וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לפרסם בלי לבקש את ברכת הדרך"

11.8.2014 / 14:52

יום לאחר שחשף גיא פלג בדיקה שערך היועמ”ש לממשלה בעניין רובי ריבלין ולאחר שהעיתונים פרסמו כי בעצם היא כבר נסגרה מזמן, כתב חדשות 2 לא מתנצל על כך שדיווח בטרם קיבל את תגובת הנשיא או עדכן את גורמי החקירה. ”משרד המשפטים ודוברות המשטרה אינם צנזורה"

מהדורת חדשות 2 נפתחה אתמול (ראשון) בהודעה חגיגית. "לראשונה מזה 33 יום אנחנו פותחים בכותרת שאינה קשורה ללחימה", הודיעה יונית לוי, והעבירה את השידור לכתב המשפט גיא פלג שהציג "כותרת חשובה על הנשיא ראובן ריבלין".

פלג דיווח שהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אישר לקיים בדיקה של טענה לקבלת כספים שלא כדין על ידי נשיא המדינה ריבלין. "היועץ המשפטי לממשלה אישר, ואני מדגיש, אישר לבדוק את המידע", אמר פלג. "מדובר בחשדות שנבדקים, הנשיא לא ידע על הבדיקה ואנחנו היינו הראשונים שעדכנו אותו בה".

עם סיום הדיווח הקצר אמר פלג ללוי "אם אין לנו תגובה אני מניח שהיא תגיע..." מה שלימד כי עלה לשידור מבלי שהגורמים המעורבים - משרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה, משטרת ישראל ולשכת הנשיא - מסרו להם את תגובתם. הוא לא הספיק לסיים את המשפט ולוי קטעה אותו - "יש לנו תגובה", אמרה והקריאה את תגובת בית הנשיא שהגיעה בזמן השידור ולפיה התיק נסגר, מה שהאיר את החשיפה הבהולה באור שונה עוד לפני הפסקת הפרסומות הראשונה.

גורם בחדשות 2 אמר לוואלה! ברנז'ה כי הבקשה לתגובה הוגשה כחצי שעה קודם לכן והגיעה ישירות למערכת. אל משרד המשפטים והמשטרה לא פנו אנשי החברה כיוון ש"לא הייתה שום טענה כלפיהם שדרשה תגובה", כך לדבריו. אבל מה עם השיטה הישנה והטובה של הצלבת מידע?

גיא פלג בדיווח של ראובן ריבלין. ערוץ 2, צילום מסך
"כשתגיע תגובה נפרסם אותה". גיא פלג, אמש/צילום מסך, ערוץ 2

"פרסום מביך ומיד מתחילים להפיץ שקרים ודיסאינפורמציה"

מי שמיהרו לקפוץ על המציאה היו אנשי עיתון "הארץ", שהמידע על הבדיקה שלא קרה איתה כלום כבר היה בידיהם, אחרי שבדקו אותו היטב, ובחרו שלא לפרסמו. "הערב דווח בערוץ 2 על קיומה של בדיקה בעניינו של ריבלין, אולם להארץ נודע כי היא הסתיימה כבר לפני שלושה שבועות בלא כלום", דיווח גידי וייץ. בכלי תקשורת אחרים פורסמו דיווחים דומים, וכתבים נוספים קיבלו אוף רקורד מידע דומה מטעם הגופים המעורבים.

פלג התייחס היום בצהריים הן לדיווח, הן לפולו-אפים הלא מחמיאים והן להרמת הגבות שגרר אחריו. הוא לא סבור שנפל פגם כלשהו בכך שדילג על השלב של קבלת תגובה לקראת הדיווח דרמטי. "אוי כמה מסוכן להביך את המערכת, לפרסם בלי לבקש את ברכת הדרך מדוברי המשפטים והמשטרה", כתב בלגלוג על המלגלגים בסטטוס פייסבוק סגור לחברים. "פרסום מביך ומיד מתחילים להפיץ שקרים ודיסאינפורמציה במטרה לפגוע בך, בפרסום, ולסמן לאחרים 'אל תתעסקו איתנו'", רמז לאותו מידע שנמסר למתחריו אחרי הפרסום ומיצב את החשיפה שלו כפלופ.

בעקבות הפרסום הוציאו המשטרה ומשרד המשפטים הודעה משותפת שבה אישרו כי לאחר בחירתו של ריבלין לנשיא המדינה ולפני כניסתו לתפקידו, התקבל במשטרה מידע שבעקבותיו נפתחה בדיקה, לבקשת היועמ"ש. "זאת, בטרם כניסתו של מר ריבלין לתפקיד נשיא המדינה", הדגישו. "הבדיקה העלתה כי לא נמצא בסיס עובדתי לטענות שהועלו, ועל כן המליצה המשטרה כי אין מקום לפתיחה בחקירה פלילית". גורם המעורה בפרטים אמר לוואלה! ברנז'ה כי בפרקליטות ובמשטרה מסרבים לנקוב באופן רשמי בתאריך שבו בוחלט לסגור את התיק.

ריבלין יוצא מביתו בירושלים ביום הבחירות לנשיאות, יוני 2014. נועם מושקוביץ
נסגרה הבדיקה או לא נסגרה הבדיקה? ראובן ריבלין/נועם מושקוביץ

גיא פלג: "לא מחויבים להעביר להם ידיעות לעיון לפני שידור"

"משרד המשפטים והדוברות של המשטרה אינם צנזורה ואנחנו לא מחויבים להעביר להם ידיעות לעיון לפני שידור, זאת כאשר אנחנו סבורים שהמידע שבידנו מבוסס ואנחנו יכולים להסתמך על המקורות שלנו", אומר פלג בשיחה עם וואלה! ברנז'ה, ובתשובה לשאלה מדוע עלה לשידור מבלי שהיו בידיו תגובות מהגורמים הרלוונטיים.

"בדקה לשמונה לא הייתה החלטה של היועמ"ש לסגור את התיק. ייתכן שהיו שיחות טלפון או כוונה כזו, ואני באופן אישי מאמין שאכן זה היה הכיוון - אבל החלטה רשמית לא הייתה. הרי אילו הייתה הם היו מוציאים תגובה בתוך דקות, אך הם לא התכוונו לדברר את הפרשה הזו ולא היו ערוכים".

לעניין הפרסומים בעיתונים לפיהם הבדיקה הסתיימה כבר לפני שבועות אומר פלג, במילים אחרות, כי מדובר בספין בעקבות הפרסום. "הוויכוח היחיד כגע הוא האם באמת הבדיקה הסתיימה לפני שבועות או כפי שאנחנו פרסמנו, שזה רק היה הכיוון שהסתמן", הוא אומר. "בניגוד לתדרוכים שנעשו לכתבים (מידע אוף רקורד, ד.א) ולפרסומים בעיתונים, אנחנו עומדים מאחורי הדברים כפי שפורסמו. אם הוחלט במשרד היועמ"ש לזרז את סיום הבדיקה וסגירת התיק, אז ניתן רק לברך על כך. זה גם מה שאני הייתי עושה".

העיתונאים. yes
קפץ על העגלה ושלף תחקיר גנוז. גידי וייץ/yes

גורם משפטי: "גיא פלג יכול היה לחסוך את המבוכה"

גורם במשרד המשפטים שהתבקש להתייחס למקרה מנקודת מבטם של אנשי המשרד, אמר היום לוואלה! ברנז'ה: "גידי וייץ מהארץ עשה עבודה שלמה ואחראית. שלח את האיש לפוליגרף, בדק, הצליב, עשה כל מה שצריך. בהמשך נודע לו שהמידע נבדק גם אצלנו, אבל פחות או יותר הופרך ונמצא בלתי מבוסס. וייץ קיבל החלטה עם עורכיו לא לפרסם את הסיפור".

"פלג לעומת זאת לא פנה, לא שאל, לא בירר ולא ביקש תגובה או התייחסות לפני השידור הדרמטי. אם היה עושה עבודה עיתונאית סטנדרטית ומינימאלית ונוהג בפחות פזיזות, היה חוסך לעצמו ולערוץ 2 את המבוכה. כל מה שהיה צריך לעשות זה להרים טלפון, כמקובל. קל וחומר כשמדובר בעניין כל כך רגיש. קצת צניעות לא תזיק לו".

מחברת החדשות של ערוץ 2 לא נמסרה תגובה. את תגובתו של דובר משרד המשפטים עו"ד משה כהן, השוהה בחו?ל, לא ניתן היה להשיג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully