וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליטה של קם: הופכים אותה לשעיר לעזאזל

גלעד גרוסמן ופנחס וולף

8.4.2010 / 15:54

עו"ד אביגדור פלדמן, פרקליטה של ענת קם, דוחה את האישומים נגדה על הסף. "או שהיתה כאן מלכודת שהניח השב"כ או תרגיל". עו"ד להמן המייצג אף הוא את קם: "לא נגרם נזק לביטחון ישראל". היועמ"ש: "צו איסור הפרסום נועד לאפשר החזרת המסמכים"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: דורון שטיין)

עו"ד אביגדור פלדמן, פרקליטה של ענת קם, הנאשמת בעבירות של מסירת ידיעה סודית ללא סמכות בכוונה לפגוע בביטחון המדינה ובהחזקת מידע סודי, התייחס בצהרים (חמישי) לאישומים נגדה. לדברי פלדמן, "יש כאן פרשה ביטחונית חמורה ביותר של האופן שבו הוחזק לכאורה חומר סודי במחשב שפתוח לכל אדם, אם סיווג או בלי, או שיש כאן רשלנות רבה או סיפור כוזב, כי ככה לא מחזיקים מסמכים סודיים".

עוד אמר פלדמן כי "לקח לשירותי הביטחון המצוינים יותר משנה וחצי לגלות מי מקור המסמך, כאשר יום לאחר שהתפרסמה הכתבה של אורי בלאו היה אפשר לקרוא באינטרנט שמדובר במסמך שיצא מהלשכה של אלוף הפיקוד. או שהיתה כאן מלכודת שהניח השב"כ או תרגיל, כי האיטיות המדהימה שבה טיפלו בעניין והעובדה שענת לא נעצרה ולא התבקש מעצרה, מלמדת שהטענה שמדובר במסמכים סודיים מהמדרגה הראשונה היא עורבא ופרח".

עו"ד פלדמן הוסיף כי "יש ניסיון להפוך את ענת לשעיר לעזאזל או במחדלים על שמירה של חומר סודי, או פעולה יזומה של השב"כ לשדר אותה אזהרה למאות פקידות בלשכות כאלה ולהיזהר מהדברים הללו. לנסות לצייר את זה כפרשת ריגול חמורה, זו פארסה מוחלטת".

רז נזרי, עוזרו הבכיר של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, התייחס אף הוא לפרשת קם. במכתב שהועבר לאגודה לזכויות האזרח כתב נזרי כי "הפרשה הביטחונית החמורה בה מעורבים ענת קם והעיתונאי אורי בלאו התנהלה מזה מספר חודשים תחת צו איסור פרסום על מנת למנוע שיבוש חקירת העבירות החמורות ביותר שבוצעו לכאורה בעניין, ועל מנת למצות את האפשרות להחזיר לידי מערכת הביטחון את המסמכים הרבים שנגנבו מצה"ל. צו איסור הפרסום היה בשעתו בידיעת היועץ המשפטי לממשלה הקודם, מר מני מזוז, אשר גם אישר הסכם עם העיתונאי אורי בלאו, לפיו, בין השאר, התחייב בלאו להחזיר את המסמכים הסודיים שבידיו למדינה, לרבות מסמכים 'הכוללים תוכניות אופרטיביות מבצעיות'".

"לא נגרם נזק למדינה"

מקורביה של קם אמרו לוואלה! חדשות כי קיים פער גדול מאוד בין האופן שבו השב"כ הציג את החומרים שנטען שבידיה לבין חומר החקירה במשפט. לדברי המקורבים, העובדה שבית המשפט בחן את החומר והחליט לשחררה למעצר בית ואפשר לה להמשיך לעבוד בתור עיתונאית מדברת בעד עצמה. עוד אמרו המקורבים, כי המסמכים שנטען שהעבירה לידי בלאו והחזיקה במחשבה האישי היו חשופים באופן יום יומי לפקידים זוטרים רבים. "לא מדובר בסודות הגרעין של מדינת ישראל", אמרו. המקורבים הוסיפו כי קם סיימה שירות צבאי מלא ואף השתתפה בגיבוש לקורס טייס וכתבה מאמרים נגד סרבנות. לדבריהם, "היא לא מרגלת ואורי בלאו לא סוכן חיזבאללה. אין כאן שום מניעים אידיאולוגיים נגד המדינה".

פרקליטה של קם, עו"ד איתן להמן, שמייצג אותה יחד עם עו"ד אביגדור פלדמן, אמר לוואלה חדשות!: "למרות האמור בכתב האישום, חשוב להדגיש כי בשום שלב לא נגרם כל נזק לביטחון מדינת ישראל, ודאי וודאי שלא היתה כל כוונה לגרום נזק כזה". לדבריו, כל הכתבות שפרסם בלאו עברו את אישור הצנזורה, "מכאן שאין בהם כל פגיעה בביטחון ישראל, ואולי היפוכו של דבר הוא הנכון". הוא הוסיף, כי "לו היו גורמי אכיפת החוק - שב"כ משטרה ובית המשפט, סבורים שהמעשים כה חמורים, אף אחד מהם לא היה מתיר לענת להישאר בביתה ולהמשיך לעבוד במקצוע העיתונות, שבמסגרתו היא משוחחת עם מאות אנשים מדי יום".

עיתון "הארץ" דחה היום את טענות שירות הביטחון הכללי, לפיהן העיתונאי אורי בלאו לא העביר לידי השירות חלק מהמסמכים המסווגים שקיבל לכאורה מהעיתונאית ענת קם. לפי פרטי הפרשה שהותרה היום לפרסום, קם נאשמת בכך שהעבירה לבלאו מסמכים מסווגים שאליהם נחשפה במהלך שירותה הצבאי ומהם עולה שצה"ל פעל בניגוד להנחיות בג"ץ.

מהעיתון נמסר, כי "כל הכתבות אשר פורסמו ב'הארץ' נשלחו לצנזורה הצבאית וקיבלו את אישורה המלא. בספטמבר 2009 זומן כתב 'הארץ' אורי בלאו למשרדי השב"כ ונדרש למסור את המסמכים ששימשו אותו בהכנת הכתבות. לאחר שמולאו כל התנאים בהסכם ונמסרו המסמכים, ביקש השב"כ לפנים משורת הדין לקבל לידיו גם את המחשב האישי של אורי בלאו. מערכת הארץ נענתה לבקשה, והמחשב הושמד עם מסירתו מול עיני הכתב".

האלוף יאיר נווה שמלשכתו הודלפו המסמכים וששמו מוזכר בכתבה שפרסם אורי בלאו כמי שאישר, לכאורה, הרג מבוקשים בניגוד להוראת בג"ץ לא הסכים להתייחס לפרשה. בסביבתו אומרים כי לא הוא זה שאחראי על בחירת האנשים שמגיעים ללשכתו וכי הם הופתעו כששמעו על ההתפתחויות בפרשה.

ח"כים בימין: "השמאל חצה את הקווים"

ארגון זכויות האדם "בצלם" אמר כי ראוי לזכור שפרשה זו עוסקת במסמכים שמהם "עולה חשד כבד כי הצבא ביצע בגדה המערבית התנקשויות במסווה של מבצעי מעצר, בניגוד להצהרות רשמיות של ישראל ותוך הפרה של פסיקת בג"ץ. עם פרסום הכתבה, מיהרו הרשויות לחקור את הדלפת המסמכים ובחרו להתעלם מהחשדות החמורים להפרות החוק הבוטות שתוארו בה". כזכור בלאו חשף מסמכים שמהם עולה כי קצינים בכירים בצבא אישרו מראש את הריגתם של פלסטינים שהוגדרו כמבוקשים. בין היתר, הצבא אישר תוכניות התנקשות בגדה גם כשניתן היה לכאורה לעצור את הפלסטינים, וכי ניתן אישור מראש ובכתב לפגיעה נלווית בחפים מפשע במהלך פעולות אלה.

גם התגובות במערכת הפוליטית לא איחרו להגיע. ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי) אמר כי "תחת מעטה של חופש הביטוי וזכויות אדם, צומחים בערוגות השמאל גידולי פרא קיצוניים. הצבא חייב לבחון היטב את מי הוא מגייס ובידי מי הוא מפקיד את ביטחון אזרחי ישראל".

ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) אמר כי הוא דורש לקיים דיון דחוף בוועדה בפרשת הריגול של ענת קם ואורי בלאו, ולבדוק כיצד אנשי שמאל קיצוניים נחשפים למידע מסווג. "מסתבר שעמדות השמאל מביאות חלקים ממנו לחתרנות נגד קיום המדינה ושיתוף פעולה עם האויב". חברו לסיעה ח"כ אריה אלדד אמר כי "השמאל האידיאולוגי שוב חצה את הקווים ופעל כדי לפגוע בביטחון המדינה ובצה"ל. מי שלא מהסס לגייס מדינות ותורמים כדי לפגוע בישראל במסגרת העמותות הנתמכות על ידי הקרן החדשה לישראל, עלול גם לעשות צעד נוסף ולרגל, כדי להפוך את ישראל למדינת כל ערביה".

ח"כים בשמאל: "הפרשה מעיקה"

ח"כ דב חנין (חד"ש) הודיע היום כי הוא מתכוון לדרוש דיון במליאת הכנסת ובוועדות השונות כדי לבחון את הפרסומים על צה"ל שנחשפו מהמסמכים בפרשת ענת קם. בשיחה עם וואלה! חדשות אמר חנין, כי "הפרסום שסביבו כל העניין נסוב, ולפיו בכירים במערכת הביטחון ראו עצמם עומדים מעל לחוק ולבית המשפט העליון, ולכאורה, לפי הפרסומים, קיבלו החלטות על הוצאות להורג, מטריד מאוד ומדאיג כל מי שחי במדינה דמוקרטית. בית משפט יבדוק את התנהלותה של ענת קם. גורמים אחרים, ובתוכם גורמים פרלמנטריים, צריכים לבדוק לעומק את השאלות האחרות".

יו"ר מרצ, ח"כ חיים אורון הביע צער ודאגה לנוכח הפרשה והוסיף, כי "המצפון והמצפן אינם יכולים להפוך את החוק למרמס. עם זאת, יש להיזהר מאווירת ציד מכשפות ומקארתיזם המרעילים ומשתקים את השיח הפוליטי. מונחים כמו ריגול ובגידה אינם הולמים את הפרשה, וראוי היה שלא לשרבבם לדיון הציבורי. הפרשה מעיקה גם ללא ההפרזות וההתלהמויות הנלוות לה".

עדכון ראשון: 14:26

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully