וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבי צבי: "רשת נמצאת באמבולנס בדרך לבית חולים"

ענת קם

12.10.2009 / 12:26

מנכ"ל רשת מתייחס לראשונה למצבה האנוש של הזכיינית ולנזק הצפוי לה במסגרת הרפורמה בשידור המסחרי. מנכ"ל yes רון אילון: "האוצר רוצה לחזור לימי הקרמלין"

גדעון צנטנר

מנכ"ל רשת אבי צבי הביע לפני שעה קלה התנגדות חריפה לפרסום בכבלים ובלווין במסגרת הדיון על הרפורמה בשוק השידורים. לדברי צבי, "אם ערוץ 10 בחדר מיון אז רשת באמבולנס בדרך לבית החולים. אנחנו לא במצב טוב. אנחנו צריכים עזרה עכשיו. אנחנו לא עומדים בעול הזה ולא מצליחים לייצר עסק שיש בו היגיון כלכלי. אם באותה רפורמה מדברים על הכנסת מתחרים נוספים, חבל שהאמבולנס יבוא. חבל על הזמן. פרסום בכבלים ובלווין זה גזר דין מוות". צבי התייחס גם למעבר לשיטת הרישיונות המתוכננת לשנת 2012 ואמר כי "אופק כלכלי בדמות רישיון זה בסדר ונחמד אבל אחרי השנים שבהן הפסדנו מיליוני שקלים זה מאוחר".

חברות הכבלים והלווין תקפו היום את הרפורמה המוצעת בשוק הטלוויזיה במהלך הדיון בועדת הכלכלה של הכנסת. אחת ההצעות ברפורמה בשוק הטלוויזיה היא התרת שידור פרסומות בכבלים ובלווין בתמורה להוזלת דמי המנוי והצעת חבילת ערוצים צרה בעלות נמוכה. ב-HOT ו-yes מתנגדים בתוקף להצעה זו בטענה שההכנסות מפרסום לא יכסו את ההפסדים מהחבילה הצרה.

מנכ"ל yes רון אילון טען בדיון כי בטלוויזיה כיום אין רווחים אלא רק הפסדים והוסיף כי הרפורמה במתכונתה הנוכחית תפגע בכל השחקנים בשוק. לדבריו, "רבים מי יקבל את הפרוטזה ולמי ייקחו את הקב, אנחנו דנים במה שאין לא במה שיש. על מנת לפתור את בעיית הזכייניות רוצה האוצר לעשות כמה דברים: לחלק רישיונות לכל דכפין וליצור מצב שבו אנחנו חוזרים לימי הקרמלין ומפקחים על טלוויזיה רב ערוצית שנושאת על כתפיה יצירה ישראלית".

אילון קרא לגופי הרגולציה לדרוש מגופי השידור המסחריים השקעה נמוכה יותר בהפקות המקור ולהקצות כספים מתקציב המדינה למטרה זו. אילון אמר כי "החקיקה הזאת היא חפוזה. הלקח הנלמד הוא שכל עוד המדינה לא מרסקת אותך מהצד הכלכלי אז היא לא נחה ואם אינך זקוק לסיוע, לא תקבל אותו לעולם. רק אחרי שנשמת אפך האחרונה נמצאת בך אתה זוכה לסיוע או התערבות רגולטורים אחרת. השקענו ב-yes ארבעה מיליארד שקלים וחצי של בעלי המניות והבנקים. עשר שנים החברה משדרת והיא לא החזירה שקל אחד עד היום".

אילון קורא לרשויות המדינה לא להתערב בניהול החברה ולהניח לה להחזיר את חובותיה. לדברי אילון, "לא פגשתי אף משרד אוצר שמקדש פיקוח מחירים על פני תחרות חופשית. כדי ששוק יהיה תחרותי הוא צריך לייצר רווח עודף. אין כאן לא עודף ולא כיסו של יצרן".

"הרפורמה נולדה בשליפה"

נציג HOT בדיון, סמנכ"ל האסטרטגיה והרגולציה יורם מוקדי, הביע אף הוא התנגדות ליוזמה ומתח ביקורת על ההערכות שעליהן התבסס משרד התקשורת. לטענתו, "הרפורמה נולדה בשליפה במסגרת חוק ההסדרים. הביסוס הכלכלי-עובדתי להצעת החוק הזאת פורסם אתמול ואז מגיעה איזו עבודה כלכלית של משרד התקשורת עם יועץ כלכלי חיצוני. לא נעשתה עבודה על ההשלכות של מה יקרה ל-yes ו-HOT אם יכריחו אותן לתת חבילת בסיס, לא בדקו מה יקרה לתעשייה. אני בא בידיים נקיות כי HOT עומדת במחויבויות הרגולטוריות. המתחרה שלי חייב מיליארד וחצי שקל לבנקים ולבעלי המניות והחברות האלה לא מרוויחות".

מוקדי מתנגד לרפורמה מקיפה בשוק התקשורת שתכלול את הערוצים המסחריים והטלוויזיה הרב ערוצית בכפיפה אחת: "אם מישהו רוצה לעזור ל-2 ו-10 שיעזור להם, רק אל תכניסו אותנו לדבר הזה. יש פה לוגיקה שנקטעת באמצע. אם נמכור פרסומות נביא בערך 50 מיליון שקל הכנסות ונפיל חללים בדרך, את ערוצים 2, 10 והרדיו אזורי בשם הוזלת דמי המנוי. העבודה החפיפית שנעשתה עד עכשיו היא חוסר אחריות. לא מעוקצך ולא מדובשך, אני מוותר על המוקש של החבילה הצרה". מוקדי אף התייחס לרגולציה על גופים אחרים בשוק התקשורת והוסיף "משום מה אף אחד לא חושב לפנות לתעשיית הסלולר ולפקח עליה".

יושב ראש מועצת הכבלים והלווין ניצן חן קבע כי שיטת הזיכיונות נכשלה ויש לעבור לשיטת הרישיונות. לדבריו, התכנים על המסך לא יושפעו מהרפורמה והצרכנים רק ירוויחו ממנה: "האם השוק הזה בסיטואציה הזו הוא שוק בריא? התשובה היא חד משמעית לא. בעידו שבו אפשר להיכנס לבית הלקוח, שיטת הזיכיונות צריכה לעבור לשיטה ארוכת טווח ואופק כלכלי. הרפורמה נותנת בשורה לצרכנים, היא מאפשרת להם לשלם רק על מה שהם צורכים. אין כאן שום קשר לאיכות המסך הנראה".

מנכ"ל הרשות השנייה מנשה סמירה התייחס לההערכות לקראת שנת 2012 המוגדרת כשנת המפנה בשוק הטלוויזיה ואמר כי הצפי הוא לשלושה ערוצי ברודקאסט. סמירה אמר בדיון כי עלות הפעלת ערוץ מסחרי סביר עומדת על 400 מיליון שקל בשנה וכי "המגמה היא להפחית את ההוצאות של ערוצי הברודקאסט. הצפי הוא לשחקן שלישי נוסף. במשטר הרישיונות החדש תהיה התפלגות אחרת של ההכנסות".

מנכ"ל קשת אבי ניר התייחס להתמשכות דיוני הרפורמה בשוק השידורים וטען כי יש לפתור את בעיות השידור הצביורי והשידור המסחרי תחילה: "זמן הוא הגורם הכי חשוב. הדיונים ברגולציה נמשכים זמן רב בעוד שאנחנו במשבר מאד קשה. צריך לפתור את הבעיות מהר, להציב לוחות זמנים ולנסות לעמוד בהם ולא לנסות לפתור את כל הבעיות. זה לא הזמן לערב את הטלוויזיה הרב ערוצית".

"החבילה הצרה היא צרה צרורה"

יושב ראש איגוד המפיקים חיים שריר דיבר בשם איגודי היוצרים שראשיהם נכחו אף הם בדיון ומתח ביקורת על הרקע לרפורמה המתוכננת. בנוסף, טען שריר כי הפרסום בכבלים ולווין ישעבד את HOT ו-yes ויפגע בהפקות המקור שלהן.

לדברי שריר, "הדיון ברפורמה לא צריך להעשות על ידי אנשים שמילטון פרידמן מדבר מגרונם. אני חושב שלא היה עולה על דעת האוצר להפריט את החינוך. ועדות שונות קבעו שאין מקום לשני ערוצים מסחריים, אבל הרשות השניה החליטה ללכת לשם על סמך נתונים שהשוק יגדל. זה לא קרה וראו איפה השוק היום. החבילה הצרה היא צרה צרורה. היצירה בשמורת הטבע שנקראית הכבלים והלווין, זו שמשוחררת מכבלי הפרסומות תדרדר".

שריר תומך בטענות HOT ו-yes כי ההכנסות מפרסום לא יכסו את הפגיעה מהחבילה הצרה, מה שיוביל להפחתת ההשקעה בהפקות המקורת וקורא גם הוא להפריד את הרפורמה בטלוויזיה הרב ערוצית מהרפורמה בשידורים המסחריים: "ההכנסות שיהיו מהפרסום אינן עולות בקנה אחד מהמעבר לחבילת הצרה הצרורה. לא ברור לנו למה אצה הדרך להפסיק את העשיה שלנו לפני 2015. אם יש בעיה בערוץ 10 תפתרו את בעיית ערוץ 10".

יושב ראש התאחדות תחנות הרדיו האזוריות ומנכ"ל התחנות "רדיוס" ורדיו "לב המדינה" דוד בן בסט התייחס אף הוא לנזק שייגרם מהתרת שידורי הפרסומות בכבלים ובלווין: "לא יכול להיות שכולם פה שיכורים ורק האוצר אומר דברי חכמה. פרסום בכבלים ובלווין יגרום למהפכה שתחסל את הענף. תהרסו את הכבלים, תהרסו את הלווין את ערוצים 10 ו-2 ואנחנו נהיה הנפגעים הראשונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully