וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכלכלה אישרה חוק הצלת ערוץ 10; הקלות נוספות לזכייניות ערוץ 2

20.12.2012 / 15:52

(עדכון) הוועדה ביצעה עשרה תיקונים שנוגעים להארכת זיכיונותיהם של זכייני הטלוויזיה, דחייה ופריסה של מחויבויות תוכן והמעבר מזיכיון לרישיון

(עדכון אחרון: 23:51)
(עדכון: 22:26)
(עדכון: 19:29)
(עדכון: 18:55)
(עדכון: 17:47)

ועדת הכלכלה אישרה הערב (חמישי) לקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק הרשות השנייה וביצעה בו עשרה תיקונים שנוגעים להארכת זיכיונותיהם של זכייני הטלוויזיה, דחייה ופריסה של מחויבויות תוכן והמעבר מזיכיון לרישיון. הדיון בוועדה, אשר הועבר בשידור חי בוואלה! ברנז'ה, התארך ונמשך שעות ארוכות, ונשאו בו דברים בכירי ענף התקשורת והרגולציה בישראל, נציגי היוצרים ומשרדי האוצר והתקשורת.

למרות חילוקי דעות והשגות שהועלו אל מול חלק מהסעיפים, הם אושרו כולם פה אחד. בין היתר העלו נציגי רשות ההגבלים העסקיים בעייתיות שקיימת בכך שזכייניות ערוץ 2 צריכות לאשר האחת לשנייה, במידה ואחת מהן תבחר בכך – לצאת לרישיון לפני שנת 2017 בטענה כי מדובר בפגיעה בתחרות. התנגדות עיקשת הוצגה מצד נציגי ארגוני היוצרים שמחו על ההקלות בתחום התוכן ופרישה שהתיקון לחוק מעניק לזכייניות, הקלות שיאפשרו להן לדחות חלק מהחובות שלהן במקרה הקיצון עד לעשר שנים מהיום.

אחת הסוגיות שעוררו ויכוח בין מנכ"לי קשת ורשת ובין מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס לבין ארגוני היוצרים הייתה סוגיית ההשקעה בסוגה עילית קולנוע. מנכ"ל רשת הציע לוועדת הכלכלה לנצל את ההזדמנות ולבטל את החיוב של זכייני הטלוויזיה בהשקעה בקולנוע. מנכ"ל קשת אבי ניר הצטרף לדברים, והבקשה עוררה את זעמם של נציגי היוצרים. הוועדה לא קיבלה את הבקשה.

ועדת הכלכלה - ערוץ 10. עוז מרון
הארכת הזיכיון אושרה. בלשניקוב, הערב בוועדה/עוז מרון

זכייניות ערוץ 2: פריסת חובות לתקופה של שש שנים

התיקון לחוק כולל את העקרונות הבאים: הארכת זיכיון ערוץ 10 בשנתיים נוספות, לקראת מעבר לרישיון בסוף שנת 2014. הערוץ ישלם את חובו הקיים בסך 65 מיליון שקלים על דמי תמלוגים, זיכיון והפצה עד לסוף השבוע הקרוב.

על הערוץ יהיה להעביר את חברת החדשות של ערוץ 10 במלואה לירושלים עד ספטמבר 2013. הערוץ ישלם דמי "ביד" עבור השימוש באפיק עבור התקופה שעבורה מוארך לו הזיכיון, ואי עמידה במחויבויות יביא לפקיעה אוטומטית של זיכיון ערוץ 10, ללא אפשרות לערעור או אפשרות לשיקול דעת.

לפי ההצעה לזכייניות ערוץ 2 קשת ורשת, אשר דרשו שוויון בהקלות, תהיה האפשרות להאריך את זיכיונן עד לשנת 2017. אם ירצו לעבור לרישיון, יוכלו הזכייניות לעשות זאת במועד נוסף - כבר בתחילת שנת 2014. ההצעה תאפשר יציאה של זכיינית אחת לערוץ נפרד והישארות של אחרת בערוץ 2.

הטבה נוספת היא אפשרות לפריסת 27 אחוזים ממחויבויות התוכן העתידיות והמחויבויות הקיימות של הזכייניות לתקופה של שש שנים לאחר קבלת הרישיון. נציגת משרד התקשורת לא העלתה אפשרות לוויתור על מחויבויות תוכן - אליו התנגדו ארגוני היוצרים.

אבי בלשניקוב ומיכל גרייבסקי בוועדה הכלכלית בכנסת, דצמבר 2012. עומר מירון
"מחכים לרגע הזה למעלה משנה וחצי". בלשניקוב בוועדה, הערב/עומר מירון

"להקים ועדה שתבחן את המצב הקשה בשוק"

"אותי הטרידה התנהגות כלי התקשרות בימים האחרונים", אמר יו"ר הועדה חבר הכנסת כרמל שאמה הכהן. "אסור שיהיה מצב שבו כלב השמירה של הדמוקרטיה תוקף את השלטון מטעם עצמו ולא מטעם הציבור. הוא פגע גם בנו וגם בצופים (כאשר יצא בקמפיין נגד הממשלה, ד.א) ואני מקווה שזו פעם אחרונה שגוף תקשורת מקרין כאלה שקופיות. היום אנחנו באים כדי לעזור".

את הדיון פתח יו"ר דירקטוריון ערוץ 10 אבי בלשניקוב שקרא להקמת וועדה כוללת לבחינת מצב התקשורת. "אנחנו מחכים לרגע הזה למעלה משנה וחצי, מאז החל המשא ומתן עם הממשלה. אני מכיר את הטענות על כך שאנחנו מגיעים לפתח הממשלה פעם אחר פעם, אבל אם ממשלות ישראל לא ייקחו את שוק הטלוויזיה לטיפול כללי, כל ערוצי הטלוויזיה יגיעו לכאן. יש להקים ועדה שתבחן את המצב הקשה בשוק".

"עד סוף החודש אנחנו מכניסים לקופת המדינה את כל חובות ערוץ 10 עד הגרוש האחרון בלי הנחה של שקל ועם ריביות. ערוץ 10 לא קיבל שום הנחות, גם את הלוואה היא בריביות והצמדה מלאה כנגד ערבויות – לא קיבלנו שום הנחה", אמר בלשניקוב, שהוסיף כי הרגולציה בישראל היא זו שהביאה לכך שמשקיעי עבר בערוץ, ארנון מילצ'ן ורופרט מרדוק, למשוך ממנו את ידיהם. "אנחנו מתחייבים שאם ממשלת ישראל תתן לנו לעבוד ואופק רגולטורי אנחנו נעסיק עוד עובדים ונגדיל את התעשייה הזו", אמר.

ועדת הכלכלה - ערוץ 10. עומר מירון
"ברור לנו שאלו ימים של לפני בחירות והכל לא נראה טוב, כולל פעולות המחאה". אבי צבי בוועדה, הערב/עומר מירון

"אם תסייעו לערוץ 10 – אנחנו אלה שנבוא לכאן בעוד כמה חודשים"

מנכ"ל רשת אבי צבי אמר כי מצבם "אם לא דומה, אז זהה" לזה של ערוץ 10. "ערוץ 2 כמקשה חייב לקבל כל הקלה שמדינת ישראל עומדת לתת לערוץ 10, אחד לאחד. ברור לנו שאלו ימים של לפני בחירות והכל לא נראה טוב, כולל פעולות המחאה שלנו. קבלו את שינויי החוק לערוץ 10 והתוספת לערוץ 2 המוצעים ובכנסת הבאה נלך לדיון עומק", אמר צבי.

מנכ"ל קשת אבי ניר אמר כי גם הזכיינית תומכת מתיקוני החקיקה למען ערוץ 10. "חקיקה לערוץ 10 ללא התאמות המתחייבות לערוץ 2 משמעותה קריסה כלכלית של ערוץ 2. לא במקרה מגיע לכאן ערוץ 10 בפעם החמישית או השישית – השוק הזה, כשמנתחים אותו מקבלים מספר מינוס של 140 מיליון שקלים. השנה הזו יפסיד ערוץ 2 הרבה יותר מערוץ 10 בשנה החולפת. המחויבויות של ערוץ 2 הן פי חמש מערוץ 2 – זאת האמת הכלכלית".

"מבנה הרגולציה הנוכחי אינו מאפשר לשני הגופים האלה לחיות", אמר ניר. "לדוגמא, המכרז והחקיקה נערכו לפני שהיה אינטרנט. המכרז השני נעשה לפי שהיו גוגל ויוטיוב שמקבלים את תקציבי הפרסום. אנחנו חיים במציאות כלכלית שהמכרז לא צפה אותה, זה לא במקרה שאנחנו מגיעים לכאן. השינויים שאתם מתבקשים לעשות הם שינויים שהסביבה הכלכלית דורשת אותם".

"הדימוי של השוק כרגע הוא שאחד על ערש דווי ואחד במיון. צריך לטפל במחלה ולא בחולה, וזה מה שאתם צריכים לעשות לפני תום השנה הזו. אנחנו קיימנו את החוק, תנהגו בנו באותה ההגינות. אל תפלו את מי ששמר על החוק כל השנים האלה".

"אנחנו מתמודדים מול ערוץ 10 על תקציבי פרסום. אם תסייעו לערוץ 10 – אנחנו אלה שנבוא לכאן בעוד כמה חודשים. אם יהיו בישראל שני גופים חזקים, העשייה הטלוויזיונית תוכל לפרוח ולהגיע למימדים שבהם היא לא נמצאת היום".

אבי ניר מנכ"ל קשת בוועדה הכלכלית בכנסת, דצמבר 2012. עומר מירון
"הדימוי של השוק כרגע הוא שאחד על ערש דווי ואחד במיון". ניר, הערב/עומר מירון

"כל פעם נותנים הטבות, ותמיד בסוגה העילית. לא במאסטר שף ולא בדה ווייס"

במסגרת הדיון הובעו גם התנגדויות, ביניהן של נציג היוצרים יו"ר איגוד המפיקים אסף אמיר, אשר הלין כי מנכ"ל משרד ראש הממשלה לא התייעץ עם נציגיהם. "במשך השנים האחרונות ועדת הכלכלה החליפה את הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין. זה לא סתם שזה הגיע הנה. בשנים האחרונות זה נראה כמו הערוץ הראשון בשנים הכי גרועות שלו".

"מה שקורה הוא שכל פעם נותנים הטבות, ותמיד בסוגה העילית. לא במאסטר שף ולא בדה וייס. בסוף מי שמשלם זה העובדים שיקצצו בשכרם, ואנשים שעושים סוגה עילית". נציגי איגודי יוצרים נוספים ביקשו לדבר מול הוועדה, אולם רשות הדיבור לא ניתנה להם. "אנחנו מייצגים 4,000 איש, לא 500 כמו ערוץ 10", צעק אחד מהם לעבר יו"ר הוועדה.

מתנגד נוסף היה יו"ר עמותת "לדעת" אלי פולק, אשר טען נגד תיקון החוק וגרר תגובה זועמת של יו"ר דירקטוריון הערוץ בלשניקוב. "כיוון שהערוץ לא עמד במחויבויות שלו אל מול החוק, יש לפטר את עובדיו ולתת לו להיסגר", אמר. בתגובה לדבריו התפרץ בלשניקוב ואמר "בגלל אנשים כמוך נחרב בית המקדש, זו שנאת חינם - רוע, רוע, רוע". יו"ר העמותה עדכן את הוועדה כי הם הגישו בג"צ נגד ההסדר. "אתם בערוץ 10 מעולם לא ידעתם איך להתייחס עניינית אלא להשמיץ, וזו אולי אחת הסיבות שהגעתם לאן שהגעתם".

אושר: הארכת תקצוב החדשות המקומיות בסכום מופחת

מוקדם יותר הערב אישרה ועדת הכלכלה את התיקון לחוק מימון החדשות המקומיות, לאחר שעבר בקריאה ראשונה בכנסת – ולקראת העברתו בקריאה שנייה ושלישית. התיקון שהוצג לוועדה מציע תקצוב לשבעה חודשים בלבד, עד סוף יוני 2013, ובסכום מופחת של 10.8 מיליון ש"ח. מול הוועדה עלתה הדרישה להאריך את התקצוב בשנה ולא בחצי שנה. בדיון נכחו גם נציגי חברות הכבלים והלוויין, ארגוני היוצרים, ונציגי רשות השידור. החדשות המקומיות מומנו עד עתה מדמי התמלוגים של HOT ושל YES, אולם אלה בוטלו החל משנת 2013 ובמשרד האוצר התנגדו להמשך תקצובם המלא.

יו"ר ועד העובדים חיים הר הזהב אמר בפני הוועדה: "כל שאנחנו מבקשים מהוועדה זה תנו לנו להתפרנס, תנו לנו להביא את הקולות של הפריפריה. בערוצים 2 ו-10 כותרות על מצפה רמון – צריך חדירת מחבלים לא עלינו כדי שזה יקרה. בפריפריה לא רק אין עבודה בתקשורת, אין עבודה בכלל. אנחנו מבקשים מהוועדה שתציל אותנו".

דיון מוועדת הכלכלה בכנסת בנושא החדשות המקומיות, דצמבר 2012. עומר מירון
אישרה את התיקון לחוק מימון החדשות המקומיות. ועדת הכלכלה, הערב/עומר מירון

"האוצר לא מבין את החשיבות של ההוויה והחיים בפריפריה"

רם לנדס, מנכ"ל קודה תקשורת המפעילה את המערך, אמר בדיון כי "אני לא יודע איך למדוד תחושה של שייכות של קבוצות שלמות באוכלוסייה שלא מקבלת ביטוי בתקשורת הארצית. יש לזה ערך חברתי מאוד גדול". חיים הכט, הבעלים של תחנת הרדיו "כל רגע" ומי שמעוניין להתמודד על מכרז החדשות המקומיות טען בפני הוועדה כי יש להוציא את המערך למכרז. לנדס התייחס לדרישה הזו ואמר כי "היועץ המשפטי קבע כי יש לצאת למכרז רק כאשר יהיה לחדשות המקומיות הסדר קבע".

"משרד האוצר לא מבין את החשיבות של ההוויה והחיים בפריפריה, הם לא יודעים שיש משהו מחוץ למרכז וזה נכון גם לתחומים אחרים", אמר חבר הכנסת נחמן שי. "אני מבין שיש בעיה במימון כי התמלוגים הסתיימו, אבל האוצר צריך למצוא פתרון ארוך טווח ולא קצר טווח – אבל עוד חצי שנה לא יהיה כלום כי אין בחירות ואין לחץ ציבורי".

עוד בנושא:
התיקון לחוק ערוץ 10 עבר בקריאה ראשונה ללא מתנגדים
הח"כים ידונו על עתיד ערוץ 10: "למען הדמוקרטיה"
לקראת ההכרעה בנושא ערוץ 10: היוצרים מאיימים במאבק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully