וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בידיעות: "העיתון זקוק לשילה"

רוני קורן-דינר

25.4.2007 / 22:06

בידיעות העריכו היום כי המשנה לעורך העיתון, יואל אסתרון, יודיע על פרישה מתפקידו. זאת, בעקבות העובדה כי היה מועמד מוביל לתפקיד

מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון מוזס צפוי להביא הערב לאישור הדירקטוריון של "ידיעות אחרונות" את מינויו של שילה דה בר לעורך הראשי של העיתון, במקומו של רפי גינת. דה בר שימש בשנים האחרונות יועצו הבכיר של מוזס. כך למשל, הוא משמש נציגו ב-HOT, ומייעץ בנושאים רבים הנוגעים לקידום פרויקטים באינטרנט ובניו מדיה. לא ניתן היה להשיג את תגובתם של דה בר או של מוזס לידיעה.

לאחר כהונתו הקצרה של רפי גינת, שהסתיימה לאחר פחות משנתיים, מתקבל מינויו של דה בר לעורך הראשי בשבחים מכל עבר. התכונות הבולטות ביותר שעולות כשמזכירים את דה בר באזני מכריו ובאזני אנשים שעבדו עמו הן חוכמתו ויכולתו לחשוב תמיד עשרה צעדים קדימה לפני כולם. "'ידיעות' מאוד זקוק לשילה ויהיה מעניין לראות מה הוא יעשה שם", אומר בכיר בעיתון לשעבר. "בניגוד למינוי של גינת, מוזס לא מגייס מישהו שהוא קודם כל טאלנט מוכר", אומר בכיר אחר. "זה מינוי מבריק ומקצועי ממדרגה ראשונה - שילה צמח ב'ידיעות אחרונות', ופרט לסגולות אישיות יוצאות דופן הוא גם יצא מהעיתונות והתנסה בתחומים אחרים כמו טלוויזיה והיי-טק, וחזר ל'ידיעות' כשהוא חיית תקשורת, אינטרנט וטלוויזיה".

אסתרון יפרוש

מוזס מכנס הערב ישיבת דירקטוריון, אליה הוא מביא לאישור את מינויו של דה בר. בעקבות המינוי הצפוי, מתגברות ההערכות בבניין כי המשנה לעורך, יואל אסתרון, יודיע על פרישה מתפקידו. זאת, בעקבות העובדה כי היה מועמד מוביל לקבלת תפקיד העורך הראשי, ומילא את התפקיד בחודשים האחרונים. גורמים בעיתון ידעו לספר כי גם שמו של אסתרון הובא בפני הדירקטוריון כמועמד, אולם לאור רצונו של המו"ל ודרך ההתנהלות הריכוזית שלו לאורך השנים, לא היה מקום לתמיכה במועמד אחר מלבד דה בר.

בעיתון הירבו לדבר על אכזבתו של אסתרון, ששימש כעורך הראשי בפועל גם טרום כניסתו של רפי גינת, למרות שאז הוגדר מראש תפקידו כמשנה לעורך. מועמד נוסף שהוזכר כמועמד מוביל היה יון פדר, עורך ynet. אסתרון שימש כמשנה לעורך "הארץ" במשך כעשר שנים לצדו של העורך חנוך מרמרי - עד לפני כשלוש שנים. כשנה לאחר פרישתו של מרמרי ומינויו של דיוויד לנדאו לתפקיד, עבר לתפקידו ב"ידיעות אחרונות". למרות ההערכה כי לא יישאר כמספר שתיים בעיתון, קיימת אפשרות כי ימונה לתפקיד בכיר אחר בקבוצת "ידיעות אחרונות". אסתרון סירב להגיב על הדברים.

דליפת הידיעה על המינוי המתגבש של דה בר תפסה אותו בהודו, לשם יצא לטיול קצר עם אחיו. הוא שוחח עם בני משפחתו בארץ, אך סירב לענות לעיתונאים. עובדה זו דווקא אינה מפתיעה - דה בר נחשב לאחד מסרבני הראיונות הידועים בענף, וגם בעניין זה סירב לשתף פעולה או אפילו להסמיך מישהו מחבריו לדבר בשמו. מבחינה זו, דה בר מתאים מאוד לארגון שיעמוד עתה בראשו - ב"ידיעות אחרונות" איש אינו מתראיין בגלוי ללא אישור ממוזס, בוודאי שלא על עניינים פנימיים הנוגעים לעבודת ההנהלה או המערכת, ואישור כזה לא יינתן. שכן, מוזס עצמו, האיש החזק ביותר בעיתונות ואולי בתקשורת הישראלית כולה, לא התראיין מעולם והוא מקפיד לשלוט בכל פרט מידע הקשור בקבוצה ולמדר אותו היטב.

דה בר (39), חזר ל"ידיעות אחרונות" לפני כשנתיים, לאחר ששימש בתפקיד סמנכ"ל וראש מערכת החדשות של ערוץ 10, שם סייע בהקמת חברת החדשות של הערוץ לצד המנכ"ל הקודם, רם לנדס. דה בר שימש בעבר בתפקידי עריכה בכירים ב"ידיעות", בהם ראש מערכת החדשות ורכז הכתבים, בטרם פרש לתקופה קצרה לניהול חברת סטארט אפ בתחום הסלולר.

לנדס, כיום בעל חברת הפקות פרטית, אומר על דה בר: "זה האיש הנכון במקום הנכון. זאת בשורה אמיתית לעובדי 'ידיעות אחרונות' וגם לעיתון כארגון. ב'חדשות 10' שילה היה שותף לכל מהלך שנעשה בחברה מאז הקמתה, והיה תענוג לעבוד איתו". גם במערכת "ידיעות" שמחים על חזרתו הצפויה של דה בר לדסק. "גינת לא היה מורגש בעבודת העיתון", אומר אחד העיתונאים הוותיקים. "כששילה היה ראש מערכת החדשות הוא היה מעורב בכל דבר שקורה, והכי חשוב - גם בשעות הלחץ הכי קשות הוא ניצח על הכל בשלווה. תמיד מדבר עם כל אחד בגובה העיניים".

גינת בונה על חדשות ערוץ 2

רפי גינת הודיע לפני כחודש על סיום תפקידו כעורך "ידיעות אחרונות", כאמור, לאחר שנתיים בלבד בהן שימש בתפקיד ולפני תום החוזה עמו. ככל הנראה, ביקש גינת לפרוש לאור מועמדותו לתפקיד מנכ"ל חדשות ערוץ 2, אם כי לפי שעה עדיין לא הושג רוב בדירקטוריון חדשות ערוץ 2 למינויו.

גינת נכנס לתפקידו בשנת 2005, והחליף את העורך משה ורדי. במקביל, המשיך להפיק ולהגיש את תוכניתו "כלבוטק" במסגרת הזכיינית רשת בערוץ 2. נוני מוזס, שבדרך כלל קנאי מאוד לעיתונאי "ידיעות" ואינו מאשר להם לעבוד במקביל בכלי תקשורת נוספים, הסכים לכך שגינת ימשיך ב"כלבוטק". גינת הוא חבר קרוב מאוד של תמי מוזס-בורוביץ', אחותו של נוני, והוא מרבה להיפגש עמו באירועים משפחתיים ועל שולחן השבת. מוזס החליט לקבל את גינת לתפקיד. לא היתה זו החלטה בלתי מקצועית: מוזס קיווה שדמותו הדומיננטית של גינת, שעומד בראש מערכת תחקירים מכובדת כל כך הרבה שנים ומוכר כמעט לכל ישראלי, תמשוך קוראים לעיתון ותשלים את כובד הראש והמכובדות שמייצג עורך המשנה אסתרון.

גינת לא הצליח לתרגם את הצלחת הרייטינג של "כלבוטק" לעלייה במכירות של העיתון. לפי נתוני TGI בתקופתו של גינת ירדה החשיפה ל"ידיעות אחרונות" באמצע השבוע מ-42.9% ב-2005 ל-39.8% ב-2006. החשיפה בסוף השבוע ירדה בתקופה זו מ-54.1% ל-50.7%. במלים פשוטות, העיתון צעד לאחור בקצב של 3%-4% בשנה. בנוסף, גם בתקופתו של גינת וגם לאחר מכן, מספרים בעיתון על קיפאון ועל צורך ממשי בקבלת החלטות הנוגעות להתמודדותו של "ידיעות" בזירת המדיה העתידית, ועל הצורך בהתקרבות המיוחלת שלא באה עד עתה בין מערכות הפרינט ואתר ynet, ועתידם של המגזינים של "ידיעות" באינטרנט.

גורמים בשוק הפרסום מוסיפים כי בין השאר, יצטרך דה בר לתת את דעתו לירידת נתח השוק של "ידיעות" בתקציבי הפרסום. "האינטרנט אמנם צומח, אבל לא באותה מידה כמו שהטלוויזיה נוגסת בתקציבים על חשבון העיתונות המודפסת", אומר בכיר בענף הפרסום. "ל'ידיעות' יש בהחלט מה לדאוג כי הוא מחזיק ב-50% מהשוק, והוא הראשון להיפגע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully