וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלי ושאול אוכלים אבק: יאיר לפיד שני לראש הממשלה בכמות האזכורים בתקשורת

26.4.2012 / 11:49

על פי הסקרים הפוליטיים, אם הבחירות היו נערכות היום יאיר לפיד לא היה חוצה את קו 10 המנדטים, אבל בכל מה שקשור ליחס התקשורת, ללפיד יש סיבות טובות לחייך

בתחילת חודש ינואר השנה הודיע יאיר לפיד למנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 2 , אבי וייס, כי הוא שם סוף לשמועות ומפנה את כיסא מגיש "אולפן שישי" לטובת קריירה פוליטית. בעמוד הפייסבוק שלו כתב לפיד: "אני יוצא לדרך חדשה, מצויד בעיקר בעוצמה שנותנת לי העובדה שאני עושה דבר שאני מאמין בו. אתם הקהילה שלי, ואני שואב מכם הרבה כוח", אבל יש מקום נוסף ממנו שואב לפיד לא מעט כוח, ואלה אמצעי התקשורת.

על פי הסקרים הפוליטיים, אם הבחירות היו נערכות היום יאיר לפיד לא היה חוצה את קו 10 המנדטים, אבל בכל מה שקשור ליחס התקשורת, ללפיד יש סיבות טובות לחייך:

מאז פרש לפיד מערוץ 2 הוא זכה ל-7,600 אזכורים בכלי התקשורת. קרוב למחצית מאלו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שזכה ל-17,254. אך הנתון צריך להדאיג בעיקר את המתמודדים האחרים שיעמדו מול מפלגתו "עתיד" בבחירות הקרובות: שלי יחימוביץ' זכתה ב-4,795 אזכורים בתקשורת, ושאול מופז זכה ל-5,965 – כך עולה מבדיקה שערכה "יפעת מחקרי תקשורת" עבור וואלה! ברנז'ה.

תוכן גולשים רשתות חברתיות: לפיד מזנב בנתניהו

היקף העיסוק התקשורתי הנרחב בלפיד בולט במיוחד על רקע מהות הפרסומים. בעוד שיחימוביץ' ומופז מוזכרים בעיקר סביב התבטאויותיהם הפוליטיות ותוצאות הסקרים, לפיד נמנע עד כה מהבעת עמדות למעט בנושאים כלכליים-חברתיים, נושא שגם זכה ללא מעט ביקורת. זאת גם הסיבה, שעיקר האזכורים שלו הם בעלי אופי רכילותי ועוסקים בצורת ההתנהלות שלו מאז ההכרזה: פרשת התואר בבר אילן, הביקורת על ההרצאות לתלמידים, פרשת ניהול דף הפייסבוק שהופקד בידי בנו ופרשת הנחייתו את "שרים בכיכר".

כשזה מגיע לתוכן גולשים ורשתות חברתיות, יאיר לפיד לא מתקרב לעיסוק בו לעומת נתניהו, אלא מזנב בו ממש: בעוד לנתניהו 28,172 בשיח הגולשים ברשת, ליאיר לפיד 22,183 אזכורים. 5,270 אזכורים לשלי יחימוביץ, שאול מופז בתחתית הרשימה עם 3,738.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אילוסטרציה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הציור השבועי לילד: איפה מסתתר לפיד ב"ישראל היום"

חלוקת האזכורים לפי כלי תקשורת מעלה נתונים מעניינים על רקע יחסיו של לפיד, איש תקשורת ותיק, עם כל אחד מהם. נכון להיום לפיד עדיין כותב טור שבועי במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות", ומאז הודיע על כניסתו לפוליטיקה הוא פרסם 15 טורים. ציפי לבני השוותה בעבר את דבר כתיבתו ב'ידיעות' לתכנית הרדיו של נשיא ונצואלה הוגו צ'אבס, אולם עיתון "ידיעות אחרונות" דווקא נמצא במקום ממוצע מבחינת היקף הסיקור העיתונאי. לפיד זכה בעיתונו ל-153 אזכורים, לא כולל הטורים שכתב. על רקע זאת, מעניין (אם כי בהקשרים פוליטיים גם צפוי) הנתון המוכיח כי כמות האזכורים המועטה ביותר שייכת ל"ישראל היום" בשליטתו של שלדון אדסון, ידידו של נתניהו.

ב"הארץ" ו"מעריב" כמות אזכורים דומה של 200 ו-202 אזכורים, בהתאמה. כמות זהה של אזכורים גם בקול ישראל ובגלי-צה"ל. כרבע מהחשיפה באמצעים אלה נרשמה בשבוע השני של ינואר, עם ההודעה על ההתמודדות הפוליטית.

בחלוקה לפי זכייני טלוויזיה בולט ההבדל בין השידור הציבורי למסחרי. כך למשל בערוץ 10 אוזכר לפיד יותר מפי-שניים מאשר בערוץ 1. בחודשים האחרונים גברו הטענות – בעיקר מכיוון הכנסת - על פוליטיזציה של רשות השידור והשפעה של לשכת ראש הממשלה ומפלגתו הליכוד בתכנים המשודרים בערוץ 1. בערוץ 10 נרשמו 86 אזכורים, ובערוץ 1 נרשמו 39 של יאיר לפיד. בחברת החדשות של ערוץ 2, מקום עבודתו הקודם, נרשמו 75 אזכורים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כמות האזכורים של לפיד בכלי התקשורת המרכזיים. אילוסטרציה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"התקשורת ממשיכה לראות בלפיד דמות שיש לסקר גם במדורי הרכילות"

עד כה נראה כי ההודעה על התמודדותו של יאיר לפיד בבחירות הבאות זכתה להד תקשורתי נרחב, הבא לידי ביטוי בכל אמצעי המדיה בישראל. לצד ביקורת ציבורית על המעבר החד מענף התקשורת לפוליטיקה ועל חוסר הידע והניסיון, לפיד זוכה גם לתמיכה רבה", אומר מור לביא, מנכ''ל יפעת מחקרי תקשורת.

"עם זאת, בשל המעבר החד, התקשורת ממשיכה לראות ביאיר לפיד דמות שיש להמשיך ולסקר גם במדורי הרכילות לצד המדורים המדיניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully