וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שפעת עונתית

30.10.2012 / 15:00

בדיקת הנחיות הרשות לזכייניות בנושא תקופת צינון לעיתונאים מעלה חשש כי מעבר מיקי רוזנטל לפוליטיקה אינו עומד בתקנות

המירוץ על מקום בכנסת ה-19 יכלול מספר שיא של עיתונאים. איתם, עולה כצפוי גם סוגיית תקופת הצינון שכבר הוזכרה לפני מספר חודשים עם הודעתו של יאיר לפיד על פרישה מהגשת "אולפן שישי" לטובת הפוליטיקה. בדיקת וואלה! ברנז'ה של החלטות הרשות השנייה לזכייני הטלוויזיה בנושא זה מעלה חשש כי המעבר של מיקי רוזנטל לפוליטיקה והתנהלות ערוץ 10 בנושא, נעשו בניגוד להחלטות הרגולטור, או לכל הפחות להמלצתו.

מהבדיקה עולה כי הרשות פנתה לקראת הבחירות לכנסת ה-17 בשנת 2005 לזכייני הטלוויזיה וביקשה מהם לסכם עם העובדים על קיומה של תקופת צינון שלא תפחת משלושה חודשים, "וזאת תוך שמירה על שיקול דעת, טרם כניסתו של העובד לפעילות פוליטית כלשהי", כך לפי הפרוטוקול של אותו דיון, תחת הכותרת "החלטה מספר 2 בנושא אתיקה".

"אף אחד כולל היועצת המשפטית לא ציין את סוגיית הצינון"

אולם, מתברר כי ההחלטה לפנות לזכייני הטלוויזיה לפני תקופת בחירות נותרה בעינה אך לא מולאה השנה. גורם במועצת הרשות השנייה אמר היום לוואלה! ברנז'ה כי חברי המועצה כלל לא עודכנו על ידי המחלקה המשפטית כי יש החלטה כלשהי שנוגעת לתקופת צינון.

"הדבר היחיד שעלה לדיונים לאחרונה זו הסוגיה של התנהלות הזכיינים על המסך בתקופת הבחירות ואופן הבקרה עליהם. אף אחד כולל היועצת המשפטית לא ציין את סוגיית הצינון, ואם זה היה מצוין היינו מעלים את זה לדיון", אומר הגורם במועצה.

לשאלה על דעתו בנושא רוזנטל אמר הגורם: "השאלה שצריכה לעלות היא הגדרת התקופה – האם היא מתחילה מהיום בו הוא מפסיק לשדר עד שהוא מתפקד למפלגה או עד שהוא בפועל רץ לכנסת. כך או כך לא עברו שלושה חודשים, ולכן צריך לבדוק האם אותו מתמודד יכול להשתתף או שיש החלטה שחלה עליו עוד מתקופת העסקתו כעיתונאי, כי החלטות קודמות בנושא הזה לא בוטלו".

מתי בדיוק התפקד רוזנטל? תלוי את מי שואלים

נושא אחר, לא פחות שנוי במחלוקת, קשור לעיסוקיו הפוליטיים של רוזנטל טרם החלטתו הרשמית לרוץ בבחירות. רוזנטל הודיע על פרישתו מעולם העיתונות על גבי מסך ערוץ 10, בתום הגשתו את "המקור" יחד עם רביב דרוקר. "אין ספק שחיי עומדים בפני שינוי", אמר בסוף התכנית ופנה לדרוקר: "אתה תסקר אותי בתחום הפוליטי". בערוץ 10 אמרו זמן קצר לאחר מכך כי ההחלטה של רוזנטל להצטרף לפוליטיקה היא עניינו האישי בלבד, ושלא הייתה לה השפעה על ההחלטה לשדר את התכנית בהגשתו.

אולם, לפי חוקת מפלגת העבודה היה על רוזנטל להיות חבר מפלגה לפחות שישה חודשים לפני הגשת מועמדותו לפריימריז, והוא אכן חבר המפלגה מזה כמה חודשים. במפלגה סרבו לומר מתי בדיוק התפקד, וכך גם בסביבתו, שם ביקשו להדגיש כי התפקדות למפלגה אינה נופלת תחת ההגדרה של "פעילות פוליטית" – הגדרה שהשתמשה בה הרשות השנייה כאשר דרשה מעובדי הטלוויזיה צינון של שלושה חודשים. התכנית האחרונה בהגשתו של רוזנטל שודרה לפני שבועיים. את מועמדותו לפריימריז של מפלגת העבודה הוא צפוי להגיש מחר.

ברשות השנייה הדגישו היום כי נכון לכעת, לא קבועה בחוק מגבלה על מעבר של אנשי תקשורת לפוליטיקה ועל זכותם להיבחר לכנסת, וזאת בשונה מהמגבלות הקבועות על מעבר של בכירים בשירות הציבורי או בשירות הבטחון. לעניין החלטתם שניתנה לקראת הכנסת ה-17, מסרו ברשות: "אין מדובר בהנחיה או החלטה של המועצה אלא בהמלצה שניתנה לזכיינים להחיל סעיף צינון בחוזי העסקת עובדיהם וזאת בשל פגיעה אפשרית בחופש העיסוק שהינו זכות יסוד. לאור האמור, לא היה מקום להתייחסות לסוגייה זו בהנחיות שניתנו בימים האחרונים לזכיינים בעניין תקופת הבחירות".

ברשות ביקשו להוסיף כי "בהקשר זה יוזכר כי אך לאחרונה החליטה הכנסת שלא לקדם יוזמת חקיקה לתיקון חוק יסוד הכנסת שכונתה 'חוק לפיד' בה הוצע לקבוע 'תקופת צינון' במעבר של אנשי תקשורת לפוליטיקה, וזאת בין היתר לאור העובדה כי במרבית מדינות העולם לא קיימות הוראות צינון כלשהן".

ממפלגת העבודה נמסר בתגובה לכתבה כי "נוכח ההצלחה הרבה של מפלגת העבודה, מועמדים רבים שאינם חברי מפלגה מבקשים להצטרף לשורותינו ולהתמודד. החוקה קובעת כי על המועמד להיות חבר מפלגה שישה חודשים טרם יום הבחירות. מועמדות בפריימריז של מי שאינו חבר או מי שלא עומד בתנאי זה טעונה אישור מזכירות הלשכה. כל מקרה ייבחן לגופו בהתאם לטובתה של מפלגת העבודה".

בערוץ 10 בחרו שלא להגיב, אולם גורם בערוץ אמר היום לוואלה! ברנז'ה: "כזכור ההודעה על מועד הבחירות היתה ב 11 באוקטובר וכבר ב 16 באוקטובר רוזנטל הודיע כי החליט להשתלב במערכת הפוליטית ובאותו היום פרש מעבודתו בערוץ. בלוח הזמנים הצפוף הזה כל נושא תקופות צינון והודעות מוקדמות היה קצת פחות רלוונטי".

תגובתו של מיקי רוזנטל לדברים טרם התקבלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully