וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתב ישראלי התראיין לטלוויזיה במצרים - ועורר סערה

ניר יהב

9.8.2012 / 9:40

אייל עלימה, כתב קול ישראל בערבית, התראיין לטלוויזיה המצרית. מתנגדי הנורמליזציה עם ישראל זעמו על המהלך שלא היה מקובל גם בימי מובארק, אך יש גם מרוצים: "שינוי תפיסתי"

סערה במצרים בעקבות ראיון שקיימה הטלוויזיה המצרית עם כתב "קול ישראל" בערבית, אייל עלימה. הכתב התראיין אמש לערוץ המצרי "א-ניל" כדי להגיב על ההסלמה בסיני ועל הפיגוע שאירע ביום ראשון, אולם הראיון, שארך דקה וחצי בלבד, הרגיז מאוד את מתנגדי הנורמליזציה עם ישראל שקראו לפטר את שר ההסברה החדש, סלאח עבד אל-מקסוד, הנחשב לבכיר באחים המוסלמים. השר, שמונה רק לפני ימים ספורים, הבהיר כי האירוע ייחקר.

במהלך הראיון הטלפוני, שנערך בעת שידור הלוויותיהם של 16 החיילים המצרים שנרצחו בפיגוע ביום ראשון בסיני, קרא עלימה לצבא הישראלי ולצבא המצרי ללמוד את הלקח מהפיגוע ולפעול יחדיו כדי להגביר את אמצעי הביטחון בתקופה הקרובה לאורך הגבול. "הלקח שאנו צריכים ללמוד מהאירוע הוא שעלינו לעמוד זה לצד זה ולהבטיח כי אירועים כאלו לא יקרו שוב", אמר. עוד האשים גורמים בעזה במעורבות ישירה בפיגוע.

"הראיון שבר מחסום פסיכולוגי"

הראיון הקצר עורר את כעסם של רבים במצרים שאמרו כי אפילו בימיו של הנשיא חוסני מובארק, הנחשב לקרוב יותר לישראל מאשר הנשיא הנוכחי, מוחמד מורסי, לא היה נהוג לראיין ישראלים. רבים קראו גם לפטר את שר ההסברה, כמי שאחראי על כל כלי התקשורת. שר ההסברה, סלאח עבד אל-מקסוד, נבהל מהמתקפה נגדו והורה לחקור את נסיבות העלאת הכתב הישראלי לשידור. בנוסף, הורה לכלי התקשורת לחדול מראיונות עם ישראלים בתחנות הטלוויזיה והרדיו.

מנגד, היו כאלה שדווקא ברכו על השינוי המרענן: "הראיון שבר מחסום פסיכולוגי עמוק בעם המצרי, שמסרב לכל סוג של נורמליזציה עם הצד הישראלי", הסבירה ד"ר לילא עבד אל-מג'יד, מרצה לתקשורת מאוניברסיטת קהיר. "עד עכשיו, היה אסור לפרסם תמונות של ישראלים, אולם הדברים מתחילים להשתנות. הדבר צריך להיות מקובל עלינו מבחינה הגיונית ומקצועית". ד"ר עימאד ג'אד, מומחה ליחסים עם ישראל, תיאר זאת כ"שינוי תפיסתי" שעובר על כלי התקשורת המצרים.

סאמח רג'אי, בכיר בערוץ המצרי "א-ניל" שראיין את העיתונאי הישראלי, האשים את עורכת התכנית ב"חריצות-יתר", שהובילה, לדבריו, ל"טעות". לדבריו, לא מדובר בנורמליזציה עם ישראל: "העורכת חשבה שצריך לראיין גורמים מכל הצדדים. לכן היא טלפנה גם לגורם בחמאס ולגורם מצרי".

עוד על יחסי ישראל-מצרים
האם הסכם השלום עם מצרים על סף שבירה?
גורם בקהיר: ”ישראל אישרה שימוש במסוקים בסיני”

לפניות לכתב:
nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully