וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוזס ופישמן בדרך החוצה מ-HOT?

אמיתי זיו ואופיר בר-זהר

12.8.2010 / 8:48

המשקיע הצרפתי פטריק דרהי מנהל מגעים במטרה לרכוש את אחזקותיהם של השניים בחברת הכבלים. לפי העסקה המתגבשת, דרהי ישלם לשותפיו 1.1 מיליארד שקל

המשקיע הצרפתי פטריק דרהי עומד להשתלט סופית על חברת הכבלים hot. דרהי מנהל בשבועות אחרונים משא ומתן לרכישת האחזקות של שותפיו בחברה, אליעזר פישמן וארנון מוזס - כך נודע ל-themarker. מבין השניים, השיחות עם פישמן נמצאות בשלב מתקדם יותר.

לפי מבנה הבעלות הנוכחי ב-hot, דרהי מחזיק ב-45% מהון המניות של החברה. מוזס מחזיק ב-16% נוספים ופישמן ב-13%. מניית hot נסחרת כיום לפי שווי של כ-38 שקל, המשקף לחברה שווי של 2.85 מיליארד שקל, אך לפי השיחות בין הצדדים, העסקה המתגבשת אמורה לשקף שווי גבוה בהרבה, של כ-50 שקל למניה - כמעט 35% יותר ממחיר השוק. אם אכן תצא העסקה לפועל, דרהי צפוי לשלם לשותפיו בחברה כ-1.07 מיליארד שקל תמורת מניותיהם. אתמול עלתה מניית hot בכ-4% במסחר בבורסה.

מדובר בעסקה לא פשוטה עבור דרהי, שהשקיע עד כה 1.24 מיליארד שקל ב-hot, לצד השקעה של 650 מיליון שקל בחברת הסלולר מירס. דרהי כבר מחזיק ב-45% מחברת הכבלים, החוק מחייב אותו לצאת בהצעת רכש בציבור אם ברצונו להגדיל את שיעור אחזקותיו. המשמעות היא שדרהי יהיה חייב לרכוש מהציבור לפחות 5% ממניות hot לפי אותו המחיר שבו הוא ירכוש את המניות של פישמן ומוזס, כך שהיקף הרכישה צפוי להסתכם ב-1.26 מיליארד שקל.

הסיבות לעסקה

קיימות כמה סיבות לכך שדרהי מוכן לבצע את השקעת הענק בחברת הכבלים, אף שזו סובלת מרמת מינוף בנקאי גבוהה ואינה מחלקת דיווידנדים.

ראשית, דרהי הוא שחקן סולו. יש לו אחזקות בכמה חברות כבלים בעולם, אך כולן חברות פרטיות ובכולן הוא בעל מניות יחיד. בשוק מעריכים כי ייתכן שמטרת מסע הרכישות של דרהי הוא הפיכת החברה לפרטית. אם כך הדבר, דרהי לא ייעצר עד שיצליח למחוק את החברה מהמסחר בבורסה.

שנית, לפי הערכות שונות, חברות הכבלים שבהן מחזיק דרהי ברחבי העולם נמצאות ברמות מינוף בנקאי גבוהות עוד יותר מזו של hot, כך שרמות החוב של החברה אינן מדאיגות אותו.

הסיבה השלישית היא מקומית. דרהי מעוניין בחופש פעולה מלא ב-hot. הוא מעוניין לצמצמם את עלויות רכש התוכן, שמסתכמות כיום בכ-700 מיליון שקל בשנה, מה שכבר יצר עבורו חילוקי דעות וחיכוכים עם מוזס.

עוד גורם משמעותי שדוחף לכיוון העסקה הוא הרצון של דרהי למזג את האחזקה השנייה שלו - חברת הסלולר מירס - לתוך hot, ולהפוך אותה לקבוצת תקשורת. מירס, שמתכוונת לגשת למכרז התדרים של משרד התקשורת במטרה ליישר קו עם חברות הסלולר המתחרות ולהקים רשת חדשה בתקן gsm, תדרוש לשם כך השקעה כספית משמעותית. לפי הערכות, מירס תצטרך להשקיע במהלך כמיליארד שקל. רוב הסכום אמנם יגיע מקופתה של מירס, אך בכל הנוגע ליישום מהלכים אלה בעלי מניות המיעוט עשויים להיות גורם מעכב - ולכן דרהי מעוניין לקנות את חלקם מבעוד מועד.

פישמן רוצה לצאת

פישמן מעוניין לצאת מ-hot כבר זמן רב, בעיקר מכיוון שהחברה אינה סינרגטית לפעילויות העסקיות הנוספות שלו. במאי האחרון מכר פישמן 2% ממניותיו החברה, לפי שווי של 44 שקל למניה.

פישמן, שפעיל בטלוויזיה הרב-ערוצית מאז 1999, התלונן במשך השנים כי השקעתו ב-hot נפגעה בשל החלטות הרגולציה המחמירות נגד חברת הכבלים, ובעיקר בשל תנאי המיזוג בין שלוש חברות הכבלים. פישמן אף ציין כמה פעמים בעבר כי אין הוא רואה ב-hot השקעה לטווח ארוך, וכי ימכור את אחזקותיו במחיר זהה או גבוה מהמחיר שנקבע בעסקה ב-1999.

אם דרהי ירכוש רק את המניות של פישמן (13%), הוא יצטרך לקנות - יחד עם הצעת הרכש מהציבור (5%) - 18% מהחברה, בהשקעה כוללת של 670 מיליון שקל. אם ירכוש דרהי גם את המניות שבידי מוזס, תכלול העסקה 34% ממניות החברה.

בדרך לפרסומות בכבלים?

השתלטות של פטריק דרהי על hot וקניית חלקם של השותפים מוזס ופישמן עשויה להשפיע באופן מהותי על החברה לפחות מבחינה אחת - האפשרות לשדר פרסומות.

מקורות בשוק טוענים כי העובדה ש-hot מעולם לא קיבלה היתר לשדר פרסומות קשורה, בין היתר, לעובדה שבעלי המניות בחברה הם כבר שחקנים משמעותיים בשוק הפרסום בישראל - דרך האחזקות שלהם בעיתונים - מוזס בידיעות ופישמן בגלובס ובנתח קטן מידיעות. לפי הערכות אלה, שידור פרסומות בערוצים של חברת הכבלים היה עשוי לפגוע בהכנסות של העיתונים שבשליטת השניים.

כעת עשוי מחסום זה להיעלם, ו-hot תוכל להיאבק בכל כוחה על הכנסת פרסומות לשידוריה. הערכה זו מתחזקת לאור העובדה שבכוונת חברת הכבלים להציע ללקוחותיה חבילת ערוצים צרה - כאשר עד כה היה כרוך שיווק החבילה הצרה גם במתן אישור לחברה לשדר פרסומות.

ממוזס ומפישמן לא נמסרה תגובה לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully