וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת ההפצה של מעריב תיסגר: 450 עובדים יפוטרו

12.5.2013 / 17:10

”הם רצו להוזיל עלויות”, אומר נציג עובדי גל מעתון, שתוחלף על ידי בר הפצה, המפיצה את ידיעות אחרונות. במקביל, כפי שפורסם בוואלה! ברנז’ה, תיסגר רשת המקומונים של העיתון

חברת "גל מעתון" המפיצה את מעריב צפויה להיסגר, ו-450 עובדיה יפוטרו כבר מחר - זאת לאחר שמו"ל העיתון שלמה בן צבי החליט לחתום על הסכם הפצה עם חברת "בר הפצה", המפיצה את "ידיעות אחרונות". בחודשים האחרונים התקיים משא ומתן עם עובדי החברה ואף נראה היה כי הצדדים בדרך להבנות, אולם המגעים התפוצצו כאמור - וכבר היום יישלחו אליהם מכתבי פיטורים.

הסכסוך של הנהלת "מעריב" החדשה עם עובדי גל מעתון "גל מעתון" פרץ על רקע עסקת הרכישה של שלמה בן צבי את העיתון מידי IDB שהחזיקה בחברה, והוא נסוב סביב מספר העובדים שיועסקו בחברה. עו"ד גלילה הורנשטיין, הנציגה המשפטית של עובדי העיתון, טענה אז כי בן צבי הסכים להעסיק 900 ממספר העובדים המקורי של חברת ההפצה אולם במסגרת המתווה שעלה בסוף על הנייר נקבע כי יועסקו 365 איש וגם הם יועסקו על ידי חברה חיצונית ולא על ידי "מעריב".

"העיתונאים לבסוף קיבלו את מה שמגיע להם - לנו לא הגיע דבר"

"כבר שמנו לכולם את מכתבי הפיטורים בדואר, אין דרך חזרה", אומר בשיחה עם וואלה! ברנז'ה נציג העובדים דוד מייזלס. שהוביל את המגעים אל מול אנשיו של שלמה בן צבי. "הם רצו להוזיל עלויות כמה שאפשר אז הם הלכו לבר הפצה. נסתר ההסכם ביניהם מעינינו, יכול להיות שהיה מתברר שההצעה שבר הפצה נתנו היא כזו שיכולנו להגיש לה הצעה מתחרה, אבל לא ידענו מול מה אנחנו עומדים".

האמנתם שהעסקה עם בר הפצה לא תצא לפועל מטעמים של הגבלים עסקיים?

"עיתון "הארץ" אכן פנו לממונה על הגבלים עסקיים לבקשת התנגדות, וממשרד הממונה פנו אלינו ושאלו אותנו מה קורה באמת. אמרנו להם שבר הפצה הולך להיות מונופול מוחלט בשוק - כי חוץ מקבוצת הארץ אף חברה לא מסוגלת להפיץ בהפצה ארצית עיתונים. מתברר שהם (מעריב, ד.א) בכלל לא הגישו להם בקשה קבועה אלא רק בקשה זמנית. עבורנו אין לבקשה זמנית משמעות כי אני מפטר אנשים וסוגר את המערך - אני לא יכול לגייס אותם שוב וההחלטה הזו היא מראש קבועה".

מה בדבר הזכויות שלכם? הן נשמרו, או שצפוי מאבק דומה לזה שהתקיים עם העיתונאים?

"לחלוטין לא. נכון לעכשיו לא הופרשו לנו כספים מאז ספטמבר כשבן צבי נכנס. לא פנסיה, לא ביטוח לאומי".

כמה חייבים לכם? מה תעשו?

"החוב הוא מעל שני מיליון שקל. הוויכוחים הם מי צריך לשלם, הנאמנים או ההנהלה הנוכחית (החברה נמצאת כיום בהקפאת הליכים, ד.א) אבל אותנו זה לא מעניין. איפה מס הכנסה? איפה ביטוח לאומי? פנינו אליהם ובמידה וזה לא יסתדר נפנה למשטרת ישראל. הפרישו לנו מהמשכורות כספים שבעצם לא הגיעו לפנסיות שלנו. העיתונאים לבסוף קיבלו את מה שמגיע להם - לנו לא הגיע דבר".

בית מעריב. נמרוד סונדרס
מי צריך לשלם? בית מעריב/נמרוד סונדרס

"מרגיש אשם, באופן אישי, שהאמנתי לבן צבי"

מה עבר של מערך ההפצה בחודשים האחרונים? מנויים התלוננו שהעיתונים לא מגיעים.

"בחודש וחצי האחרונים פיטרנו 200 איש, קשה היה להפעיל מערך ככה. נשארנו מערך מצומצם מתוך תקווה להישאר, וגם אלה הולכים היום הביתה".

אבל היה מראש חשש כי הבעלים החדש של העיתון יחליף את מערך ההפצה. לא נערכתם?

"תאמין לי, כל כך האמנו לו שהוא רוצה לעבוד איתנו שאפילו לא חששנו לרגע. לחצנו לו את היד, דיברנו על זה שנעשה יחד תכנית התייעלות. באותו לילה הייתה לנו אמונה שלמה. אני מרגיש אשם, באופן אישי, שהאמנתי".

מ"מעריב" נמסר בתגובה כי "הנהלת העיתון ניהלה לפנים משורת הדין מו"מ במשך 4.5 חודשים עם גל מעתון שבשליטת הנאמנים וזאת למרות שעל פי החוזה יכלה להעביר כבר ב-23 בדצמבר 2012 את הפצת העיתון לחברה אחרת במחירים נמוכים משמעותית. הנזק הישיר שנגרם למעריב כתוצאה מהמשך ההפצה בידי גל מעתון הוא 10.7 מיליון שקל, שאותם ספגה החברה במלואם".

"לאחר מו"מ ארוך הגיע מעריב להסכם עם נציגי גל מעתון על פיילוט למשך 3 חודשים, שגם בהם עלות ההפצה היא יקרה משמעותית מהחברות המתחרות, ובעצם כוללת סבסוד לחברת ההפצה על ידי מעריב. לאחר 48 שעות של תחילת הפיילוט חזרו בהם נציגי חברת ההפצה והודיעו שאינם מסוגלים לעמוד בסיכום", לשון התגובה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כבר השבוע לא יירדו לדפוס מקומוני הרשת. "זמן מעריב"/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל: רשת המקומונים תיסגר אף היא

"גל מעתון" הפיצה את "מעריב" ואת עיתוני רשת המקומונים שלו בכל רחבי הארץ וכעת, כך מסתמן, יצומצם אזור החלוקה שלו באופן משמעותי. סיבה זו מצטרפת לצמצום משמעותי של ברכש מודעות הפרסום, וכפי שפורסם לראשונה בוואלה! ברנז'ה בחודש שעבר - בקבוצת "הירש מדיה" שוקלים לסגור את את רשת המקומונים של העיתון "זמן מעריב" לחלוטין.

לעובדי המקומונים נמסר כי כבר השבוע לא יירדו לדפוס עיתוני הרשת, אולם ב"מעריב" סרבו היום לאשר או להכחיש כי מדובר בסגירה סופית ורמזו כי מדובר בתקופת ביניים של שינוי חברת ההפצה. מאז נרכשה רשת מקומוני "מעריב" על ידי שלמה בן צבי נסגרו לאלתר חמישה מתוך 12 המקומונים שפעלו ברשת אשר נחשבת ללא רווחית מזה תקופה ארוכה. כיום מועסקים במערך כ-100 עובדים, כמעט כולם כפרילאנסרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully