וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיקור הטייקונים בתקשורת: "הייתה לנו חוכמה של בדיעבד"

12.11.2013 / 12:30

סמי פרץ הגיב לטענות על אג'נדה, יהודה שרוני הודה שזז באי נוחות בכיסא. העיתונאים הכלכליים דנו בסיקור הטייקונים בתקשורת. "הם מאיימים בתביעות, אבל חופש הפעולה מלא"

על מנת לדון ביחסים שבין התקשורת לבין הטייקונים ועל האופן שהו היא מסקרת אותם, התכנס הבוקר (שלישי) בכנס אילת לעיתונות פאנל בהנחיית עיתונאי גלי צה"ל ניב רסקין ובהשתתפות עורך דה מרקר סמי פרץ, מנכ"ל הרשות השנייה שי באב"ד, עורך "אולפן שישי" איתי דנקנר, הכתב הכלכלי של חדשות 10 מתן חודורוב, כתב "דה מרקר" צבי זרחיה ועיתונאי "סופהשבוע" יהודה שרוני.

"אנחנו מסקרים אותם בהגינות", פתח מתן חודורוב. "אבל התקשורת הישראלית עברה את אחד התהליכים המהירים ביותר שאני זוכר בעיתונות הכלכלית – מהערצה והסכמה לכל התנאים שהם מציבים ועד סיקור ביקורתי. אני מצטער על העובדה שהביקורתיות על הטייקונים לא הגיעה קודם, הייתה לנו את חוכמת בדיעבד". חודורוב תאר כיצד בעבודתו, כאשר הוא מבקש תגובה לכתבה על טייקון – תוך זמן קצר הוא מקבל איומים בתביעות. "יש שיטה של איומים, ניצול הכוח הכלכלי והיכולת להפעיל משאבים כלכליים כדי לחתור תחת העיתונות", אמר.

איתי דנקנר, שעובד בחברת החדשות שנשלטת על ידי קשת ורשת ובעליהן, אמר כי הוא נהנה מחופש עיתונאי מלא. "לפני כמה חודשים עשינו ב'אולפן שישי' תחקיר על כמה עולה למדינה לאבטח את שדות הגז. מיצחק תשובה, הבעלים של קשת, לא הגיעה שום תביעה. יש לנו חופש פעולה מוחלט", אמר. מתן חודורוב אמר בהקשר זה כי הוא "במקום טוב, כי לבעל המניות הדומיננטי שלי כרגע (רון לאודר, ד.א.) אין יותר מדי עסקים בישראל. אבל את פיצוץ בלון הגז של יוסי מימן סיקרנו בהרחבה כולל ביקורת וניתוחים. בכל מה שקשור לחברות החדשות, לכתב כלכלי שנמצא על הצומת הזו יש חירות אמיתית לסקר כראות עיניו".

יהודה שרוני התייחס לתקופתו במעריב. "זזתי הרבה פעמים באי נוחות (כעיתונאי כלכלי תחת דנקנר, ד.א), אבל נוחי דנקנר לא הרים אלי טלפון מעולם. הייתי עורך כלכלי תקופה קצרה והתפטרתי לאחר שמונה עורך חדש לעיתון (ניר חפץ, ד.א.) והסיבות להתפטרות קשורות בעקיפין לנושא הזה. כשיש לך מצד אחד את סלקום וכלל ביטוח ושופרסל שעמדו בעין המחאה החברתית, ואתה עובד תחת איי. די. בי. אתה לא יכול לסקר בחופשיות. זה בעייתי". הוא הכחיש שידיעות שלו צונזרו, אך ציין כי "היו כתבים שמראש לא נכנסו למוקש של ידיעות שעלולות להיות בעייתיות".

יהודה שרוני התייחס לסיקור האינטנסיבי ב"דה מרקר" את נפילתו של נוחי דנקנר. "תסכים מה שעשיתים זה לא היה סיקור אלא עיתונות עם אג'נדה", אמר לפרץ. "הייתה פה אג'נדה שלנו לפעול למען האינטרס הציבורי, היא נמצאת כל יום בדפי העיתון", ענה פרץ. "זו לא אג'נדה נסתרת. אנחנו עושים את זה בתום לב ולמען האינטרס הציבורי".

שי באב"ד: "להאשים את הטייקונים זו בריחה מאחריות".

מנכ"ל הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו שי באב"ד אמר כי האחריות מוטלת על הרגולטורים ונבחרי הציבור, ואין סיבה להפנות אצבע מאשימה אל הטייקונים. "מאוד קל לבוא לטייקונים בטענות ולהגיד שהם מנסים להשפיע, אבל על מי האחריות? בעיני היא עלינו. אם אני מאפשר לבעלי ההון בקשת ורשת לעשות את כל מה שבכוח שלהם אני לא עושה את העבודה שלי. להאשים אותם זו בריחה מאחריות".

באב"ד התייחס למעבר השכיח בין תפקידים בסקטור הציבורי לבין תפקידים בכירים בחברות פרטיות. "יש נטייה שאם אתה עובד אצל טייקון ואז עובר - זה מגיע עם ביקורת, המינוי שלי לקח תשעה חודשים כי אמרו שהגעתי כדי להגן על הזכיינית רשת (שבשליטת אודי אנג'ל, אשר שולט גם ב"צים", ד.א.)", אמר. "מאז שנכנסתי לתפקיד הם קיבלו קנסות כמו שלא קיבלו מעולם. ביום שבו עברתי למגזר הציבורי הכללים ברורים, והם יישארו כאלה גם אם אני אחזור למגזר הפרטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully