וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשות השנייה במלחמה נגד תוכניות הבוקר: הורתה להורידן מהאוויר

30.7.2012 / 12:26

הרשות החליטה כי התכניות לא ישודרו יותר, גם לא בשידורים חוזרים, זאת בשל התופעה הנרחבת של מכירת האייטמים בתכניות. בנוסף, הטילה הרשות קנסות על הזכייניות

הרשות השנייה מורידה מהאוויר את התכניות "בריאות 10" עם פרופ' רפי קרסו ו"משפחה 10" בהגשת רונית יודקביץ' המשודרות בערוץ 10, את "לחיות טוב" בהגשת קרין מגריזו וקובי מחט המשודרות בזכיינית ערוץ 2 רשת ואת "יופי של יום" של זכיינית ערוץ 2 קשת, גם היא בהגשת קרין מגריזו. הרשות החליטה כי התכניות לא ישודרו יותר, גם לא בשידורים חוזרים, זאת בשל התופעה הנרחבת של מכירת האייטמים בתכניות. ברשת השנייה כינו הבוקר את התופעה "הטעיה של ציבור הצופים, גניבת דעת ופגיעה בחופש היצירה ובאתיקה תוכניתית ועיתונאית בסיסיים".

נוסף על ההחלטה להוריד את התכניות מהאוויר, קבעה הרשות עיצומים כספיים לכל אחד מהזכיינים: רשת נקנסה בסכום של 540 אלף שקלים, קשת בסכום של 480 אלף שקלים, וערוץ 10 נקנס בסכום של 440 אלף שקלים. הקנסות נקבעו בשל עבירה על חוק הרשות השנייה ועל כללי האתיקה בפרסומות.

צוות מיוחד של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו בראשות המנכ"לית בפועל, אילת מצגר, סיים בימים אלו את עבודתו בנושא בדיקת תופעת מכירת האייטמים בתוכניות המשודרות בשעות הבוקר. הצוות כלל את היועצת המשפטית של הרשות, עו"ד הילה שמיר, סמנכ"ל הכספים, ניר שוויקי, וממלאת מקום סמנכ"ל הטלוויזיה, יהודית לויט. בדיקת הרשות השנייה נערכה במשך החודשים האחרונים, תוך הצלבות נתונים, בדיקת הסכמי ההתקשרות של המפיקים, חוזים שבין הזכיין לחברת ההפקה וחשבוניות והכנסות שעלו מתוך הדוחות.

"הטעיה של ציבור הצופים וגניבת דעת"

שני שימועים ערכה הרשות השנייה בחודש מרץ לזכייני הטלוויזיה המסחרית בישראל. בשימוע הראשון הוצגו ממצאים של עבירות על זיכיון השידורים בתכניות של קשת "יופי של יום", "תהיו בריאים" ו"תכנית הבראה"; בערוץ 10 "איזה יופי עם נעמה", "משפחה 10", "המקצוענים עם שירה פליקס", ו"בריאות 10"; וברשת התכניות "לחיות טוב", "סוד החיים הטובים", "שאלה משפטית", ו"החיים על פי אודטה". בשימוע השני התבקשו הזכייניות להעביר לרשות השלמות ותשובות לשאלות בנושא ולהעביר לרשות נתונים ומסמכים בהם חוזי התקשרות להפקת התכניות, חוזים שבין הזכיין לבין חברת ההפקה לגבי שידור ופרסום באתרי האינטרנט, תקציבי ההפקה של כל תכנית, ודו"ח עלויות הפקת התוכניות ששודרו.

למרות שנציגי הזכייניות הצהירו בשימוע כי הם מתנגדים למכירת אייטמים וראיונות לגורמים מסחריים וכי יבחנו את הסוגיה בגופים אותם הם מייצגים - מדובר בתופעה נרחבת ורווחת בטלוויזיה הישראלית. מכירת אייטמים מנוגדת לחוק, אולם עד היום לא ניתן לה מענה של ממש. "הרשות רואה בחומרה שידורן של תכניות או משדרים אשר לצורך הפקתן התקיים שיתוף פעולה מסחרי בין הזכיין (או המפיק החיצוני) לבין גורם אחר, שלא בהתאם להוראות החוק, הכללים והזיכיון. כמו כן רואה הרשות בחומרה הענקת חשיפה בתוכניות לגורמים אשר שילמו תמורה בגין חשיפה זו, וזאת שלא בדרך של פרסומות, מתן פרסים או חסויות", נמסר הבוקר מהרשות.

"התופעה חמורה במיוחד היות שמהווה הטעיה של ציבור הצופים וגניבת דעת, כאשר הצופה סבור כי תוכן השידורים הנצפה על ידו הינו אמין ומהימן, ומובא בפניו משיקולים מקצועיים. במקרה של מכירת אייטמים, התכנים מושפעים על ידי אינטרסים מסחריים ושיווקיים וזאת תוך פגיעה בחופש היצירה ובאתיקה תוכניתית ועיתונאית בסיסיים", מסרו מהרשות.

ערוץ 10: איננו מקבלים את הקביעות בדוח

אילת מצגר, מנכ"לית בפועל של הרשות השנייה, אמרה הבוקר כי "תופעת מכירת האייטמים בתוכניות טלוויזיה הינה פסולה ומנוגדת לחוק בכל העולם, לרבות במדינות אשר יש בהן הסדרה של התוכן השיווקי במתכונת מסוימת. הרשות השנייה מתכוונת לטפל בתופעה שהתגלתה בכל האמצעים העומדים לרשותה ובמלוא החומרה. הדבר מהווה הטעיה של ציבור הצופים ויוצר שילוב בלתי נסבל של פרסום בתוכן, בשעה שהצופה בבית סבור שהוא צופה בתוכניות המספקות מידע אובייקטיבי".

מרשת נמסר כי: "רשת פועלת ותמשיך לפעול על פי כללי הרשות השנייה". מערוץ 10 נמסר: ?על אף שהקנס שהושת על ערוץ 10 נמוך בחצי מזה שהוטל על ערוץ 2, אנו סבורים כי הוא אינו מידתי. איננו מקבלים את הקביעות בדוח ואנו שומרים לעצמנו את הזכות לערער על סעיפי הדוח בפני מועצת הרשות השנייה, יחד עם זאת נדגיש כי נקיים את הנחיות הרשות השנייה?. מקשת נמסר: "קשת תמשיך לפעול על פי כללי הרשות השניה. בעניין זה, קשת שומרת על זכותה לערער על ההחלטה וגובה העיצום שהושת עליה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully