וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה מתסכל שכמות הפניות אלינו גדולה בהרבה מזמן האוויר"

28.9.2014 / 20:25

צוות התכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל לא צריכים פרסים ומדליות בשביל להרגיש שהם עושים שינוי, את הקבלות שלהם הם מקבלים בסופו של כל אייטם. לרגל הענקת אות הוקרה לתכנית מטעם ארגון "בזכות", תפסנו את אביב לביא לשיחה

אביב לביא. גל חרמוני, ספק 500
"הכנית מחוללת שינוי קטן בהתנהלות, שהוא שינוי גדול בחיי אנשים". אביב לביא/ספק 500, גל חרמוני

חברי מערכת התכנית "יהיה בסדר" של גלי צה"ל לא צריכים פרסים ומדליות בשביל להרגיש שהם עושים שינוי. את הקבלות שלהם הם מקבלים על בסיס יום-יומי בסופו של כל אייטם כמעט, כאשר הם פותרים בשידור מגוון של בעיות בירוקרטיה ועוולות שנגרמים לאזרחים על ידי המוסדות בישראל. ועדיין, במילים חמות כמו אלה שכתבו על התכנית אנשי הארגון הוותיק "בזכות" הפועל למען בעלי מוגבלויות והעניק לתכנית אות הוקרה - לא נתקלים כל יום.

"אנחנו מקבלים המון פניות מאנשים בעלי מוגבלויות, מסוגים שונים - מבעלי נכויות ולקויות ועד בני משפחות של אוטיסטים, זו קשת מאוד רחבה של אנשים אשר לקושי הטבעי שהם מתמודדים איתו מהיום בו נולדו נוסף קושי גדול שהמדינה והמערכות מעמיסות עליהם", אומר בשיחה עם וואלה! ברנז'ה אביב לביא, המגיש את התכנית בשש השנים האחרונות. "אנחנו מטפלים בהפרות של זכויות מכל הסוגים, אבל לאנשים בעלי מוגבלויות יש בעיות אקסטרה".

ברור שלא כל פנייה מגיעה אל הליין-אפ של התכנית. מה אתם עושים עם כל אלה שנשארים בחוץ?

"באמת יש מבול של פניות. אנחנו מנסים כמיטב יכולתנו שכל מה שרלוונטי ומתאים לפורמט של התכנית ושאנחנו יכולים לעזור בו - לטפל ולא להתעלם. במקרים בהם אנחנו לא יכולים לסייע אבל מרגישים שיש לנו את קצה החוט שיכול לעזור לפתרון בעיה - אנחנו הרבה פעמים בהתכתבויות מייל או פייסבוק נותנים לפונים את קצה החוט הזה. אכן יש משהו מתסכל בכך שכמות הפניות גדולה מזמן השידור שלנו".

גלי צה"ל, גל"צ. נמרוד סונדרס
אולפן גלי צה"ל./נמרוד סונדרס

התכנית ביקשה - גדעון סער העניק אזרחות

בדברי ועדת הביקורת שהעניקה לתכנית את אות ההוקרה, נכתב כך: "התכנית פועלת להגשמת זכותו וזכאותו של כל אדם, עד לפרט האחרון. היא מדלגת בתבונה, בחן ובנחישות, בין תילי תילים של חסמים פיסיים, ביורוקרטיים ואנושיים ופועלת להסרתם, כך שבפעם הבאה שאדם ייתקל בהם, לא יפול [...] בלי להסס, בלי לוותר, היא מצליחה לחולל שינוי קטן בהתנהלות, שהוא שינוי גדול בחייהם של אנשים. בזכות עבודת צוות נפלאה של המפיקים, התחקירנים והמגישים, ובזכות מסירות ואכפתיות אין-קץ, מפיצה 'יהיה בסדר' אור של שקיפות בתקשורת ובחברה הישראלית".

כשהוא מתבקש לציין אייטם אחד מהשנה החולפת שענה בדיוק על ההגדרה הזו חסם בירוקרטי או אנשוי מקומם במיוחד, הוא נזכר בסיפור שהגיע עד לשר הפנים. "הייתה בחורה צעירה מקסימה, בת 27, ישראלית מגיל שמונה שאחרי השירות הצבאי שלה הבינה שיש איזה כשל ושאין אזרחות", הוא נזכר. "בישראל אמרו לה 'אין בעיה, תביאי אישור שאת לא אזרחית אוקראינה' אבל התברר שאוקראינה לא מוכנה לתת לה אישור כזה. היא נותרה תלויה באוויר בלי שהיא שייכת לשום מדינה למרות שהיא ישראלית לכל דבר".

מה עשיתם?

"שלחנו את התחקירנית שלנו יובל איתה לשגרירות אוקראינה כדי לנסות להפציר בהם, והם זרקו את שתיהן מכל המדרגות. בסוף אחרי שכבר היה ברור שמאוקראינה לא תבוא הישועה, הבנו שדרושה התגמשות מצד משרד הפנים שלנו ומצד רשות האוכלוסין. אחרי שהתייאשנו פשוט פנינו ישירות לעוזרים של שר הפנים גדעון סער. הוא התערב באופן אישי והודיע שהוא בעצמו מעניק לה אזרחות - והיא בכתה בשידור. אני לא מאלה שמצטערים על הפרישה שלו, אבל במקרה הזה המוכנות שלו לפעול מחוץ לקופסה ראוייה להערכה".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
גדעון סער הגיע לביתו לאחר ההודעה על פרישתו. דרור עינב
התערב באופן אישי לבקשת צוות התכנית. גדעון סער/דרור עינב

"יונה לייבזון הייתה הבחירה הטבעית להגשה"

עוד משהו מהשנה החולפת - איבדת את בן הזוג להגשה, אסף ליברמן. איך ההחלפה שלו על ידי יונה לייבזון השפיעה על התכנית?

"בגדול, אני חושב שבסוף התכנית גדולה מסך חלקיה. יש לה אופי ופורמט שיש לו את הכוח שלו ולכן העניין הפרסונלי פחות חשוב. כשאסף עזב (עם מינויו למגיש "יומן הבוקר", ד.א.) קיבלנו החלטה מערכתית שהוא יוחלף על ידי אישה, כי זה נראה היה לנו נכון וחשוב והבחירה מתוך התחנה למגישה ראשית הייתה באופן טבעי יונה. חשוב להזכיר שבימי רביעי מחליפה אותה לינוי בר-גפן. עם אסף בניתי כימיה שנוצרה במהלך הזמן וכך גם איתן, ולתחושתי זה עובד יופי. אני מאוד אוהב לעבוד עם שתיהן, הן מאוד שונות זו מזו והן שתיהן שונות מאסף".

איזה יתרונות או חסרונות יש להגשה זוגית?

"אני מאוד אוהב להגיש בזוג. עוד בערוץ הספורט הגשתי המון שנים עם עפר שלח, וזה היה סוג של זוגיות. אני מאוד אוהב את העבודה בשניים. מצד אחד אתה צריך להוריד קצת את האגו ולפעמים לשים את עצמך בצד והרבה פעמים להיכנס למצב הקשבה, מצד שני יש עם מי לעשות פינג-פונג ועם מי לצחוק. מאוד חשוב לנו בתכנית נגיעה של הומור כדי שלא כולנו ניכנס לדיכאון. לי מאוד כיף לעבוד עם יונה ועם לינוי, יונה מביאה לתכנית את הידע הכלכלי העצום שלנו שנוגע בהמון דברים בתכנית. כל אחד מביא את המטען שלו".

אנחנו יודעים שבקרוב גלי צה"ל תשיק לוח תכניות חדש. ישבו איתכם? אתם יודעים איך הוא ישפיע על התכנית?

"אין לי מושג. נעשו המון ישיבות של בריין-סטורמינג בתחנה ואני השתתפתי באחת מהן, תרמתי את תובנותי ומחשבותי בנוגע לכל מיני דברים בתחנה, אבל לא בהקשר של התכנית. אין לי מושג מה מתוכנן לגבי "יהיה בסדר" - אני לא יודע אם יש החלטות, ואם יש אז מה הן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"החלטה מערכתית שמי שתחליף אותו תהיה אישה". אסף ליברמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לדלות אייטמים מהרשת? אין לנו זמן או צורך"

מבין כל תכניות גלי צה"ל, ל"יהיה בסדר" יש את דף הפייסבוק הפעיל ביותר, ובכל יום לפחות אייטם אחד מהתכנית מופץ ברשת. כמקובל בנושאי עוולות חברתיות - ברשתות החברתיות השיתופים לנושאים כאלה רבים. "פייסבוק הוא פלטפורמה רשמית של פנייה אלינו", אומר לביא.

ומגיעים משם אייטמים?

"האם אנחנו לוקחים אייטמים מהרשת? לא באופן אקטיבי במובן הזה שאין לנו זמן או צורך, כי אנחנו מקבלים המון פניות יזומות אלינו. אבל אם רץ משהו, שבאופן טבעי מגיע גם אלינו כי מתייגים אותנו, והוא מעניין ומתאים לנו ושום כלי תקשורת אחרת לא הרים אותו - לא מן הנמנע שנטפל בו. יש לנו גם טלמסר, שמשתמשים בו בעיקר קשישים שלא שולטים בפייסבוק. התכנית ודף הפייסבוק שלה משלימים אחד את השנייה. הרבה פעמים התגובות שם תורמות לדיון ונותנות לנו רעיונות. בהרבה פעמים הדיונים שם - מפעילים בעצמם את הלחץ על מקבלי ההחלטות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully