וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוש שלום נגד גלי ישראל: משדרת גם בגבולות הקו הירוק, בניגוד לתנאי הרישיון

19.8.2012 / 10:17

בתנועה דורשים מהמדינה להגביל את שידורי תחנת הרדיו לתחומי הגדה המערבית בלבד, אולם בפרקליטות המדינה מבהירים כי קיים קושי טכני להגביל את שידורי התחנה מטעמים פיזיקליים

תשובת פרקליטות המדינה לבג"צ בעניין עתירה שהגישה "גוש שלום" נגד תחנת הרדיו האזורית "גלי ישראל", אשר הוקמה למען שידור לתושבי יהודה ושומרון, מראה כי התחנה הציבה אנטנה בתחומי מדינת ישראל וכי היא משדרת לתוך שטח ישראל – זאת בניגוד לתנאי הרישיון שלה המאפשרים שידורים לכיוון השטחים הכבושים בלבד. לפני כשלוש שנים אושר לתחנה למקם משדרים של התחנה בתוך ישראל באופן שהוגדר זמני, והיא אף כיוונה את משדריה אל עבר כיוון מישור החוף. ב"גוש שלום" דורשים מהמדינה להגביל את שידורי התחנה לתחומי הגדה המערבית בלבד, אולם בפרקליטות המדינה מבהירים כי קיים קושי טכני להגביל את שידורי התחנה מטעמים פיזיקליים וכי חריגות השידורים שלה לתוך ישראל נמצאות "תחת פיקוח".

מתשובת המדינה עולה כי בשל "אילוצים טכניים", הרשות השנייה ושר התקשורת אישרו לתחנה להקים מתקן שידור באתר "איתנים" בהרי ירושלים, בתוך הקו הירוק. משמעות הדבר היא כי בתחומי ישראל הוקמה אנטנת שידור של תחנה הפועלת מחוץ לתחומי המדינה, תוך טשטוש הגבולות בין מדינת ישראל הריבונית לשטחים הכבושים בהם חל השלטון הצבאי. משרד התקשורת מציין כי סעיף בחוק מאפשר "באופן זמני", שתקופתו לא הוגדרה, חריגה של "עד 15 קילומטר" מתחום איזור הזיכיון. ב"גוש שלום" טוענים כי מדובר ב"פרצה הקוראת לגנב המאפשרת שידור אל מרבית מרכזי האוכלוסייה בישראל ויוצרת תחנה ארצית לכל דבר".

תחנת הרדיו "גלי ישראל" קיבלה זיכיון להפעיל אך ורק רדיו אזורי מסחרי ל"תושבים היהודים באזור יהודה ושומרון". אולם, בשונה מתחנות הרדיו האזורי האחרות הפועלות בתחומי מדינת ישראל ומוגבלות לאזור גיאוגרפי אחד בלבד, הוקצו לתחנת "גלי ישראל" גם שני תדרי שידור נוספים המיועדים לשידור בגוש דן ובדרום הארץ - בניגוד לתנאי הזיכיון, ושידורי התחנה נקלטים בגוש דן כך עלה מבדיקה שערכה חברה חיצונית.

"למרבה האירוניה, דווקא המידע שמסרה המדינה בתשובתה לבג"ץ מוסיף הוכחות לטענתנו כי לא מדובר ב'תחנת רדיו איזורית' למען המתנחלים, אלא בניסיון ליצור בדלת האחורית תחנת שידור פוליטית -אידאולוגית כלל ארצית לימין הקיצוני ולו בלבד", אומר אדם קלר, דובר גוש שלום. "אנשי 'גלי ישראל' מנסים בתשובתם לבית המשפט להיתמם ולטעון כי מדובר ב'נושא טכני' בלבד. למעשה, זהו נושא פוליטי מהותי ביותר, אפליה בוטה ואנטי-דמוקרטית. לצד אחד בלבד בויכוח המרכזי המשסע את החברה הישראלית מזה 45 שנה ניתנת שידור משלו, שבה הוא השליט הבלעדי על התכנים, ואפשרות זאת נשללת מן הצד השני בוויכוח. אם ברצונה של הממשלה לפתוח את גלי האתר לתחנות פוליטיות ואידאולוגיות, פתוחה בפניה דרך המלך ההוגנת והדמוקרטית – לעשות זאת בגלוי, על פי חוק שיבטיח לכל המחנות הפוליטיים בישראל אפשרות שווה לפתוח תחנות שידור משלהם".

"לא ראינו שגוש שלום ביקש לסגור כ-200 תחנות רדיו פיראטיות ערביות"

מתשובת המדינה מתברר כי בחודשים האחרונים כוונו האנטנות של 'גלי ישראל' לכיוון מערב במקום צפון-דרום, כפי שנדרש בתוקף היותה "תחנה אזורית" בשטחים בלבד. כמו כן התחנה פועלת בהספק של חמישה קילוואט במקום קילוואט אחד, כפי שהתחייבה. בגוש שלום טוענים כי מכך ניתן להסיק כי התחנה פועלת בכוונה ברורה ומפורשת להגיע אל מרכזי האוכלוסייה שבתחומי מדינת ישראל, וכך היא פעלה מאז הקמתה לפני כשנה וחצי. בנוסף, דו"חות הפקחים שניסו לפקח על פעילות התחנה בחודש שעבר מראים כי התחנה ניסתה למנוע כניסה למתחמיה על מנת לפקח על פעילותה.

כיוון שהרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו אינה יכולה לפקח על גוף תקשורת הפועל מחוץ לקו הירוק, הקימה המדינה במיוחד את "הרשות השנייה איו"ש" – גוף שבפועל מפקח על "גלי ישראל" בלבד. "מדהים להיווכח שעל אף העובדה שהוקם גוף רגולטורי אשר כל מטרתו המוצהרת היא לבדוק את העמדת רדיו גלי ישראל בתנאי הזיכיון, גוף זה אינו ממלא את תפקידו כדין ומאפשר לרדיו המתנחלים לעבור על תנאי המכרז באופן בוטה", אומרים בארגון.

אולם מנגד, בפרקליטות המדינה, טוענים כי יש למחוק את עתירת "גוש שלום" בנימוק לפיו הגורמים המוסמכים דווקא כן מפקחים על פעילותה של התחנה וכי כל החריגות בהקמת המשדרים ובפריסתם הן זמניות או בלתי נמנעות. "אין כל מחלוקת על כך ש'גלי ישראל' היא בעלת זיכיון לשידורים אזוריים בתחומי איו"ש, אולם גלי השידור האלקטרומגנטיים אינם נעצרים בגבול אזור הזיכיון אלא מתפשטים על פי חוקי הפיזיקה", ענה נחי בן אור מפרקליטות המדינה בשם המדינה לבג"צ. "בכוונתם של אנשי מקצוע להמשיך ולעקוב מקרוב אחר אופן קיום השידורים ולדרוש תיקון ככל שיידרש".

מרדיו "גלי ישראל" נמסר בתגובה: "רדיו גלי ישראל פועל מכח זכיון של הרשות השניה לטלוויזיה ורדיו באיו"ש ואנו משדרים אך ורק ע"פ החוק והכללים שנקבעו על ידי רשות זו. הפסקנו לספור את הפניות החוזרות ונשנות של גוש שלום לבג"ץ בעניינינו. לא ראינו שגוש שלום ביקש מאלוף פיקוד המרכז לסגור כ-200 תחנות רדיו פיראטיות ערביות הפועלות באזור איו"ש ומפריעות לתדרים חוקיים של תחנות רדיו ישראליות בין באיו"ש ובין במקומות נוספים במדינת ישראל. הראייה הסלקטיבית של גוש שלום נובעת מהחשש הגדול מהתעצמותה של תחנת הרדיו גלי ישראל בקרב המאזינים ומהפחד מהעובדה שקם כלי תקשורת שאינו מיישר קו עם מקהלת התקשורת המשרתת אותם ונותנת לגיטימציה לדיעותיהם ההזויות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully