וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: עולם הריאליטי קורס? אז נמציא אותו מחדש

עולם הריאליטי הגיע לרמת רוויה כזו שבמקום להמציא פורמטים, הוא מערבב בין תוכניות קיימות ומוכר אותם מחדש, ומאיים לחסל את "האח הגדול", למשל. מיוחד מלוס אנג'לס

חודש יוני הוא היציאה הרשמית של רשתות הטלוויזיה לנמנמת הקיץ, אחרי שכל הסדרות הרצות סיימו את עונתן בלוח השידורים המרכזי של ספטמבר עד מאי וכאשר התקבלו החלטות גורליות לעונה הבאה. אך השבועות האחרונים בארה"ב תוססים סביב עלייתו ביום שני הבא של ריאליטי חדש בשם "בית הזכוכית" ברשת ABC, לאחר שהמתחרים ב-CBS הגישו עתירה לבית המשפט המחוזי כי מדובר בהעתקה של פורמט "האח הגדול", שצפויה לעלות גם היא בעוד ארבעה שבועות ולהיות משודרת במקביל.

בשונה מ"האח הגדול" האמריקאי ובדומה לגרסת נווה אילן, ב"בית הזכוכית" הקהל המסמס הוא זה שמדיח. הנתבעת ABC יכולה לטעון לדימיון שאינו מוחלט, שכן יש בה אלמנטים שונים, אך מובהקים מתכניות ריאליטי אחרות. נא להכיר את הפרצה: מאש אפ ריאליטי.

הנה עוד שיר שישמע לכם מוכר - כבר למעלה מעשור ש"אמריקן איידול" צועדת בראש טבלאות הרייטינג ונחשבת לאחד מפלאי הטלוויזיה הגדולים בהיסטוריה. אולם דווקא בשנה האחרונה כשהיא מתיישנת בקצב מסחרר ודועכת ברייטינג, עולות בארה"ב מספר תכניות ריאליטי שהן כמו איידול אבל לא בדיוק. ב"אקס פקטור" השופטים הם למעשה מנטורים והמתמודדים מחולקים לקבוצות. ב-"The Voice" גם יש קבוצות ומנטורים אבל הכיסאות מסתובבים, שזה שונה מהותית. ב"דואטים" שעלתה לפני שבועיים באמריקה יש קבוצות ומנטורים אבל הם גם מבצעים יחד עם המתמודדים בצוותא. אם המנה כבר טעימה בואו לא נשנה אותה אלא רק נגוון בתיבול. הקהל יאכל את זה יופי.

קלי קלרקסון מחפשת פרטנר - מתוך התוכנית החדשה "דואטים"

אך נדמה כי בקיץ הקרוב המגוון הולך להמאיס את עצמו לדעת. ארץ הריאליטי אוכלת יושביה. יוצר ומפיק "איידול", נייג'ל לית'גו כבר עסוק בריאליטי "מופע החימום", בו הוא ומרי ג'יי בלייג' ינסו למצוא את אמן החימום הגדול הבא. שופט "איידול" רנדי ג'קסון ישלב תחרות שירה עם "עסק משפחתי" כשהרכבים של אחים יתחרו זה בזה. בתוכנית "והזוכה הוא" המתמודדים הנבחרים יוכלו להתדיין ביניהם אם לא לקחת את הפרס תמורת מענק כספי עליו יעשו משא ומתן עם הזמרים לצידם (הכי "עשינו עסק", מודל 1995). ובאוגוסט תעלה "הכוכב הבא: התהילה על מפתן הדלת" בו ארבעת השופטים גלוריה אסטפן, הראפר נלי, האח ג'ו ג'ונאס וזמר הקאנטרי ג'ון ריץ' (שזכה בעונה הקודמת של "המתמחה: סלבס") ילוו את המתמודדים שלהם בביתם ובעיר הולדתם בדרך לכל שבוע תחרות. למה לבנות בית אח גדול כשאפשר לעבור לגור אצל המתמודדים? אבל עזבו אתכם מתחרויות השירה. הן רק הזרז להלחמי הריאליטי ב-2012.

כך למשל בסוף השבוע האחרון עלה בארה"ב לרייטינג נאה אך לא מדהים השעשועון "הבחירה" ("The Choice"), שבעצם נשען על ריאליטי הכרויות ושעשועוני "בליינד דייט" עתיקי יומין בתוספת גימיק הכסאות המסתובבים מ-"The Voice". מדי שבוע ארבעה סלבריטאים, מהרווקים המבוקשים בעולם (הבטחה כושלת מהפרומו), כמו פולי די מ"חוף ג'רזי", שחקן הניינטיז הנשכח דין קיין מ"לואיס וקלארק" וספורטאים אמריקאים מליגות למקומות עבודה, מגיעים לבחור דייט. בשלב הראשון הגברים עם הגב אל הבנות היוצאות אחת אחרי השניה ומציגות עצמן, במטרה לשכנע את הרווקים להסתובב ולבחור בהן. כל רווק מלקט בסופו של השלב שלוש עלמות חן, ובשני השלבים הבאים מסנן כל אחד מביניהן עד שהוא לוקח את האחת הנבחרת לדייט רומנטי בו ידלגו ברומנטיות אל עבר האופק של איסוף צ'ק ההשתתפות בתוכנית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צ'ויס, וויס, מה אתם מתקטננים. "The Choice"/מערכת וואלה!, צילום מסך

גימיק "The Voice" המופיע ב"הבחירה" מוכיח עצמו כלא יותר מעלבון, בסופו של דבר הגברים לא באמת מקשיבים לטקסט השכנוע הקצר של הבחורות הצעירות במיני קצר עוד יותר, ויותר מסתכלים לעבר הקהל במבט של "תסמנו לי אם היא יפה, שאני לא אעשה פדיחות". הבחירה השטחית ממשיכה בשלב הסינון של הספיד דייטינג ושלב ההכרעה הסופית של השאלה הזהה, שלמעשה נועד לתת לכל גבר הזדמנות נוספת לבחון מקרוב יותר האם הבחורה אכן נראית טוב בעיניו, ופחות מהן הדרכים באמצעותן היא תביא שלום לעולם וריגוש לחדר המיטות. "הבחירה" למעשה הופכת במהלכה ל"החרטה" או במקרה הטוב ל"ההתפשרות לדקות הקרובות".

השעטנז הטלוויזיוני הבולט ביותר בשבועות האחרונים היא התוכנית "מסביב לעולם ב-80 צלחות", המשודרת בארה"ב ברשת הכבלים Bravo, ממנה יצאו בעשור הקודם בין היתר "פרויקט מסלול" ו"טופ שף". ריאליטי השפים אף ייצר שני ספין-אופים מוצלחים בשנתיים האחרונות, בדמות גרסה לקונדיטורים בלבד ו"טופ שף מאסטרס" לשפים בכירים ועטורי פרסים מרחבי ארה"ב. גרסה צעירה, בדומה ל"מאסטר שף ילדים", כבר הכריזה על שלבי פיתוח עוד בשנת 2008 אך לפי שמועות ננטשה לטובת התמקדות בגרסאות האחרות שהצליחו והיא נותרה כתוכנית מגירה בלבד.

"מסביב לעולם בשמונים צלחות"

"מסביב לעולם ב-80 צלחות" היא גם תחרות בין שפים, אך עם פחות קליבר קולינרי ויותר ידע במטבחים עולמיים, כיוון שהטוויסט שלה הוא אלמנטים של "המירוץ למיליון". כל פרק מתרחש במדינה אחרת, כגון צרפת, מרוקו ואיטליה, אליה מוטסים במעיין מסע מתמשך תריסר שפים. המתחרים מחולקים לשתי קבוצות, אשר מעורבבות מחדש מידי פרק ומתחרות ביניהן תחילה על משימות כדי להשיג יתרון באתגר ההדחה, שהוא למעשה בישול במסעדה מקומית עם מרכיבים ותפריט אופייני לעיר או למחוז בו הם מבקרים באותו הפרק. בהמשך גם מצטרף אלמנט מהתוכנית "הישרדות" כאשר הקבוצה המפסידה היא זו שמצביעה עבור המודח הבא מתוכה, לאחר שהם מקבלים את הערות הסועדים ומעבר לכך מנהלים דיון ביניהם לגבי מי החוליה החלשה במשחק חברתי מובהק. אם היה אפשר גם לשיר או לעצב שמלה על הדרך, אולי יוצרי הפורמט היו מכניסים גם את זה.

התיאור הראשוני שתוכנית חדשה היא למעשה מאש אפ של פורמטים מוכרים עלולה להשמע כטריק זול ובמקרים רבים אכן זה המצב. אין ספק שלפעמים אלמנטים מסוימים יכולים בהחלט לבוא ליתר ביטוי וערך בידורי לא מבוטל גם בערבוב מחדש של החומרים ואריזה שונה. אבל בסופו של דבר הצלחת המוגשת לצופה נראית אותו דבר. אז כמה אפשרי לאכול מאותו תבשיל ולהעמיד פנים שהניואנס בתיבול הוא שעושה את ההבדל? בינתיים עוד יש לזה קונים.

האם עולם הריאליטי מיצה את עצמו? שתפו בדעתכם בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully