וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון בחוק רשות השידור: כולם נגד כולם

אמילי גרינצווייג

22.12.2011 / 14:04

היוצרים מתלוננים על רשות השידור, הרשות מתלוננת על הרפורמה, ועדי העובדים מתלוננים על הפיטורים ורק השר הממונה על רשות השידור, לא בא לדיון בחוק רשות השידור

הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה והחינוך, שדנה בהצעת חוק רשות השידור, דנה היום (חמישי) בהצעת החוק הממשלתית לפיה תימשך סמכותו של השר הממונה לפטור את רשות השידור בדיעבד ממחויבויותיה להוצאת 36% מהכנסותיה על רכש הפקות מקור. מדובר בסכום המוערך בין 200-300 מיליון שקלים, זאת כאשר הרשות הוציאה בשנה האחרונה 25 מיליון שקלים על רכש הפקות מקור בלבד. לסיכום, ועדת הכנסת תדון בחוק רשות השידור וגם בדחיית תשלום החובות של ערוץ 10 ותקבע האם מדובר ב"נושאים חדשים". אם ייקבע שהם לא חדשים, ועדת הכלכלה תמשיך לדון בהם. אם ייקבע שהם כן חדשים, יצטרכו להגישם כהצעות חוק חדשות.

בתחילת הדיון התייחס יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד) לדיון הצפוי בדחיית חובות ערוץ 10, שתעשה לבקשת ח"כ איתן כבל (עבודה). ח"כ שאמה-הכהן אמר כי נוכח בקשת מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, היום לא ימוצה הדיון בדחיית חובות הערוץ והדיון בנושא ימשך בשבוע הבא.

לאחר שח"כ שאמה-הכהן הציג את ההצעה, התבקש על ידי חברי הוועדה והיוצרים שנכחו בדיון להסביר מדוע היא בכלל נדרשת. "אני לא יכול להסביר למה לא השקיעו בהפקות בשיעור כמעט אפסי", אמר ח"כ שאמה-הכהן. "עצם העובדה שהממשלה נזכרה בנושא הזה בדקה ה-90, משמעותה שאי אפשר לתקן את המהות ולבקש מהרשות לתקן את הנזק שכבר נגרם ליצירה". על כן, ביקש ח"כ שאמה-הכהן לקיים דיון במצב ההשקעה בהפקות בשנת 2012.

נציגי היוצאים מחו על היעדרו של השר הממונה על הרשות, ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני מניח שהוא לא נמצא בקניון" אמר ח"כ שאמה-הכהן בתגובה והוסיף "גם הצד שנפגע התעורר ברגע האחרון. אני עדיין לא מבין למה לא שמעתי אתכם בתחילת השנה, למה אז לא הגשתם בג"צ?".

ומה עם הרפורמה באמת?

יו"ר איגוד המפיקים אסף אמיר הגיב לדברים ואמר כי "במהלך השנה האחרונה אנחנו נמצאים בפגישות עם רשות השידור, דובר על זה שהכסף כן יצא והובטחו הבטחות. המכתבים שלנו הובילו בסופו של דבר להחלטת הממשלה ביום ראשון, כי הם הבינו שאם הם לא ישנו את החוק נגיש בג"צ, אז שנייה לפני סיום השנה הם מנסים להעביר את החוק. הזניקו את כולם מיום ליום וברגע שהשר הממונה התרשל בגלל יכולותיו ברגע האחרון הוא משנה את החוק. איפה שיקול הדעת? למה למחוק את כל ה36%?"

יו"ר הרשות, אמיר גילת תלה את המצב הבעייתי ואת מיעוט ההשקעה בהפקות באי מימושה של הרפורמה: "היינו בדו-שיח עם היוצרים והבטחתי שנגדיל את הרכש, אבל הרפורמה לא התממשה. כולנו באותה סירה, כולנו מאמינים שרשות השידור קיימת בשביל לשדר והתוכן הוא במרכז העשייה. הסכום שהיינו צריכים להשקיע הוא כ-176 מיליון שקלים, המהווים 36% מהכנסות הטלוויזיה. תוכנית הרפורמה תאפשר לנו עוד ארבע שנים לעמוד בדרישות האלו. אם הרפורמה תצא לדרך, בשנה הראשונה נשקיע 60 מיליון ברכש הפקות מקור".

גילת לא נקב בסכום אותו מתכוונת הרשות להשקיע בהפקות בשנה הבאה במצב הנוכחי, אך אמר כי "מדובר בסכום לא יקטן מהסכום השנה, 25 מיליון שקלים". מנכ"ל רשות השידור, יוני בן מנחם, ביקש לציין כי לרשות הערת עסק חי בדוחות הכספיים וכי כבר היום היא נמצאת בגירעון של 134 מיליון שקלים.

למה ערוץ 1 כן וערוץ 10 לא?

בהמשך עלתה ההשוואה בין אי דחיית חובות ערוץ 10 ובין הפטור הרטרואקטיבי של רשות השידור ממחויבויות התוכן שלה. על כך אמר ח"כ שאמה-הכהן כי "ההשוואה בין רשות השידור לערוץ 10 זה תעלול חלול". יו"ר איגוד המפיקים, אסף אמיר, השיב: "אני לא מדבר על החוב הכספי של ערוץ 10. אני מדבר על כך שלפני שנתיים הוועדה הזאת דנה בערוץ 10 ובחובותיו לתוכן וכולם אמרו, ח"כים וממשלה, שלא ניתן לערוץ להתקיים אם לא יעמוד במחוייבויות התוכן והערוץ נאלץ להשלים את המחויבויות שלו בשנתיים האחרונות. במקרה של ערוץ 1, וזה כסף של כולנו, באה המדינה ואומרת – זה כסף של האזרחים, נוותר עליו".

אמיר פנה ליו"ר הרשות והוסיף "אין לך מחויבות לשדר את ליגת העל בכדורגל, ואנחנו יודעים שזה ישודר במקום אחר". גילת ענה :”אלו לא הסכומים העיקריים והספורט יכול להיות מקפצה גם בשבילכם". על כך ענה אמיר :"המקפצה היא לבריכה ריקה".

ויכוח סוער ניטש בין נציגי ועדי עובדים ברשות השידור לבין נציגי היוצרים לאחר שנציגי עובדים הביעו תמיכה בהצעת החוק שאמורה לאפשר את המשך הרפורמה ותשלום המשכורות לעובדים. יו"ר איגוד השחקנים, דביר בנדק אמר בתגובה: "אני רוצה שרושת השידור תבריא יחד איתכם וגם תספק יצירה. יש 7 מיליון אנשים שהורדמו, שמשלמים מס לרשות השידור לא מקבלים שום תמורה. התרגלנו לזה. איך אנחנו מעיזים לחשוב על לקיים את ההנחה הנוראית הזו השנה בלי לדעת שזה יתוקן בשנה הבאה?".

אחד מנציגי ועיד העובדים הלין על העברת כשליש מתקציב רשות השידור להפקות, כאשר מצמצמים בכח האדם התייחס בהמשך למכירת נכסי הנדל"ן של הרשות, שנדרשה על ידי משרד ראש הממשלה למימון הרפורמה והסעיף שנוגע בה פוצל אתמול מהצעת החוק וצפוי לעבור במליאה, ואמר "זה למכור את הבית. בשביל מה למכור את הנכסים ואחר כך לבנות אולפנים חדשים?".

ח"כ איתן כבל הביע במהלך הדיון את חששו מפיצול הסעיפים אמש, הנוגעים במכירת נכסי הרשות ומחוייבויות ההשקעה ברדיו רק"ע והשידורים באמהרית. "אני רוצה שתתחייבו להעביר את כל סעיפי חוק רשות השידור. שלא נמצא עצמו עושים עבודה חלקית ומסייעים לגחמות של כאלו ואחרים. אני מבקש להתנות את המעבר של הסעיפים המפוצלים בכך שיעלה הדיון על כל החוק. יש לי תחושה שמישהו מנסה לעשות עלינו סיבוב אני מבקש שבאמצע ינואר נקבע מראש דיון על מדוע החוק בכללותו לא עומד לדיון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully