וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוחנים צעירות

ענת קם

14.10.2009 / 17:16

אגודת העיתונאים החליטה שלא לאפשר תשלום דמי חבר מופחתים לעיתונאים בתחילת דרכם במקצוע. בר מוחא: "אי אפשר לעשות איפה ואיפה", לינוי בר גפן: "הם פועלים נגד רוח התקנון"

הנהלת אגודת העיתונאים בתל אביב החליטה לגבות דמי חבר מלאים גם מעיתונאים המוגדרים כמועמדים לחברות באגודה, למרות שהתקנון מאפשר לגבות מהם רק מחצית מדמי החבר. עיתונאים העובדים בתקשורת פחות מחמש שנים ומבקשים להצטרף לאגודת העיתונאים מוגדרים בשנתם הראשונה כמועמדים. במעמד זה אין הם זכאים לבחור ולהבחר למוסדות האגודה, אך זכאים לייעוץ המשפטי ולשירותים נוספים שהאגודה מציעה.

על פי התקנון, ניתן לגבות ממועמדים דמי חבר מופחתים בשיעור של 50% במהלך שנה זו, 240 שקל במקום 480, אולם ההחלטה נתונה לשיקול ההנהלה. בשנים האחרונות סעיף זה לא הוחל, אולם עם גל ההצטרפות של עיתונאים צעירים לפני כשנה העניקה האגודה הנחה חד פעמית למצטרפים החדשים ובשנה הראשונה לחברותם נגבו מהם 250 שקל עבור החברות.

יוסי בר מוחא, מנכ"ל אגודת העיתונאים בתל אביב, הסביר כי בעקבות העלייה המתוכננת בהוצאות האגודה עם הגדלת נפח הפעילות, קיום השתלמויות מקצועיות והסבסוד שהאגודה מעניקה לחבריה עבור ההשתתפות בכנס אילת, נדרשה העלאה בדמי החבר הנגבים מהעיתונאים. לדבריו, "דמי החבר לא השתנו במשך קרוב ל-20 שנה, לעיתונאים החתומים בחוזים אישיים. הייתה אפשרות להעלות את דמי החבר ל-550-600 שקל בשנה ואז להחיל את ההנחה למצטרפים החדשים, אבל כדי לא להעלות לכולם את דמי החבר החלטנו לגבות דמי חבר מלאים גם מהמועמדים. לא נאפשר לשום עיתונאי את הפריווילגיה הזאת".

לינוי בר גפן, מהפעילות המרכזיות במהלך גיוס העיתונאים הצעירים לאגודה שהחל לפני כשנה וחצי בכנס הייסוד של "החטיבה הצעירה", אמרה היום לוואלה! ברנז'ה: "מנכ"ל אגודת העיתונאים ומרבית חברי ההנהלה פעלו בהחלטתם המקוממת נגד רוח תקנון האגודה. התקנון קובע שעיתונאי בתחילת דרכו המצטרף לאגודה יוגדר כמועמד במשך שנה ובתקופה זאת ישלם רק מחצית מדמי החבר, אלא אם הנהלת האגודה החליטה אחרת. ההיגיון מאחורי הנחה שכזאת הוא למשוך לאגודה עיתונאים צעירים, אך כנראה שבעיני תומכי ההצעה זאת לא מטרה מספיק ראויה. ברור שבמהלך הזה מפחיתה האגודה עוד יותר את האטרקטיביות שלה בקרב עיתונאים צעירים ומשום שכמעט כל ניסיון של החטיבה הצעירה להפשיר את האגודה מקיפאונה סוכל על ידי אותה קבוצה, אין לנו אלא להניח שלמנכ"ל ולחלק מחברי ההנהלה יש אינטרס ברור במניעת הצטרפות חברים חדשים".

בר מוחא: "למעלה מ-50% מהנרשמים הצעירים לא חידשו את חברותם"

- יוסי בר מוחא, האם ההחלטה לגבות דמי חבר מלאים לא מרחיקה את העיתונאים הצעירים מהאגודה? הרי לעיתונאי ותיק שמרוויח משכורת גבוהה יותר יהיה קל יותר לספוג העלאה של 70-120 שקל בדמי חבר שנתיים.

"עובדי דרג הביניים, שאינם עיתונאים צעירים ואינם גימלאים לא מרוויחים כיום משכורות גבוהות בהרבה מהעיתונאים הצעירים, היה גל קיצוצים במשכורות בכל כלי התקשורת. ותיקי התקשורת שילמו עד לפני ארבע שנים 80 שקל בלבד בשנה וכיום הם עומדים על 170 שקל, יותר מכפול. גם הוותיקים ספגו העלאה".

בר גפן הוסיפה: "האגף השפוי באגודת העיתונאים צריך לתהות מדוע. משפטים בנוסח: 'לא מתאים להם? שלא יצטרפו!', שהופרחו בחוסר אחריות לחלל האוויר במהלך אותה ישיבה, גורמים לי לתהות אם חברי ההנהלה בכלל מבינים עד כמה בלתי אטרקטיבי המקום עבור עיתונאים במצבו הנוכחי, וכמה קשה לשכנע עיתונאים צעירים להצטרף אליו. אני לא יודעת להכריע מה אם כך מניע יותר גרוע לקבלת ההחלטה האיומה שלהם: זדון או חוסר קשר עם המציאות".

לבר מוחא יש טענות משלו כלפי החברים הצעירים באגודה: "אנחנו אפשרנו לחברים חדשים להצטרף בעלות של 250 שקל וכשבשנה השנייה הם נדרשו לשלם 480 שקל למעלה מ-50% לא המשיכו את החברות שלהם. לקראת הבחירות בעיקר היו הרבה מצטרפים ואחרי זה כבר לא שילמו. אי אפשר לעשות איפה ואיפה בין חבר כזה וחבר אחר, לכן החליטה האגודה לגבות 480 שקל מכולם, כולל פרילאנסרים. לשם השוואה, עובדים בחוזה קיבוצי משלמים קרוב ל-1,200 שקל בשנה".

בר גפן מסכמת: "נכון לעכשיו, גם האידיאליסט ביותר מבין העיתונאים הצעירים לא יכול שלא לתהות מדוע עליו להשקיע סכום כה גבוה ממשכורתו המחפירה בארגון שאינו יכול להוכיח שהוא מבצע איזושהי פעולה הקשורה לעיתונות חוץ מכנס אילת. למרות זאת, אני משוכנעת שעוד יש לא מעט עיתונאים שפויים שטרם התייאשו ולא יחדלו מלנסות לגרום לאגודה לחזור להיות גוף שפועל לטובת רווחתם של עיתונאים ולא רק בניין רפאים שעיקר תכליתו השכרת חללים לאירועים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully