וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת העיתונות: "כלכליסט" עברו על תקנון האתיקה

2.10.2012 / 10:28

ההחלטה התקבלה בשל תלונה של בנק ישראל לאחר שהעיתון הפר אמברגו על פרסום דו"ח שהוציא בנק ישראל. מדובר בפעם הראשונה שסוגיית האמברגו נידונה בבית הדין לאתיקה של המועצה

מועצת העיתונות קבעה כי "כלכליסט" הפר אמברגו שקבע בנק ישראל, ובכך עבר עבירה אתית על חוקי תקנות האתיקה של המועצה. הצדדים הסכימו כי על העיתון הכלכלי לא יוטלו עיצומים כלשהם, והמועצה החליטה לבחון אפשרות לפיה תקנון האתיקה יכלול במפורש איסור על הפרת אמברגו. בכלכליסט טענו כי הסדר אמברגו מנוגד לחוק ההגבלים העסקיים, ועל כן יש לבטל אותו.

בנק ישראל הגיש למועצת העיתונות תלונה על "כלכליסט" לפני כחודשיים. תוצאות דו"ח ביניים של הצוות לבחינת הגברת התחרותיות בבנקים נשלחה לכלל מערכות העיתונים הכלכליים והותרה לפרסום רק בשעה 12:00 בצהריים, אולם העיתון הכלכלי הציב את הידיעה בשערו של העיתון המודפס של אותו הבוקר. הדיווח עצמו התפרס על פני ארבעה מעמודי העיתון.

"בנק ישראל מקפיד להפיץ דו"חות ארוכים ומורכבים לכלי התקשורת תוך שימוש באמברגו, מתוך אמונה שהדבר מאפשר סיקור מעמיק, מקצועי ואמין של החומרים שאנחנו מפרסמים. השימוש בכלי זה תלוי ביחסי האמון שלנו עם כלי התקשורת השונים ובאתיקה המקצועית של אותם כלי תקשורת", כתב אז יוסי ד"ר יוסי סעדון, דובר בנק ישראל. "האמון הזה נפגע לאור האופן בו בחר 'כלכליסט' להתנהל".

ב"כלכליסט" טענו במהלך הדיונים כי תקנון האתיקה מתייחס לחיסיון עיתונאי, והתקנה העוסקת בו אינה כוללת אמברגו על פרסום ידיעות או חומר עיתונאי אחר. "אין מדובר כלל בחיסיון שכן מדובר בפירוש בחומר הנמסר לפרסום", טען עורך הדין של העיתון. סוגיית הפרת אמברגו מעולם לא נידונה בבית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות בישראל, והיה זה דיון ראשון מסוגו.

"חברי בית הדין בדעה שחיסיון עיתונאי כולל גם כולל את נוהג האמברגו ולפיכך סטייה ממנו מהווה עבירה אתית", נכתב בהחלטת בית הדין לאתיקה. תגובת "כלכליסט" להחלטה טרם התקבלה.

"נכנסתי למאבק הזה משיקולים עקרוניים לטובת התקשורת הישראלית, וזו הסיבה שלא ביקשתי ענישה ל'כלכליסט' אלא החלטה עקרונית", דובר בנק ישראל, ד"ר יוסי סעדון. "כלי תקשורת ועיתונאים לא יכולים להספיק לנתח מסמכים מורכבים וארוכים בתוך זמן קצר מאוד - לעתים דקות אחדות, ולכן מוסד האמברגו הוא מאוד חשוב, הוא קיים בארץ ובעולם ושימושי מאוד, ואין סיבה שבישראל לא יכבדו אותו. אני שמח שזו ההחלטה ואני מאמין ומקווה שכלי התקשורת השונים יכבדו את ההחלטה בהמשך".

  • עוד באותו נושא:
  • כלכליסט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully