וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתבי שטחים זועמים: "איסור סיקור פינוי המאחז ב-E1 - פגיעה בחופש העיתונות"

13.1.2013 / 11:16

הכתבים שהגיעו למקום ונעצרו במחסום המקומי, קושרים את ההחלטה להכריז על האזור כשטח צבאי סגור - לתקופת הבחירות: "מישהו לא רוצה שייראו את צה"ל מתעמת עם פלסטינים"

צה"ל אסר על עיתונאים ישראלים לסקר הלילה (ראשון) את פינוי המאחז שהקימו פלסטינים בשטח E1, וכניסתם לשטח המקום לא התאפשרה. כתבי השטחים שהגיעו למקום במסגרת עבודתם נעצרו במחסום המקומי תוך שהם מביעים תרעומת בפני נציגי הצבא, חלקם ניסו להתקרב לשטח בהליכה רגלית תוך ניסיונות התחמקות מהחיילים. במקום שהו, מנגד, עשרות צוותי עיתונות פלסטינית.

את ההחלטה לאסור כניסת כלי תקשורת ישראליים אתמול קיבל אלוף פיקוד מרכז, ניצן אלון, והיא נומקה ב"הערכת מצב". כתבי השטחים, שאין זו הפעם הראשונה בחודשים האחרונים שנאסר עליהם להגיע לשטח ההתרחשות, זועמים על ההחלטה וטוענים כי באזור מתרחשת בחסות צה"ל פגיעה מתמשכת בחופש העיתונות ובחופש העיסוק שלהם - ואף קושרים את ההחלטה בתקופת הבחירות.

"במקום נמצאים כבר מהבוקר כל הסוכנויות הפלסטיניות"

"בניגוד לפעמים קודמות, הפעם אפילו לא ניסו בצבא להסתיר את זה שתקשורת לא יכולה להיכנס - למרות שלא נימקו את ההחלטה", אומר לוואלה! ברנז'ה אחד מכתבי השטחים. "הצבא הודיע באופן רשמי שתקשורת ישראלית לא יכולה להיכנס, בעוד במקום נמצאים כבר מהבוקר כל הסוכנויות הפלסטיניות והכתבים המקומיים שלהם. את מי דופקים? אותנו, שמדווחים באופן מבוקר וכפופים לצנזורה ולוקחים תגובות. מדובר בהתנהגות חריגה שכב הפכה ללא-חריגה".

הכתב מספר כי הוא והצוות שהיה עמו אמנם לא ניסו לעקוף את החלטות הצבא, אולם כתבים אחרים, בעיקר כתבי עיתונות, ניסו לעקוף את החיילים בשטח ולהיכנס באופן רגלי למקום באופן שאילץ אותם "להתנהל כמו חתול ועכבר עם הצבא בשביל לבצע את העבודה", כך לדבריו. הוא מוסיף כי לתחושתם, ההחלטה שלא לאפשר להם לסקר נבעה משיקולים לא ענייניים ולראיה - סירוב הצבא לנמק את ההחלטה.

"בצבא אומרים שזה בגלל שמדובר בשטח צבאי סגור. אבל בכל פינוי מוכרז שטח צבאי סגור, המטרה של זה היא למנוע הפרות סדר של מקומיים ופעילים - לא למנוע מהתקשורת לעבוד. יש תחושה שאת ההחלטה שלא לסקר לא קיבל צה"ל, אלא דווקא הדרג המדיני. מישהו לא רוצה שבתקופה הזו ייראו את צה"ל מפנה ומתעמת עם פלסטינים ושהתמונות הללו לא ישודרו בהרחבה בישראל", הוא אומר, "הרי פינוי כזה גורר ביקורת על צה"ל כזרוע של השלטון הן מצד הימין והן מצד השמאל. אז כנראה שיש איזו מחשבה שאם אין תקשורת ישראלית, יהיה בזה פחות עיסוק, אבל אנחנו כבר לא חיים בעידן שבו אפשר למנוע מהתמונות להתפרסם".

דו"צ: "הצבא רואה חשיבות בחופש העיתונות"

אין זו הפעם הראשונה, כאמור, שבצבא מונעים מהתקשורת הישראלית לסקר את פעילות צה"ל בשטחים והכתבים מנסים להיאבק בהחלטות אלה לעיתים קרובות. בשנה שעברה עת פינוי מאחז יצהר עוכבו על הכתבים בכניסה למחסום הסמוך וכניסתם התאפשרה רק לאחר סיום הפעילות - בניגוד להבטחות שניתנו להם על ידי אלוף הפיקוד. בצה"ל אמרו אז כי הצבא "רואה חשיבות בחופש העיתונות ופועל על מנת להבטיח אותו, גם תחת תנאים מבצעיים מורכבים".

לפני חצי שנה לקראת פינוי גבעת האולפנה בבית-אל פנו בכתב כל כתבי השטחים ביחד עם אגודת העיתונאים לאלוף הפיקוד ומחו בפניו על המדיניות. "שטחי יהודה ושומרון נמצאים בשנים האחרונות במרכז תשומת הלב הישראלית והעולמית וכל אירוע המערב את כוחות הביטחון אל מול אזרחים הופך באופן מידי לאירוע בעל פרופיל תקשורתי גבוה", כתבו, וביקשו לבחון מחדש את המדיניות.

בדובר צה"ל לא נימקו את ההחלטה שלא לאפשר לתקשורת הישראלית לסקר את האירוע, ומסרו בתגובה: "על פי הערכת מצב שהוציא מפקד פיקוד המרכז, אלוף ניצן אלון, הוכרז צו שטח צבאי סגור באזור המדובר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully