וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היוצרים מכריזים מלחמה: נעתור לבג"צ, ואם צריך - נשבית גם את עבודת השחקנים

25.12.2012 / 12:27

איגודי היוצרים נערכים לעצור בכל מחיר את מתן ההקלות לרשת וקשת, בכללן דחיית חובות תוכן בשווי עשרות מיליוני שקלים: "הפגיעה של הזכייניות תהיה בדרמה, לא בריאליטי"

בשבוע שעבר אושר בכנסת התיקון לחוק הרשות השנייה אשר כלל בתוכו את הארכת זיכיון ערוץ 10 ומתן הקלות לזכייניות ערוץ 2 ובכך הגיעו לסופם שבועות מורטים עצבים מבחינת זכייניות הטלוויזיה, אבל מבחינת השחקנים הישראליים ואנשי המסך והיוצרים - הסאגה רחוקה מלהסתיים, והם נערכים לעצור בכל מחיר את ההחלטה. לא זו שנוגעת לערוץ 10, אלא זו שמעניקה לרשת ולקשת היתר לדחות חובות תוכן בשווי עשרות מיליוני שקלים. הצעד הראשון יהיה פנייה לבג"צ, ואם זה לא יעזור - תישקל אף השבתה של עבודת השחקנים.

"הם קוראים לזה דחיית חובות, אבל אלה חובות משנים קודמות אז זה יותר 'מסמוס' חובות מאשר דחייה", אומר השחקן אוהד קנולר, יו"ר ארגון השחקנים שח"ם בשיחה עם וואלה! ברנז'ה. "החובות שיידחו נוגעים להשקעה של הזכייניות בתחומי התעודה ודרמה, לא בריאליטי ובידור - ואלה התחומים שפוגעים בפרנסה של השחקנים. זו פגיעה אנושה במגזר שלנו ואנחנו לא ניתן לזה לעבור".

"סדרה של פעולות מחאה עד להשבתה מלאה של הטלוויזיה"

על פי החוק שעבר ביום חמישי בכנסת, לזכייניות ערוץ 2 קשת ורשת יתאפשר לדחות את כל חובות התוכן שיש להן כיום, כ-80 מיליון שקלים כל אחת, לתקופת של שש שנים ולדחות ביצוע של כ-27% מההתחייבויות שלהן בתחום הסוגה העילית לתקופה של שש שנים אחרי המעבר לרישיון. היוצרים טוענים כי מדובר בהקלה בשווי 240 מיליון שקלים שתבוא על חשבון היצירה הישראלית ובפגיעה בכ-4,000 איש המתפרנסים ממנה במישרין ובעקיפין. אתמול נערכה פגישה דחופה בה נכחו כל נציגי ארגוני היוצרים בהם השחקנים, הבימאים, התסריטאים, המפיקים והטכנאים - והם דנו רק בדבר אחד: איך עוצרים את ההקלות לזכייניות ערוץ 2. בפגישה הסגורה עלתה, וקיבלה תמיכה רחבה, האפשרות ליזום סדרה של פעולות מחאה עד להשבתה מלאה של הטלוויזיה.

"התרגיל השחוק בו הזכיינים מנצלים כל הזדמנות לבקש הקלות והממשלה בוחרת לתת הנחות ביצירה ישראלית במקום הנחות בתמלוגים האמורים להגיע אליה, מגוחך ומיצה את עצמו מבחינתנו", אומר מנכ"ל שח"ם שחר בוצר, שנכח בדיוני ועדת הכלכלה ביום חמישי האחרון לצד נציגי ארגוני היוצרים האחרים. "ההחלטה שהתקבלה בוועדת הכלכלה, בשילוב עם חוסר תפקודה של הרשות השנייה בסוגיה זו, מעלה שאלות רבות באשר לשיקולים העומדים מאחורי ההקלות לזכייניות ערב בחירות. הסיכום יוביל למאבק עיקש גם ברחוב וגם בין כותלי בית המשפט העליון. אנחנו ערוכים למאבק ארוך".

"מה שהיה בכנסת היה מחטף"

גם קנולר מפנה את הביקורת לא רק לזכייניות, שברור היה כי יתעקשו להיכלל בתיקון לחוק, אלא גם לגופים הממונים. "אנחנו תמהים על דרך ההתנהלות הזו ששותפים לה הרבה אנשים וגופים. הזכייניות, אבל גם מועצת הרשות השנייה שלא הייתה קיימת וגם שר התקשורת ששכח שהוא עדיין שר וגם משרד ראש הממשלה שיצר את זה".

נפגשתם עם אנשי הרשות? אתם הרי אמורים לעבוד מולם, לא מול הפוליטיקאים בועדות הכנסת.

"אנחנו ניפגש איתם, אבל זה מצחיק שהרשות לא דורשת שזה לא יגיע לוועדת הכלכלה לפני שזה עובר אישור שלהם. הדיון על ההקלות היה צריך להתקיים שם תוך שכל נציגי היוצרים צריכים להיות מוזמנים. כיוון שזה לא קרה, מה שהיה בכנסת היה מחטף".

למה?

"כי עבור ערוץ 10 היה צריך לתקן את החוק מיידית (כיוון שהרישיון שלו פג בסוף השנה, ד.א) אבל עם הדרישות של קשת ורשת היה אפשר לחכות. לפעמים מייצרים משברים פיקטיביים כדי לקבל הקלות".

איך תעצרו את זה?

"יש כמה צעדים שאנחנו מתכננים, אבל בשלב הראשוני יהיה בג"צ. לדבר הזה כמו שהוא אנחנו לא ניתן לעבור, לא נהיה מוכנים שתהיה פגיעה ביוצרים".

אבל אבי ניר ואבי צבי הרי יגידו לכם, 'תראו כמה הרבה השקענו בסוגה עילית' ויבטיחו לכם להמשיך ולהשקיע.

"עזוב, הם עשו שטות. הם התחילו מלחמה שחבל שהם התחילו. אני לא יודע אם חברי הכנסת מבינים את המשמעויות של ההחלטה הזו או לא, אבל עלינו אי אפשר לעבוד. ברור שהם משקיעים, זו המחויבות שלהם (על פי תנאי הזיכיון, ד.א.), אבל גם שהם משקיעים זה לא מספיק, ועכשיו בשנים האחרונות הם ישקיעו הרבה פחות".

כמה שחקנים עומדים מאחוריכם?

"אנחנו מייצגים מעל 1,800 איש".

אז אתם יכולים להשבית את התעשייה אם אתם רוצים.

"בוודאי. הכל עומד על הפרק".

טרם התקבלו תגובות רשת וקשת לדברים.

הרשות השנייה: "היה הכרח לסיים את החקיקה בדחיפות"

אילת מצגר, מנכ"לית הרשות השנייה, מסרה בתגובה לטענות היוצרים: "הרשות השנייה שקלה בכובד ראש את הנושאים שעל הפרק בדיון על הסדר שיבטיח המשך שידוריו של ערוץ 10. כרשות ציבורית המפקחת על ערוצי השידור המסחריים-ציבוריים הרשות רואה חשיבות רבה בהמשך קיומם וחיזוקם של שני הערוצים המרכזיים 2 ו-10. היה הכרח לסיים את החקיקה על כל מרכיביה בדחיפות, אחרת לא היה ניתן להאריך לערוץ 10 את הזיכיון, והערוץ היה נסגר. כמובן שהמצב האופטימלי הוא קיום דיון ציבורי ארוך הכולל את כל הגופים הרלוונטיים בשוק, ובוודאי לרבות ארגוני היוצרים. לצערנו לא הייתה אפשרות לקיים דיון כאמור. סגירתו של ערוץ 10 הייתה גורמת נזק משמעותי לשוק היצירה המקומי, דבר שאינו רצוי על הרשות או על ארגוני היוצרים. כמו כן לא ניתן להתעלם ממצבו הקשה של שוק הטלוויזיה, אשר דורש מהרגולטור לתת מענה על מנת שהשוק ימשיך לתפקד בהצלחה, תוך הוצאת כספים משמעותיים לשוק היצירה המקומי".

עוד מסרה מצגר כי: "בכוונת הרשות השנייה להמשיך ולקיים דיונים עם ארגוני היוצרים כמו גם גופים נוספים בשוק הטלוויזיה, כדי לתת פתרונות נוספים הן לבעיות הכלכליות של השוק, והן לבעיות המועלות על ידי היוצרים. בימים אלו מוקמת על ידי המועצה וועדה מייעצת שתפקידה לבחון את שוק הטלוויזיה ושוק היצירה , ולהציע פתרונות אפשריים לבעיות קיימות. במסגרת הסדר התוכן שגובש בחקיקה לגבי ערוץ 2 , הרשות השנייה עמדה על כך שלערוץ לא יופחתו מחויבויות התוכן של המכרז משנת 2005. ניתנה אפשרות לנייד חלק ממחויבויות הסוגה העילית לתקופה שלאחר תחילת הרישיון".

"בדרך זו מובטחת הוצאה משמעותית על תוכן איכותי בתקופת הרישיון בה מחויבויות התוכן של הערוצים המשדרים תהיה נמוכה יותר. גם בשלוש השנים הקרובות, ההשקעה של ערוץ 2 בתכניות סוגה עלית תהיה גבוהה באופן משמעותי מהמחוייבות הקבועה בחוק. כמו כן ההוצאה של ערוצים 2 ו –10 על תכנים מקוריים אחרים, שאינם מסוגה עלית, ועל סרטי קולנוע ישראליים, היא משמעותית והיא זו המקיימת והמפתחת את שוק היצירה המקומי. הרשות השנייה תמשיך לבצע ולאכוף את הנדרש כדי לוודא קיומם של תכנים מקוריים מכל הסוגים על המרקע של הערוצים המסחריים, נושא בו אנו רואים חשיבות עליונה", לשון התגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully