וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התדרדרות חסרת תקדים לישראל במדד חופש העיתונות: ירדה למקום ה-112

30.1.2013 / 19:33

הסיבה: הסלמה בפעילות צה"ל בשטחים והשלכותיה על הסיקור התקשורתי באזור. התדרדרות חדה יותר בחופש העיתונות הציגו השנה רק טנזניה, אוגנדה, האיים המלדיביים וקמבודיה

הישג מביך לישראל היום (רביעי) עם פרסום הדו"ח השנתי המדרג את חופש העיתונות בעולם של ארגון "עיתונאים ללא גבולות", ובו התדרדרה מדינת ישראל 20 מקומות מטה ברשימה, וכעת ממוקמת במקום ה-112, זאת לעומת המקום ה-92 בשנה הקודמת. התדרדרות חדה יותר בחופש העיתונות מזו של ישראל הציגו השנה רק המדינות עומאן, צ'ילה, טנזניה, אוגנדה, רפובליקת מאלי, האיים המלדיביים וקמבודיה.

המקום ה-112 בו דורגה השנה ישראל הוא הנמוך ביותר בו הוצבה המדינה אי פעם בדו"ח דירוג חופש העיתונות, המתפרסם מזה עשור. מחברי הדו"ח מסבירים כי הסיבה לירידה החדה היא הסלמה בפעילות צה"ל בשטחים והשלכותיה על הסיקור התקשורתי באזור, כמו גם פגיעה פיזית בעיתונאים ובניינים של כלי תקשורת.

לדירוג הנמוך אחראי במידה לא מבוטל מבצע "עמוד ענן". כזכור, במהלך המבצע הצבאי הפציץ צה"ל בעזה בניין משרדים אשר שימש את סוכנויות הידיעות הצרפתית והגרמנית, הפציץ את אולפני רשת הטלוויזיה SKY, והרג שני עיתונאים של רשת הטלוויזיה הערבית ?אל אקצא?. בהזדמנות אחרת נהרג בנו הפעוט של עיתונאי ה-BBC. צלם אחר של רשת הטלוויזיה "אל קודס" נפצע קשה ורגלו נקטעה. אירועים אלה בעזה התווספו לשורת מעצרים שביצע צה"ל בשנה החולפת של אנשי תקשורת ועיתונאים בשטחי יהודה ושומרון.

הרשות הפלסטינית עלתה למקום ה-146

"עיתונאים בישראל נהנים מחופש ביטוי למרות קיומה של צנזורה צבאית", נכתב בדו"ח, "אולם המדינה מתדרדרת בדירוג בגלל מתקפות של צה"ל המכוונות נגד עיתונאים בשטחי הרשות הפלסטינית". בדו"ח מוסבר כי בעבר נהוג היה להפריד בין מדד חופש העיתונות שבתוך תחומי הקו הירוק לזה שבשטחים החוץ-טריטוריאליים של המדינה - אולם כעת הם נמדדים במשותף תחת ישראל. את הצנזורה הצבאית על העיתונות בישראל מכנים מחברי הדו"ח "בעיה מבנית".

את הדירוג מובילות המדינות פינלנד, הולנד, נורבגיה, לוקסמבורג ואנדורה. במקום האחרון ממוקמת כמו בשנה שעברה אריתריאה, מעליה ברשימת צפון קוריאה, טורקמניסטן וסוריה. הרשות הפלסטינית, לעומת ישראל, עלתה בשבעה מקומות למקום והיא ממוקמת במקום ה- 146. בסך הכל ברשימת "עיתונאים ללא גבולות" נבדקות 179 מדינות. לפי האו"ם, בעולם נספרות 193 מדינות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
20 המובילות בדירוג. מדד חופש העיתונות 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ישראל במקום רע באמצע. מדד חופש העיתונות לשנת 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לא ברור לפי מה עורך 'עיתונאים ללא גבולות' את הדירוג"

"חופש העיתונות בישראל הוא ערך עליון וקו מנחה את כל הגורמים הממשלתיים הפעלים מול התקשורת הזרה והישראלית הפועלת בישראל", אומר בתגובה לדו"ח ניצן חן, ראש לשכת העיתונות הממשלתית בשיחה עם וואלה! ברנז'ה. "יחד עם זאת, חופש הביטוי וחופש העיתונות אינם ערכים מוחלטים ולעיתים יש מקום לאזן אותם אל מול צרכי בטחון ממשיים ונקודתיים וכך אנו פועלים באופן תדיר ובאופן קבוע".

"לא ברור לפי מה עורך "עיתונאים ללא גבולות" את הדירוג השנתי שלו ועל סמך אילו נתונים הם פועלים, והעובדה כי ארגון זה בחר להוציא דוח הממוען כל כולו לתקשורת מבלי שניתנה לנו האפשרות לעיין בו קודם לכן היא תמוהה ומעידה על "האובייקטיביות" של הגוף הזה", הוסיף. "עם זאת, כל תלונה על פגיעה בחופש העיתונות נבדקת לעומק הן על ידי לע"מ והן על ידי הגורמים הנוספים לרבות דו"צ, וכל תקרית של פגיעה נבחנת ונבדקת בשבע עיניים ומופקים ממנה הלקחים על מנת שהתקריות הללו, או כשלים אם ישנם - לא יישנו". בדובר צה"ל בחרו שלא להתייחס לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully