וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיק קצב: מאברמוביץ' ועד מזוז

6.8.2010 / 15:51

פרק מהספר "תיק קצב" של העיתונאי יובל יועז העוסק במאחורי הקלעים בפרשת החשדות נגד נשיא המדינה לשעבר. כך נחשפה הפרשה בתקשורת

הראשון שפירסם את הסיפור המרעיש היה העיתונאי אמנון אברמוביץ, בחדשות ערוץ 2, במוצאי שבת, 8 ביולי 2006, אך מידע חלקי הצטבר במערכות העיתונים וערוצי הטלוויזיה כבר באותו שבוע. המידע לא היה שלם, מהימנותו לא נבדקה מספיק, המקורות לא הוצלבו עדיין, ובוודאי לא ניתן כל אישור שהסיפור אמיתי, ולכן לא היה אפשר לפרסמו. כבר ביום חמישי בערב קיבל כתב ערוץ 10 ברוך קרא מידע על פגישתם של קצב ומזוז, שבה התלונן הנשיא באוזני היועץ על אשה הסוחטת אותו. ביום שישי דיווח על כך קרא לעמיתו לערוץ רביב דרוקר, שהגיש את מהדורת החדשות באותו ערב. השניים פנו למשרד המשפטים, לבית הנשיא ואפילו לאחיו של הנשיא ליאור קצב בניסיון לאשר את הידיעה, אך נתקלו בהכחשות גורפות. מאחר שקרא שומר שבת סיכמו השניים ביום שישי אחר הצהריים לחדש את מאמציהם לאחר צאת השבת.

אחרי הפנייה מערוץ 10, כשקצב הבין שדבר הפגישה עם מזוז דלף לתקשורת, הוא התקשר ליועץ. "מר מזוז", אמר קצב, "התקשורת קיבלה הדלפה, לא רק על הפגישה, אלא גם על תוכנה". לדברי קצב, השיב לו מזוז כי הוא איננו מתכוון לאשר או להכחיש, ותשובה זו היתה מקובלת עליו. עם זאת, קצב הבין מן הסתם כי פרסום הפרשה הולך ומתקרב, ולדברי רעייתו גילה אף התקשר לכל אחד מחמשת ילדיהם, כדי לעדכן אותם בהתרחשויות. "רצינו לכנס את הילדים ולספר להם", אמרה גילה, "אבל לא הספקנו כי כבר היה מאוחר".

מידע חלקי על המהומה בבית הנשיא הגיע גם להארץ, מעריב, ידיעות אחרונות, גלי צה"ל ולערוצי הטלוויזיה. בשבת בצהריים התבהרה התמונה, כשלאברמוביץ נודעו הפרטים הבאים: ביום רביעי האחרון זימן את עצמו הנשיא לפגישה דחופה עם היועץ המשפטי לממשלה; קצב סיפר למזוז שמנהלת לשכתו מנסה לסחוט אותו, בטענה שהוא הטריד אותה מינית ואף ביצע בה מעשים מגונים בכוח. קצב, אגב, סיפר בחוגים סגורים שהוא זה שמסר את המידע לאברמוביץ, בפגישה שהתקיימה ביניהם שלושה ימים לפני הפרסום. אברמוביץ ידע שיש בידיו חומר נפץ, אף שלא הצליח להצליב את המידע שקיבל עם שום גורם נוסף. הוא התקשר לשלישו הצבאי של הנשיא, תת-אלוף שמעון חפץ, שלא ידע דבר ורק סיפר על "התרוצצות בבית הנשיא" בשבוע האחרון, בעיקר ביום רביעי. מקצב עצמו או מבני משפחתו, שומרי שבת, לא ניתן היה לקבל אישור או אפילו תגובה לדברים, מאחר שבחודשי הקיץ השבת יוצאת אחרי שעת שידור החדשות.

גם אם המקור של אברמוביץ נחשב אמין בעיניו, אי אפשר היה להתעלם מהחשש שמדובר בשמועה חסרת ביסוס, שהתגלגלה וקיבלה לבוש של תיאור עובדתי קוהרנטי. אברמוביץ התייעץ עם מנכ"ל חברת החדשות שלום קיטל, שלחץ עליו להשמיט את הטענה על מעשים מגונים שביצע כביכול קצב. גם היועץ המשפטי של חברת החדשות, ישגב נקדימון, הוכנס לתמונה, אך אברמוביץ החליט לשדר את המידע המלא שבידיו.

במוצאי שבת עלה אברמוביץ לשידור, ובפיו הסקופ שירעיש את המדינה. הוא דיווח שהנשיא נפגש בימים האחרונים עם היועץ המשפטי לממשלה, והתלונן כי לאחרונה ניסתה לסחוט אותו מנהלת לשכתו לשעבר, בטענה שביצע בה מעשים מגונים. "נשיא המדינה משה קצב זימן עצמו השבוע ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, והגיש בפניו תלונה בגין סחיטה באיומים ועלילת שווא", דיווח אברמוביץ.

מיד לאחר השידור החלו כתבים המסקרים את בית הנשיא מכל כלי התקשורת להתקשר לדוברת בית הנשיא, חגית כהן. כעבור זמן קצר פירסמה הדוברת, לאחר התייעצות עם קצב עצמו, הכחשה גורפת לידיעה של אברמוביץ. לטענתה, "הנשיא נפגש מעת לעת עם גורמים במערכת המשפטית, ובתוכם גם היועץ המשפטי לממשלה", ממש כפי שהוא נפגש מעת לעת גם עם ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ ומפכ"ל המשטרה. אלא שבניגוד לטענתה, לא התקיימו פגישות תקופתיות בין הנשיא ליועץ המשפטי לממשלה. הדוברת גם הדגישה שהנשיא לא הגיש כל תלונה ליועץ המשפטי לממשלה. הודעת הכחשה רשמית מגוף ממלכתי איננה דבר של מה בכך, ואצל אברמוביץ עלה שוב חשש. קיטל התקשר שוב, להתייעץ אם לשדר את ההכחשה במהדורת חצות. "חכו למחר", ביקש העיתונאי, "הכל יתבהר". גם המקור של אברמוביץ יצר עמו קשר לאחר השידור. "לא הטעיתי אותך", אמר לו, "כל מה ששידרת מדויק לגמרי".

מזוז התכוון לשמור על דיסקרטיות, אך לא הסכים להפר את הכלל שקבע לעצמו, לעולם לא לפרסם הודעות שקריות. הוא חש שקצב מנסה לגרור אותו לתוך הפרשה, ולזאת לא היה מוכן. הוא חשש שאם לא יאמר דבר, ייחשב כמי שאישר את הודעת הנשיא, והחליט שלא להיות שותף לשקר. למחרת בבוקר קיימו מזוז, נזרי ודובר משרד המשפטים יעקב גלנטי שיחת ועידה טלפונית, שבה סוכם נוסח ההודעה שימסור היועץ. ואמנם, למחרת בבוקר עטו כל כלי התקשורת על היועץ המשפטי לממשלה. זמן מה קודם לכן נקבעה לו הופעה לאותו בוקר בוועדת החוקה של הכנסת, וכמה דקות לפני תחילת הישיבה כיתרה אותו עדת הצלמים והכתבים. מזוז העמיד את הדברים על דיוקם. "ביום רביעי שעבר נפגשתי עם נשיא המדינה, מר משה קצב, לבקשתו", אמר, "בפגישה הוא מסר לי השתלשלות אירועים הנוגעת לעובדת לשעבר בבית הנשיא. הוא ציין שכל העובדות מתועדות, אך הדגיש שאין מדובר בתלונה פלילית. בסיום הפגישה הוא מסר לי מכתב ובו פירוט עיקרי הדברים. לאחר עיון במסמך וקיום התייעצות ראשונית, פניתי בכתב לנשיא המדינה ביום חמישי האחרון וביקשתי את כל התיעוד שיש בידיו בנוגע לפרשה. לאחר בחינתו של חומר זה נחליט כיצד יש לטפל בנושא".

"תיק קצב" של העיתונאי יובל יועז ראה אור בהוצאת הקיבוץ המאוחד בסדרת "כעת" לספרות שעורכת אורנה קזין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully