וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ד"ר אילן רבינוביץ': "'קשת' השתמשה בי כעלה תאנה; זה חזר אליה כבומרנג"

יונתן גת

23.11.2012 / 10:01

שבוע לאחר מה שמסתמן כסוף "פרשת הכדורים" בבית "האח הגדול", הפסיכיאטר השנוי במחלוקת תוקף את הפקת התוכנית: "דפקתי על השולחן. לצערי רק עכשיו הקשיבו לי". ראיון

זאת לא היתה השנה של הפסיכיאטר ד"ר אילן רבינוביץ', בלשון המעטה. במשך שנים רבות הוא נהנה מהצד המלטף של התקשורת, ששמחה לארח אותו, בין היתר תודות לדמותו המוחצנת והתזזיתית, דעותיו החד משמעיות, עצותיו המפתיעות ומשפטי המחץ, שסיפקו לכל תוכנית אקטואליה את מנת הפסיכיאטריה-אינסטנט שלה. אבל השנה, ד"ר רבינוביץ' מצא עצמו בסערה תקשורתית בקנה מידה לאומי.

בחודש מרץ, התפוצצה פרשת "האח הגדול", בו טענו מספר משתתפים בתוכנית ובראשם סער שיינפיין – כי רבינוביץ' שכנע אותם באופן מניפולטיבי לקחת כדורים פסיכיאטריים, ייעץ להם כיצד לפעול בבית "האח הגדול" על מנת לנצח בתוכנית ונתן להם מיני הוראות התנהגות, שהקשר בינן לבין פרקטיקה סבירה של פסיכיאטר מטפל – רופף למדי. טענות המתמודדים התפרסמו בהבלטה וקידום חסרי תקדים בהיקפם ב"ידיעות אחרונות", שהפקיע את שערי המוספים היוקרתיים שלו – "7 ימים" ו-"7 לילות" מדי שבוע לטובת הסיפור, עם אזכורים רבים בשערי העיתון היומי. כלי תקשורת רבים אחרים נסחפו גם הם לסיפור והארץ געשה. רבים יחסו את סיבת והיקף הפרסום לקרב ההתשה הארוך שמנהלים ביניהם גופי התקשורת "ידיעות אחרונות" ו"קשת" הנמצאים בתחרות מסחרית קשה ומתוחה.

גם ד"ר רבינוביץ' חושב כך. ולמרות שבמהלך הראיון, שנערך עימו בתחילת החודש בכנס העיתונות באילת, הוא דואג להפגין שוויון נפש ומצהיר כי "אין בליבי על אף אחד", הוא לא חוסך דברי כעס ומשחרר לא מעט קיטור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כשהחלו הפרסומים על הפרשה, השתמשו בי כמגן". ד"ר רבינוביץ'/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני לא בשר תותחים והם לא יכולים להשתמש בי סתם כך"

"הלוואי שלא הייתי צריך לעבור את מה שעברתי". הוא מצהיר. "זה לא נעים להיקלע לתוך מלחמה של ענקים בתור פיון קטן שחוטף את כל האש. אתה קם יום אחד בבוקר, פותח את העיתון של המדינה וקורא יום אחרי יום, לאורך עשרות עמודים, במשך חודש שלם - על עצמך. אתה מנוע מלהגיב ולהתגונן כי אתה לא יכול לפתוח את תיק המטופל ולהראות מה יש שם. אני לא יכול להגיד מה היה באמת. זה היה מאוד מתסכל. נכתבו שקרים ודברים לא נכונים. ועובדה שהכל נקבע כשקר וכזב והוכח כלא נכון. אבל היום, אין לי שום דבר נגד 'ידיעות' ואני לא כועס עליהם בכלל".

איך זה יכול להיות?

"הסיפור היה הרבה מעבר ל'האח הגדול', או לטיפולים פסיכיאטריים. הסיפור היה למעשה על השליטה בתקשורת הישראלית. על המון כסף. סכומי עתק. על יצרים בין אנשים. זה מוביל למלחמות ואסונות שבהם כולם יוצאים נפגעים. אולי כשאצא לפנסיה אכתוב ספר על כל מה שקרה. למרות שכבר עכשיו מציעים לי לכתוב על כך. זה מן הסתם יהיה בסט-סלר כי יעורר המון עניין. אבל בסופו של דבר ב'ידיעות' הבינו שאני לא האישיו. שיצאתי פגוע ללא עוול בכפי. לכן הם נתנו לי את הבמה הכי יוקרתית של העיתון - שער של '7ימים'. באופן נדיר, גם נתנו לי לכתוב בעצמי את הכתבה, לאורך 5 עמודים".

זו באמת מחווה חריגה. יש כאלו שטוענים שהיה ביניכם הסדר מיוחד.

"אני לא רוצה לחשוף דברים מאחורי הקלעים. אני רק יכול להגיד שהעורך הראשי של 'ידיעות אחרונות' – רון ירון, הוא בן אדם מאוד אחראי, מאוד אמין, עם אתיקה עיתונאית נדירה. כך גם סגן העורך - אלון גולדשטיין. הם היו אצלי בבית ובקליניקה לא פעם אחת, לא כמטופלים, אלא כדי להכיר אותי אישית. אני חושב שברגע שמכירים את האישיות שלך ורואים איך אתה עובד, רואים שאתה אדם מקצועי ולא שטחי ושאתה יכול להיות גם מפורסם וגם לגדל שני ילדים אוטיסטים, אז קל לחבב אותך. וכשהיצרים נרגעים אפשר להגיע לתובנות. אלה יחסים טובים שנבנו לאט לאט והם מוקירים אותי על המקצועיות שלי ועל היסודיות שלי ואותי כאיש מקצוע וכבן אדם וכך גם אני אותם. אולי גם יהיו בעתיד מיזמים משותפים".

ובכל זאת, לא הכל היה על בסיס חברי. שכרת יועץ תקשורת לטיפול בפרשה.

"נכון. כי אני מאוד מאמין במקצועיות. תמיד שואלים אותי – 'איך הצלחת כל כך?' ואני עונה שאני מאמין באנשי מקצוע. כשהפרשה פרצה, אמרו לי להיעזר ביועץ תקשורת. עשיתי טעות ולא הקשבתי. חשבתי שהאמת שלי תעשה את העבודה. המשכתי לעבוד ולא הבנתי לאיפה המצב מגיע. בשלב מסוים ישבתי עם חברים שלי, כמו ג'ודי שלום ניר מוזס, סילבן שלום ותמי מוזס וגם עם אלי ואלונה ברקת וכולם אמרו לי שהנושא יוצא מכלל שליטה. שאני צריך איש מקצוע. אז לקחתי את רונן צור (יועץ התקשורת לשעבר של משה קצב י.ג.). הוא עשה עבודה מצוינת".

מה הוא עשה ששינה את המצב?

"הוא ידע לדבר עם האנשים הנכונים ולהעביר את המסרים הנכונים. אני חושב שהושגה הבנה גלובלית שרצוי שיהיה שקט תעשייתי. שבמלחמת דוד וגולית – דוד, שהוא במקרה הזה אני, הוא לא כזה מסכן, אלא אדם עם כוח, אנרגיות וממון והוא יכול להיות שווה כוחות. זה איזן את כל המערכת. כתוצאה מכך נוצרה החבירה שלי עם 'ידיעות האחרונות' ובעקבות זה נוצרה הבנה עם 'קשת' שאני לא בשר תותחים והם לא יכולים להשתמש בי סתם כך".

סער שיינפיין. עומר מירון
"סירבתי לעשות את זה ודפקתי על השולחן. חשבתי שיש לקבוע הנחיות נהלים ברורים". סער שיינפיין בכנסת, בדיון בנושא/עומר מירון

"קשת השתמשו ביוקרה המקצועית שלי כדי להכשיר את התוכנית"

בכל הקשור ל"קשת" ולהפקת האח הגדול, ד"ר רבינוביץ' סלחני פחות. כעת, לאחר מסקנות מועצת הרשות השנייה המטילות את מלוא האחריות לשלום המתמודדים בתוכניות ריאליטי על הזכייניות, ולאחר החלטת משרד הבריאות שלא להסיק מסקנות אישיות כלפיו בפרשת "האח הגדול", הוא חש צורך לסגור חשבון.

"לפני שלוש שנים הודעתי ל'קשת' שאני עוזב את הייעוץ לתוכניות הריאליטי, משום שהרגשתי שאני הופך להיות עלה התאנה שלהם", אומר רבינוביץ'. "שלוקחים אותי ומשתמשים בשם שלי, ביוקרה המקצועית שלי ובמוניטין שלי, כדי לתת כיסוי לתוכנית ולהכשיר אותה. אני סירבתי לעשות את זה ודפקתי על השולחן. חשבתי שיש לקבוע הנחיות נהלים ברורים. למשל, שהמועמדים חייבים לראות רופא פסיכיאטר מומחה לפני כניסתו לתוכנית ושהמטפל חייב להיות עצמאי, ללא שום קשר להפקה, כמו שאני, כבן אדם חזק, הצלחתי לעשות. הבהרתי שחייבים שינוי דחוף. ישבתי שעות רבות עם צוות ההפקה, הסברתי להם את כל הבעייתיות. אך לצערי, רק עכשיו הקשיבו להמלצותיי. הרי אנשים שיצאו מ"האח הגדול" לא חזרו לחיים שהיו להם קודם ולא המריאו לשחקים כמו שקיוו. היו התרסקויות, היו דרמות. צריך לזכור שמישהו גם התאבד בסדרת ריאליטי, כמו 'שלוש', שבה לא לקחתי חלק. אני לא בקי בעובדות ומקווה שסופו הטרגי לא קשור בשום אופן לתוכנית, אבל זה היה תמרור אזהרה. אז השינוי נעשה עכשיו, אמנם באיחור של שתי עונות, אבל הוא יתבטא בתוכניות הבאות".

במהלך כל השיחה, נראה הפסיכיאטר הנודע כאחוז תזזית. מצד אחד ביקש להנמיך את הלהבות ולומר שהכל בסדר ושהוא עצמו כבר "אחרי זה". אבל ברגעים אחרים ליבה את הלהבות לגבהים חדשים וחשף את היותו מצוי בסערת רגשות. "כשהחלו הפרסומים על הפרשה, השתמשו בי כמגן. אני חושב שזה חזר כבומרנג למי שעשה את זה. זה בייש אותו וחשף את ערוותו וחולשתו. אתה יודע, לפעמים, אנשים שמתעסקים בתקשורת טובים בלעשות תקשורת, אבל פחות טובים בלנהל משברים ועוד יותר מכך – טובים פחות בלקחת אחריות ולהודות בטעויות שלהם. היה כאן צבא שלם של יועצים שפעל נגדי".

עם כל הזעם שהפגין, ד"ר רבינוביץ' מדגיש כי אין לו טענות לאיש. "לא כלפי אבי ניר ולא כלפי רן תלם או לאלעד קופרמן. בסך הכל, גם ב'קשת' וגם ב'קופרמן הפקות' ישנם אנשים הגונים, ישרים, עם אינטגריטי מקצועי רב ואני בטוח שהם יקפידו על ההנחיות החדשות של הרשות השנייה בצורה אופטימלית. בסופו של דבר מעז יצא מתוק".

איזה מתוק יצא כאן?

"בסופו של דבר משרד הבריאות קיבל את ההמלצות שלי וכך גם 'קשת' (עובדה שבמשרד הבריאות מכחישים מכל וכל י. ג - ראו תגובה בסוף הכתבה). ישבה וועדה של משרד הבריאות, בדקה את כל התיקים של המתמודדים, ישבה עם המתמודדים עצמם וקבעה שהתפקוד שלי היה לעילא ולעילא מכל בחינה. מבחינה אתית, מוסרית ומקצועית, ולמי שנתתי תרופות – נקבע שנתתי את הטיפול התרופתי הכי איכותי והכי מתקדם. הם גם קיבלו את כל ההמלצות שלי, כמו למשל שחייבים פסיכיאטר מומחה ולא רק פסיכולוג, כי אחרת מפספסים הרבה דברים, ושבמשך שנתיים לאחר התוכנית - ההפקה צריכה לממן טיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי למתמודדים. הם קבעו את ההנחיות שלי לגבי כל מהלך התוכנית עצמה, דברים שרק אני עשיתי בפועל - כמו הנחיה שהמטפל חייב לראות את המתמודדים בארבע עיניים ולא רק מבעד למצלמה. גם כל ההמלצות של מועצת הרשות השנייה היו בעקבות חומרים שאני העברתי להם, ולמעשה כל המלצותיי התקבלו שם גם כן במלואם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"היה כאן צבא שלם של יועצים שפעל נגדי". אבי ניר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"גם נוני מוזס יגיד עלי דברים דומים"

כתבות השער של "ידיעות" על שערוריית בית האח לא היו הראשונות שהציבו סימן שאלה על מקצועיותו, אמינותו ואופן התנהלותו של ד"ר רבינוביץ'. שנה לפני פרוץ פרשת "האח הגדול" התפרסמה במוסף "7 לילות" כתבתם של רז שכניק וגבי בר חיים, בה הוצגו מספר עדויות של מטופלים לשעבר, שטענו כי רבינוביץ' מפר את חובת הסודיות ונוקב בשמותיהם של מטופלים ידועים אחרים, מגלה בפירוט את בעיותיהם (בעדות אחת מתואר כי הוא חושף מקרה אונס של מטופל), מתעלם ממטופלת ששולחת לו הודעה על כך שהיא חושבת להתאבד ומטופלת אחרת זוכה ממנו לכינויים כגון "מפלצת" ו"מכשפה", לאחר שהיא מתלוננת על טיב הטיפול. ד"ר רבינוביץ', הגיש מיד תביעת דיבה נגד 'ידיעות', על סך 4 מיליון שקלים ובה נטען כי הכתבה הציגה את רבינוביץ' ב"אור משפיל ומבזה תוך הטחת האשמות כבדות משקל ביחס למקצועיותו ונאמנותו למטופליו...ופרשנות מגמתית, חד צדדית ואף שקרית לעובדות המוצגות".

אם היחסים היום עם 'ידיעות' טובים, מה בדבר תביעת הדיבה?

"אני לא יכול לפרט בעניין הזה. אני רק יכול להגיד לך שאין לי כרגע תביעות נגד 'ידיעות'".

כלומר, הסרת את התביעה.

"אתה יכול להבין מזה מה שתבין. כרגע אין תביעה".

יכול להיות שזה חלק מההסדר ביניכם, שכולל שער וכתבה שאתה כותב בעצמך ב"7 ימים" ומנגד, מסיר את התביעה?

"אין תביעות וזהו".

אמירתו זו של רבינוביץ', מעניינת. במיוחד לאור העובדה שהתראיין לתוכנית "פנים אמיתיות" עם אמנון לוי בערוץ 10, מיד לאחר פרסום הכתבה של שכניק ובר חיים. שם, שטח את טענתו, לפיה מו"ל "ידיעות אחרונות", נוני מוזס, מתנכל לו באופן אישי. ומדוע? לגרסתו, בגלל הקרבה הגדולה שלו לאחותו, ג'ודי ניר מוזס, והחיבור שיצר בינה לבין זכי רכיב, שרכש בזמנו את השליטה ב"מעריב", העיתון המתחרה. וכן בגלל ה"עוצמות הנפשיות" שהוא מעניק לה שהופכות אותה לעצמאית ועוזרות לה "לצאת מהקן", כהגדרתו. לכן, קבע רבינוביץ', צצו הפרסומים השליליים.

אתה חוזר בך מהטענה הזו?

"לא. אני לא מצטער על הדברים. אני עומד מאחוריהם. אני יכול להגיד לך שהמציאות עולה על כל דמיון. גם במקרה הזה. זה לא סוד שאני חבר מאוד טוב, ברמה משפחתית, של סילבן שלום וג'ודי ניר מוזס ושל תמי מוזס. זה לא סוד שאני מקורב לאנשים הכי מובילים בישראל. שראש הממשלה ביקר אצלי לא פעם ולא פעמיים לארוחת ערב. אולי יום אחד אני אכתוב על זה בספר שלי. על מאחורי הקלעים של הפרשה. אבל אני מדגיש - היום יחסי עם 'ידיעות אחרונות' טובים מאוד. אני מעריך את העורך והסגן שלו מאוד ואני חושב שהם יגידו דברים טובים גם עלי. אני חושב שגם נוני מוזס יגיד עלי דברים דומים סך הכל. ההדורים יושרו והכל בסדר".

אבל המוניטין שלך נפגע קשות.

"בכלל לא. בשורה התחתונה - אני עובד כמו שלא עבדתי אי פעם. הקליניקה שלי מפוצצת. בזמן שאני יושב כאן המזכירה שלי הודיעה לי שיש לנו כמה מקרים דחופים שהזמן הכי מוקדם שאני יכול להתפנות אליהם הוא בעוד שלושה שבועות וגם זה ב-2 בלילה. אני מגיש תוכנית ב"רדיו תל אביב" שנקראת "ציפור הנפש", אני משתתף בתוכנית חדשה בערוץ 10 ופונים אלי בכל פעם לפורמטים נוספים. יש לי גם טור אישי ב"ליידי גלובס" ואני גם מראיין שם".

נוני מוזס. מגד גוזני
"אין תביעות וזהו". נוני מוזס/מגד גוזני

"לא הלכתי לתקשורת בשביל להיות סלב"

מדוע פסיכיאטר צריך להופיע כל כך הרבה בתקשורת?

"לפני עשור החלטתי לפתוח צוהר לתקשורת, כי החלטתי להוביל מהפכה. בעבר היו שומעים שאני פסיכיאטר וזזים באי נוחות. מיד היו חושבים על כתונת משוגעים ו'קן הקוקיה'. אז החלטתי לסבר את דעת האנשים על הפסיכיאטריה המודרנית והתחלתי להשתמש בתקשורת".

מה דעתך על אלו שטוענים שאתה רודף תקשורת וסלבריטאים?

"זו טעות. חשוב להוריד את הטענה הזו מסדר היום. הייתי מאוד מצליח לפני שהייתי בתקשורת. עוד לפני עשור הייתי הפסיכיאטר הכי מצליח בישראל וגם היום אני נחשב לפסיכיאטר הפרטי הכי מצליח בישראל, מה שמקומם את הקולגות שלי. אני מנהל את המרכז הפסיכולוגי-פסיכיאטרי הכי מצליח והכי גדול בארץ ובו אני מקדים את הרפואה הציבורית ב-7 שנים. לא הלכתי לתקשורת בשביל להיות סלב. אני לא צריך את זה. נכון שמיטב חברינו הם מפורסמים. אבל זה ברור שברגע שאתה מצליחן, אתה מחפש להיות חבר של אנשים מצליחים. כי אתם מדברים באותה שפה. לטלוויזיה הלכתי רק כדי לקדם את האג'נדה של הפסיכיאטריה".

אבל אתה מופיע בתוכניות שאין להן קשר לתחום ומדבר בנושאים מגוונים שלא קשורים לפסיכיאטריה, כמו בתוכנית הפוליטית "מטה הבחירות".

"אני לא חושב שהופעתי בתוכניות שהוזילו אותי. אני הרי יכול להופיע בכל יום ב-3-4 תוכניות טלוויזיה אם אני רוצה וגם היום מציעים לי כל מיני פורמטים שאותם אני בוחר בקפידה. אני רוצה ללכת לקהלים רחבים יותר מאשר אלו שצופים בתוכניות רפואה. זה לא סוד שתוכניות הרפואה הן לא הכי פופולאריות ולא הכי נצפות".

חברך הטוב חנוך דאום הודה שהוא מכור לתקשורת ולפרסום וגם אמר שאין מה להתבייש בכך. אתה רוצה להגיד לי שלך אין מעט מזה בכלל?

"זו שאלה מעניינת. יכול להיות שיש בי פחד שיום אחד אני לא אהיה רלוונטי. תראה, אני פסיכיאטר מאוד מצליח ואני עמוס מטופלים לעייפה. אבל אני אולי מפחד שפתאום הלוח יהיה ריק, או שהטלפון יצלצל פחות. אני רק בן אדם בסופו של דבר. וכשאתה בפסגה יש בך את הפחד שיום אחד תיפול".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הסיפור היה למעשה על השליטה בתקשורת הישראלית". ד"ר רבינוביץ' על שער "7 לילות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

תגובות:

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לדבריו של ד"ר רבינוביץ': "לא היו הדברים מעולם. בניגוד לציטוט, הוחלט שלא להקים ועדת בדיקה במקרה דנן. המציאות רחוקה מתיאורי ד"ר רבינוביץ'. משרד הבריאות לא קבע כי תפקודו היה לעילא ולעילא, וגם לא שיבח את עבודתו של רבינוביץ' - לא מקצועית, לא מוסרית ולא אתית. משרד הבריאות כלל לא אימץ את גישתו בנושא 'האח הגדול' ולא קבע שלא נפל רבב בעבודתו".

ב"קשת" בחרו שלא להגיב לדברים.

תגובות הרשות השנייה ו"ידיעות אחרונות" טרם התקבלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully