וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרה הצעת החוק להחלשת נציגי הציבור בחברת החדשות

אמילי גרינצווייג

23.1.2011 / 15:56

לאחר האישור בוועדת השרים, תעלה הצעת החוק של ח"כ יריב לוין לקריאה טרומית ביום רביעי. על פי ההצעה, תקוצר כהונת מנכ"ל מחמש לשלוש שנים ומינוי מנכ"ל חדש יחייב רוב רגיל בלבד

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק של ח"כ יריב לוין (ליכוד) לפיה קדנציית מנכ"ל חברת החדשות תקוצר מחמש שנים לשלוש שנים. כמו כן, על פי הצעת החוק, מינוי מנכ"ל לא יחייב רוב מיוחס של 75% מבין חברי הדירקטוריון אלא רוב רגיל בלבד.

ההצעה תעלה להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי "מטרת הצעת חוק זו היא לאפשר גמישות ניהולית רחבה יותר בחברות החדשות של הערוצים המסחריים, כמקובל בדיני החברות. המצב החוקי הקיים מקשה על בחירת מנהלים לחברות החדשות ועל הארכת כהונתם, ועלול אף להקשות על החלפת מנהל אשר איבד את אמונם של חברי מועצת המנהלים. מצב זה מכביד מאוד על עבודת חברות החדשות, פוגע בתפקודן ומגביל את יכולתן להתפתח".

עוד נכתב בדברי ההסבר כי הצעת החוק "תימנע את האפשרות של מיעוט במועצת המנהלים למנוע את בחירתו או את הארכת כהונתו של מנהל הזוכה לאמונם של מרבית חברי מועצת המנהלים".

"הדבר הזה יעבוד לטובת אצולת ההון"

ח"כ נחמן שי (קדימה): "הקמפיין להחלשת הדמוקרטיה ושומריה נמשך, במקרה הזה מדובר בתקשורת. כשחברות החדשות שהן לכאורה בבעלות פרטית, אבל יש עליהן מוסרות ציבוריות והן צריכות לפעול לפי אתיקה ובאחריות ציבורית. הצעת החוק הזו מסירה את המוסרות האלו ומשאירה את החברות בידיהם של בעלי ההון, אתה מפקיד בידיהם עוד מוצר אחד שתפקידו לשמור על הדמוקרטיה וערכיה. כבר ראינו מה קרה פה בפחות מ-20 שנות הפרטה. הכיוון הוא ברור.

"אני אומר לרה"מ ואנשיו, שוודאי מעורבים בהצעת החוק, הם טועים טעות גמורה אם הם חושבים שזה יעבוד לטובתם, הדבר הזה יעבוד בסופו של דבר לטובת אצולת ההון שתהנה מהכוח הרב הזה שיסייע להם לנווט במאבקים ציבוריים, כמו אלו שהיינו עדים להם בימים האחרונים בפרשית הגז".

שלום קיטל, מנכ"ל חדשות 2 לשעבר: "מדובר בהצעת חוק מיותרת. זהו ניסיון נוסף להתערב באמצעי חקיקה מיותרים במבנה קיים ומתפקד של חברות החדשות. האיזון הקיים היום בין הזכיינים המסחריים לבין נציגי ציבור הוא איזון נכון שעונה על הצרכים המקצועיים והציבוריים תוך שהוא נותן לזכיינים המסחריים את המעורבות והשליטה הנדרשת. האיזון הזה הוא חשוב ונראה לי שיש פה שוב יוזמה פוליטית שאני מתקשה לראות את ההיגיון שלה ואני רואה את הסכנות שיש בה – שהן הפגיעה בעצמאותו של מנכ"ל חברת החדשות. קיצור הקדנציה היא דבר נורא, שלוש שנים זו תקופה קצרה המחלישה את עצמאות ויכולותו, זה הופך אותו לתלותי באופן בלעדי בבעלי ההון, שהם אמנם גורם חשוב וחיובי, אך כזה שמחייב איזון".

יעקב שחם, יו"ר ועדת הטלוויזיה ברשות השנייה אמר בתגובה: "בנושא זה של בחירת מנכ"ל לחברות החדשות, מראש החוק לקח בחשבון את העובדה שלא יהיה נכון לתת לזכיינים את האפשרות למנות מנכ"ל מבלי לקבל את תמיכת נציגי הציבור. במידה והחוק יעבור, משקל נציגי הציבור בחברות החדשות יוחלש באופן מהותי ומינוי המנכ"ל עלול להיעשות בהתאם לרצונם של בעלי הערוצים. הדבר יצור תלות בין בעלי הערוצים לבין מנהלי חברות החדשות. במידה וחוק רע זה יעבור עלול להיווצר מצב שמנהלי חברות החדשות יהיו עושי רצונם של בעלי הערוצים, מה שיכול לפגוע בקבלת החלטות על בסיס מקצועי בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully