביקורת נוקבת על התנהלות ערוץ 10, מאידך גם אין זה סוד כי יש אחרים בהם הסבורים אחרת. אלא שבעניין אחד קיימת כמעט אחידות דעים: ויתור על חובות עבר בדרך ישירה או עקיפה, סיכול הוראות החוק, יצירת מנגנונים פיקטיביים לצורך מצגי שווא של עמידה במחויבויות, וכל כיוצא באלה, יוצרים כאוס, היעדר שליטה היעדר ודאות וחשש לעתיד".

טרם התקבלו תגובות הרשות השניה וערוץ 10.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully