וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט: עיתונאי לא חייב למסור תמונות לבקשת המשטרה

3.1.2012 / 17:41

בית המשפט המחוזי בירושלים הפך את החלטת בית משפט השלום, וקבע כי על תמונות חל חיסיון מקורות וכי צלמת מקור ראשון לא תחויב להעביר צילומים שיחשפו מקורות למשטרה

בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל היום (שלישי) באופן חלקי את ערעורם של העיתון מקור ראשון ושל הצלמת מרים צחי על החלטת בית משפט השלום בירושלים, שקבע כי על העיתון למסור למשטרה תמונות שצולמו על-ידי צחי בחודש שעבר בעת אירועי "תג מחיר" סמוך למאחז גלעד. השופט קבע כי מרבית התמונות לא יימסרו, מלבד תמונות המתעדות צמיגים בוערים, חלקם כבר פורסמו במקור ראשון בימים שלאחר האירועים, והם אינם חושפים את זהות מקורותיה של הצלמת בקרב המתנחלים.

במשטרה דרשו לקבל לידם את התמונות ולהסתייע בהן בחקירה נגד מתנחלים שתקפו כמה מקציני צה"ל, אולם הצלמת ומערכת העיתון סרבו לכך, בטענה כי מדובר בפגיעה בחופש העיתונות. הסירוב זכה גם לתמיכתה של מועצת העיתונות, אשר הודיעה כי תגן על חסיונה העיתונאי של הצלמת.

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים משה יועד הכהן קבע כי החיסיון אכן חל לא רק על זהותם של מקורות המידע, אלא גם על המידע עצמו, כאשר "השיקול של עידוד מקורות לשתף פעולה עם העיתונות הוא השיקול העומד בייסוד החיסיון". השופט הזכיר כי על שולחן הכנסת מונחות הצעות חוק המבקשות לתקן את פקודת הראיות, כך שעיתונאים לא יחויבו למסור למשטרה ראיות שהגיעו אליהם במסגרת מילוי תפקידם העיתונאי.

"קיומם של אותם יחסים מיוחדים בין המקור לבין העיתונאי והשמירה על חסיונם אינו רק אינטרס פרטי של המקור או העיתונאי, אלא גם אינטרס חשוב של הציבור בכללו, והם נועדו להבטיח את חופש העיתונות ואת זכות הציבור לדעת", כתב השופט הכהן בהחלטתו.

השופט ביקר את עמדת המשטרה ביחס לצילומים וציין כי מצב בו עיתונאים הם שיבצעו את ראשית עבודת החקירה עבור המשטרה ויעבירו אליה ראיות עליהן תבסס חקירה, הוא "מצב מסוכן שיש בו פגיעה פוטנציאלית חמורה בחופש העיתונות".

ממקור ראשון נמסר בתגובה: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים, אשר שמר על חופש העיתונות וחיסיון המקורות של צלמת העיתון מרים צחי. עמדתנו היתה ונשארת בעינה שעיתונאים שמכסים אירוע כלשהו - ובייחוד צלמים - לא יכולים להפוך לספקי מידע כסוכני משטרה בעל כורחם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully