וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע גורש דורון הרמן מ"מאה שערים"?

12.7.2013 / 14:34

כתב חדשות 10 הגיע למקום עם צוות צילום מוסווה ומאבטחים כאשר הוא מחופש לחייל חרדי והתהלך בשכונה על מנת לבחון את תגובות התושבים - אך נחשף, וגורש על ידיהם בצעקות בוז

יח"צ - חד פעמי

(צילום וידאו: ישי כהן, אתר "כיכר השבת")

צוות של חדשות 10 גורש אתמול (חמישי) בצעקות משכונת מאה שערים בירושלים במסגרת כתבה שניסתה לבדוק את יחס תושבי המקום לחיילים חרדים ובמסגרתה התחפש כתב הפלילים של הערוץ דורון הרמן לכתב חרדי - אך נחשף.

הרמן הגיע למקום עם צוות צילום מוסווה ומאבטחים כאשר הוא מחופש לחייל חרדי והתהלך בשכונה על מנת לבחון את תגובות התושבים בעקבות המקרה השבוע בו הותקף חייל חרדי וחולץ על ידי המשטרה. תוך זמן קצר הוא ספג צעקות וגינויים מעוברי אורח אולם לא בגלל חזותו של חייל חרדי - אלא בגלל שהוא והצוות נחשפו על ידי התושבים. קבוצה של חרדים עקבה אחריהם בשכונה וצעקה "ערוץ 10 בא להתגרות בציבור החרדי", ו"אתה לא חרד"ק, אתה חילוני". עובדי אורח אחרים צעקו להרמן ולצוות להסתלק מהשכונה - אחרים הציעו "לחלץ" אותם מהמקום לפני שהרוחות יתלהטו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התחפש ונחשף. הרמן ב"מאה שערים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"פרובוקציה שנכשלה"

בשלב זה, אומר גורם בערוץ 10, טרם הוחלט האם הכתבה תשודר והאם החומרים שצולמו יכולים לשמש את הערוץ כיוון שהתכנית המקורית, כאמור, נכשלה בעקבות חשיפת הצוות. באתרי האינטרנט של החברה החרדית כינו את המהלך "פרובוקציה שנכשלה".

המקרה עורר תגובות גם בקרב כתבי הפלילים, ובקבוצת הוואטס-אפ שלהם התפתח דיון סוער. אחד מכתבי הפלילים, ארצי חלפון, הכותב עבור רשת מקומוני ידיעות תקשורת", האשים את הרמן וערוץ 10 בכך שהם "ממציאים חדשות, חצו את גבול העיתונות ועברו לתחום התסריטאות כשהם ממציאים תרחיש ומייצרים בצורה אסורה חדשות לסיקור". חלפון אף רמז כי מדובר בהסתה מצד "הפקה מעוררת הפרובוקציה הלא נחוצה הזו", כדבריו. כתבי פלילים אחרים דווקא תמכו בניסיון של ערוץ 10 להציג תגובות אוטנתיות של תושבים חרדים לחייל חרדי - במיוחד לאור הקושי של ביצוע ראיונות עם החיילים על הנושא.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

התחזות לחייל - עבירה על החוק

אלמנט נוסף עליו הצביעו מבקריה של חדשות 10, הוא במישור המשפטי. המבקרים ציטטו את חוק השיפוט הצבאי שנחקק בשנת 1955, ובעיקר שני סעיפים ממנו שתוקנו בשנת 1980 ומתייחסים להתחזות של אזרח לחייל. סעיף 518 קובע כי "אדם שאינו חייל והתחזה כחייל, על ידי שענד סימן הנראה כסימן דרגה או כסימן צבאי אחר או שלבש מדים הנראים כמדי צבא, או על ידי טענות שוא או בדרך אחרת, דינו - מאסר שלוש שנים". לגבי לבישת מדי צבא על ידי מי שאיננו חייל צה"ל, קובע החוק כי "מי שלבש מדים או חלקי מדים שהם רכוש הצבא או לבש ביודעין מדים או חלקי מדים שנועדו לשימוש הצבא, והוא אינו מורשה לכך, דינו - מאסר שנה אחת".

התחזות איננה פרקטיקה נדירה בעולם העיתונות, ובתקנון מעצת האתיקה לא קיימת לכך התייחסות. נשיאת מועצת העיתונות, השופטת בדימוס דליה דורנר, התייחסה לעניין התחזות לחייל צה"ל בעקבות התכנית "השתולים" ששודרה בערוץ 2 במסגרתה הסתנן תחקירן התכנית לבסיס צה"ל וחשף מחדלי אבטחת נשק ומידע. בראיון ל"העין השביעית" אמרה אז דורנר כי "זה תחום אפור, ולא הייתי אומרת שזה תמיד אסור או תמיד מותר, זה תלוי בנסיבות".

"הישגיות עיתונאית לא מגיעה מישיבה בחדרים מוארים וממוזגים"

מחדשות 10 נמסר בתגובה: ""חברת חדשות ערוץ 10 וכתביה לא ירתעו וימשיכו לעשות את כל המאמצים בכדי לחקור תופעות וסוגיות חשובות ולהביא בפני הציבור אינפורמציה חדשה ואותנטית וזוויות מבט מקוריות ומגוונות, בדיוק כפי שניתן לצפות מארגון עיתונאי מוביל".

בכיר בחדשות 10 ציין כי "הישגיות עיתונאית לא מגיעה מישיבה בחדרים מוארים וממוזגים. בשישה חודשים האחרונים מספר הסקופים והחשיפות של חדשות 10 היה חסר תקדים, החל מחשיפת ביקורו של הנשיא אובמה, חשיפת פרשת המיטה המעופפת, דרך חשיפת המחדל בשמירה על עד המדינה בפרשת הברנוער, אקדח הפלסטיק בכנסת וכלה בראיון הבלעדי עם החשוד ברצח בברנוער. כמו כל גוף חדשותי רציני בחברת החדשות של ערוץ 10 גאים בעבודת השטח". גורמים בחדשות 10 אף הביעו היום תמיהה על הביקורת ומסרו "מי שטוען שמדובר ביצירת חדשות ולא בסיקור חדשות, כנראה מאמין גם שתחקיר על שחיתות מסתכם בסיקור בבית המשפט".

את תגובתו של דורון הרמן לא ניתן היה להשיג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully