וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת העיתונות דחתה הדיון בתלונת "קשת" נגד "ידיעות"

3.4.2012 / 15:43

זאת לאחר שנציגי העיתון הודיעו שלא יתייצבו היום בבית הדין לאתיקה. קשת: "קבוצת ידיעות ערה לכך שהיא מפרה ברגל גסה את כללי האתיקה"

מועצת העיתונות נענתה לבקשת זכיינית ערוץ 2 "קשת" לדחות את הדיון בעניין תלונתה נגד "ידיעות אחרונות", זאת בהמשך להודעה הרשמית של מערכת העיתון כי אין בכוונתה להתייצב לדיון שאמור היה להיערך היום (שלישי) בבית הדין לאתיקה.

ביום ראשון פנה עו"ד פז מוזר, המייצג את העיתון, לעו"ד גדעון פישר המשמש כראש הרכב בית הדין והודיע לו כי אין בכוונת נציגי העיתון להתייצב לדיון – כפי שלא התייצבו לדיון הקודם. "מלכתחילה לא חשבנו שיש מקום לבירור התלונה במועצת העיתונות", כתב עו"ד מוזר במכתב שהגיע לידי וואלה! ברנז'ה. "החובה בנושא גילוי נאות נוגעת לנושאים שאין הציבור יודע ומכיר אותם, ולא לענייניים שהם בידיעת הכל כמו תחרות בין כלי תקשורת".

"הרי לכאורה – לגרסת 'שידורי קשת' – בכל פעם שכותב עיתון אחד על כלי תקשורת אחר, הוא צריך לציין את הברור והידוע, שהם מתחרים. מובן שאין זה הגיוני בעליל וכל העיתונים יהיו מלאים ב"גילוי נאות", הוסיף עו"ד מוזר.

כזכור, בתחילת החודש נודע כי הליך גישור שהתקיים בין הצדדים ואותו הובילה מועצת העיתונות, עלה בתוהו, וכי שתי החברות עומדות בפני בית הדין לאתיקה. "קשת" וקבוצת 'ידיעות' מצויים זה חודשים ארוכים בסכסוך ששורשיו בשיתוף פעולה שהיה בין "קשת" ל"ישראל היום" במסגרתו קיבל העיתון, המתחרה הגדול של "ידיעות אחרונות", חשיפה ופרסום בתכנית הדגל של קשת "האח הגדול". כמו כן, אתר האינטרנט של "קשת", מאקו, מתחרה ב-ynet, האתר המוביל של "קבוצת ידיעות".

את סימני הסכסוך ניתן היה לראות היטב היום, בבוקר שאחרי גמר "האח הגדול" בו נעדר מהעיתון כל דיווח על תוצאות המשדר שרשם נתון רייטינג של 40.6% - למעט התייחסות שלילית לעונה ולגמר במדור ביקורת הטלוויזיה.

"קשת בחרו להפוך את תלונתם לדיון תקשורתי"

בתלונתה המקורית דרשה הזכיינית כי פרסומי קבוצת 'ידיעות' על אודותיה בעיתון ובאתר יכללו גילוי נאות על אודות התחרות העסקית המתקיימת בין החברות. "קשת" דרשה ממועצת העיתונות לאכוף על קבוצת 'ידיעות' סעיף בתקנון האתיקה של המועצה ולפיו על הגוף המסקר לחשוף כל אינטרס מהותי, כלכלי או אחר על אודות פרסום מסוים, ולאחרונה ביקשה "קשת" להוסיף לתלונתה המקורית את התנהלות "ידיעות אחרונות" סביב פרסום תחקיר הכדורים הפסיכיאטריים.

ב"ידיעות אחרונות" מאשימים את "קשת" בחשיפה פומבית של ההליך החסוי בין הצדדים. "שידורי 'קשת' בחרו להפוך את תלונתם נגד 'ידיעות אחרונות' לדיון תקשורתי ולשטוח את טענותיהם, לרבות טענות שהעלו בהליך הגישור החסוי, מתחת לכל עץ רענן", כתב מוזר. "בכל הלכה למעשה ייתרו עצמם את הדיון במועצה". מוזר הוסיף כי בנסיבות אלה, לא מוצאים ב"ידיעות אחרונות" טעם בבירור העניין במועצה.

עם ההודעה הרשמית של "ידיעות אחרונות" על כך שלא יתייצבו לדיון, מיהרו ב"קשת" להגיב לדברים. "זהו נימוק מופרך ומגוחך", כתב עו"ד רון גזית במכתב שהעביר אמש לעו"ד גדעון פישר, המשמש כאמור כראש הרכב בית הדין. "'ידיעות אחרונות' ערה לכך שהיא מפרה ברגל גסה את כללי האתיקה המחייבים עיתון לפרסם לציבור את העניין המסחרי שיש לו בפרסום", כתב גזית. "לכן חוששת 'ידיעות אחרונות' מפני החלטת בית הדין של מועצת העיתונות שתחשוף את קלונה ברבים".

"בסירובה של 'ידיעות אחרונות' להתייצב לדיון בפני בית הדין של מועצת העיתונות היא בועטת בכללי ההתנהגות המקובלים והמוסכמים על כלי התקשורת בישראל, ואף המקובלים במתוקנות שבמדינות העולם, ולמעשה חושפת התנהלות עיתונאית הפסולה מן היסוד", הוסיף עו"ד גזית, אשר ביקש לדחות את הדיון על מנת שבזכיינית יועלו לערוך התייעצויות נוספות בהמשך להחלטת העיתון שלא להופיע בדיון.

גורם המעורה בפרטי הסכסוך בין הצדדים אמר לוואלה! ברנז'ה כי דיון במעמד צד אחד נערך במועצה בעבר, וכי לא מן הנמנע כי דיון כזה ייערך בעתיד בהיעדר נציגי "ידיעות אחרונות".

ב"ידיעות אחרונות" סירבו להגיב, אולם גורם ב"ידיעות אחרונות" מסר: במקום להתמודד עם ממצאי התחקיר שפורסם ב'ידיעות אחרונות', ממשיכה 'קשת' לנסות להסיט את הדיון לנושאים לא רלבנטיים. בשבועות האחרונים החל תהליך בריא ונכון ולפיו בכמה גופים חשובים, כמו משרד הבריאות, מועצת הרשות השנייה ואפילו הכנסת, נבדקת ההשפעה שיש לתוכניות הריאליטי על המשתתפים בהן ועל הצופים. 'קשת' עצמה הודיעה כי היא הקימה ועדת בדיקה לנושא. כיצד אם כך, מלינה קשת על הפרסום, שהוביל לבדיקה חשובה זו. ומעבר לזה, נראה לנו ש'קשת' קצת התבלבלה: משימת העיתון בבית 'האח הגדול' לא בדיוק הופכת אותה לגוף בר-סמכא באתיקה עיתונאית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully