וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורלי וגיא יתנצלו בפני ועדת התביעות לפיצויים מממשלת גרמניה

19.3.2012 / 11:49

במסגרת הסכם פשרה בנוגע לטענות שהובאו בסרט ההמשך ל"מוסר השילומים", כתבו השניים: "בעקבות הסרט ובלהט הוויכוח הוטחו האשמות, חלקן אישיות כלפי הוועדה ואנחנו מצרים על כך"

סוף למלחמה סביב סרטי "מוסר השילומים": אורלי וילנאי וגיא מרוז, יחד עם חברת ההפקות "שמים", חתמו על מסמך התנצלות בפני ועדת התביעות – הגוף המטפל בהעברת פיצויים מממשלת גרמניה לניצולי שואה, בעקבות סרטם "מוסר השילומים – המלחמה נמשכת". בכך הגיעו הצדדים להסכם פשרה במסגרת תביעת דיבה שהגישה הוועדה נגד העיתונאים בשנת 2009, ועמדה על סך של ארבעה מיליון שקלים. לצד ההתנצלות, הסכימו וילנאי ומרוז לשלם לוועדת התביעות 150 אלף שקל שיוקצו לעמותת "עמך".

בסרט, אשר שודר בערב יום השואה בשנת 2008, הוצגו טענות קשות נגד ועדת התביעות. בסרט נטען כי הוועדה מעכבת תשלומים לניצולי השואה ומעדיפה לתקצב מוסדות שאינם קשורים לניצולים. הסרט שודר בזכיינית ערוץ 2 רשת וב-yes, למרות ניסיונות ועדת התביעות למנוע את השידור. בנוסף, דרש איש העסקים נועם לניר להסיר את שמו מרשימת הקרדיטים בסרט ולקבל חזרה את הכסף שנתן לטובת מימון הסרט.

בכתב התביעה נטען כי מדובר בסרט שטנה אנטישמי, בו עלילה אכזרית, מעוותת, נבזית ובזויה, שנועדה לקדם אינטרסים של הנתבעים. "הטענה הבזויה לפיה ועדת התביעות גונבת את כספי הניצולים אינה טענה הנטענת בטעות שמקורה בתום לב. הנתבעים ידעו היטב טרם הקרנת הסרט, כי טענתם זו היא עלילה דוחה שמתאימה לספרות האנטישמית ולא לסרט המתיימר להיות דוקומנטרי ומשודר בישראל בערב יום השואה...לומר, ולו ברמז, כי ועדת התביעות מעדיפה לתת לניצולי השואה לגווע ברעב, מאשר להעביר להם כספים השייכים להם, משמעו להטיח טענות קשות בגוף אשר בזכותו קיבלו עד היום כ-600 מאות אלף ניצולי שואה בכל רחבי העולם קרוב ל-70 מיליארד דולר", נכתב בכתב התביעה.

בכתב ההגנה טענו וילנאי, מרוז ו"שמיים" כי לצד נכונות העובדות שהוצגו בסרט, להגנתם עומדות טענות "אמת דיברתי" והגנת תום הלב, וכן הדגישו את חיוניות חופש הביטוי והיצירה שלטענתם ועדת התביעות מנסה לפגוע בו. אורלי וילנאי מסרה עם הגשת התביעה כי "זהו יום שמח, משום שסוף סוף יוכל בית משפט ישראלי לבחון את התנהלותה של ועדת התביעות שסירבה עד היום להיחקר על ידי גוף ישראלי. בסוף ההליך המשפטי יתברר שהסרט שלנו עוד עשה חסד עם ועדת התביעות".

בהתנצלות עליה הוסכם הודו וילנאי ומרוז כי לא הביאו את כל הפרטים כפי שהיה נדרש שיעשו. "בעקבות הסרט ובלהט הוויכוח התקשורתי וההליכים המשפטיים שהתנהלו הוטחו האשמות, חלקן אישיות, כלפי ועדת התביעות וכלפי אישים מטעמה ואנו מצרים על כך", כתבו השניים בהתנצלות. "לא זאת הייתה כוונתנו. אנחנו מצרים כי במסגרת מאבקנו לתקן עוול היסטורי ואנושי – ועדת התביעות נפגעה מכל שלא הבאנו את כל התמונה ולא שיקפנו את מלוא הפרטים כפי שהיה צריך להביאם, וזאת מבלי שהתכוונו להביא לתוצאה זו", כתבו בהתנצלות.

במסגרת הסכם הפשרה נאסר על הצדדים לשוחח עם כלי התקשורת על הנושא. יועץ התקשורת מוטי שרף, אשר שימש כמגשר בין הצדדים בהמלצת בית המשפט, אמר לוואלה! ברנז'ה כי "שני הצדדים רואים בפשרה הסכם טוב שיאפשר לכל אחד מהם להתקדם בעיסוקיו ולהוריד את העננה שרבצה עליהם בשנים האחרונות. במקום להיכנס להליך משפטי ארוך ויקר לשני הצדדים הושגה פשרה שמשקפת את המציאות".

לסוגיית גורלו של הסרט שעמד בלב הסכסוך אמר שרף כי "מה שיעלה בגורלו של הסרט זה שהוועדה תעשה ככל יכולתה להסיר אותו מהאינטרנט, ולהביא לכך שהוא לא ישודר שום בגוף שידור". לעניין הפיצוי על סך 150 אלף שקל, אותו ישלמו וילנאי ומרוז לוועדה והוא יועבר לעמותת "קולך", אמר שרף כי "אורלי וגיא חרתו על דגלם את המאבק לרווחתם של ניצולי השואה, וגם הפיצוי אותו הם ישלמו לוועדת ויועבר לרווחת ניצולי שואה – מגלם זאת בתוכו".


david_a@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully