וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוקן נגד צור וימיני

אמילי גרינצווייג

30.6.2010 / 15:53

דיון במייל בין חברי נשיאות ומליאת מועצת העיתונות הידרדר לעימות קשה בין מו"ל הארץ לעורך מעריב והפובליציסט הבכיר של העיתון סביב פרשת מותו של הילד מוחמד א-דורה

עימות בין מו"ל הארץ, עמוס שוקן ועורך מעריב יואב צור, במסגרת דיון מקוון סביב הצטרפותה של מועצת העיתונות כ"ידידת בית המשפט" לערעור התוכנית "עובדה" על פסק הדין בפרשת סרן ר'. הדיון, שעדיין נמשך, החל כשמזכ"ל מועצת העיתונות, אריק בכר, ביקש מחברי נשיאות ומליאת מועצת העיתונות לאשר במייל את נוסח הבקשה של המועצה לבג"ץ. במסגרת הדיון כתב עיתונאי מעריב בן דרור ימיני כי נראה שמשמעות ההצטרפות לעתירה היא הגנה על כל טעות או עוולה מצד עיתונאים מסוימים, במקום לקיחת אחריות. ימיני השווה את הפרשה לפרשת מוחמד א-דורה וכתב: "השאלות שעמדו על הפרק דומות לשאלות שעומדות כאן על הפרק: עד כמה, בשם שיקולי עריכה, מותר לעוות את התמונה האמיתית"

בתגובה כתב שוקן כי עניין א דורה הוא מקרה פרטי. "האובססיוויות בעיסוק בשאלה הזאת נועד לטאטא את השאלה המשמעותית יותר, המשמעותית באמת: כמה ילדים נהרגו באינתיפאדה השנייה, ובאילו נסיבות נהרגו".

יואב צור מתפלא על עמוס שוקן

עורך מעריב יואב צור הגיב לדברים וכתב: "מפליאה אותי עמדתו של עמוס שוקן, מו"ל מכובד, שמתייחס בזלזול לחשיבות הדיוק בפרטים בארוע מסוים". צור הצהיר על תמיכתו במעמדת ימיני והוסיף, כתגובה לשוקן כי "אני חושב שמדובר במקרה מבחן חשוב מאוד ולכן האובססיביות בעיסוק בו היא מוצדקת בהחלט. מוצדקת הרבה יותר מעיסוק באמירות כוללניות כמו שלך". ימיני הזכיר את הכתב הצרפתי שדיווח באופן מסולף בטענתו על פרשת א-דורה: "...גם שם, אפשר להניח, הכתב המכובד שארל אנדרלן חשב, כמו המו"ל הנכבד עמוס שוקן, שמכיוון שיש בעיה קשה של הרג ילדים על ידי חיילים, אז אולי מותר לחדד את הבעיה. ולעזאזל האמת. ולעזאזל העובדות. הרי יש תיאוריה פיקס, אז בוא נעשה מה שנדרש כדי להוכיח אותה".

שוקן התייחס לטענות שעלו ואמר: "דווקא לבן דרור יש 'תיאוריה פיקס' שכמובן לא יכול להיות לה שום יסוד, אבל למה לבדוק אם העובדות מאששות או מפריכות אותה, הרי זאת תיאוריה של בעל טור נכבד, ודי בכך". שוקן ציטט דו"ח של בצלם אשר מונה את מספר ההרוגים הפלסטינים מכוחות הביטחון, מפרוץ האינתיפאדה השניה ועד שנת 2008, שעליהם נמנו 952 קטינים והוסיף: "אם הרגנו קרוב לאלף ילדים, מה האובססיוויות לדעת אם ילד אחד שנקלע לקרב יריות בין ישראלים לפלסטינים נהרג מכדור של צד אחד או של הצד האחר? רק כי לרגע כיכב בתקשורת, ורק כי האובססיוויות הזאת משתלבת ב'תיאוריה פיקס' הכללית של בן דרור?"

ימיני: "ילדים לקחו חלק באינתיפאדה. הם הניעו אותה"

ימיני השיב לשוקן וטען כי התאוריה לפיה הפרטים אינם חשובים מופיעה גם בהארץ, וציטט מטור של גדעון לוי בנושא מוחמד א-דורה: "ההתעסקות המיותרת במותו של הילד הפלסטיני מוחמד א-דורה, לא תסתיר הרג 850 ילדים פלסטינים נוספים מאז". "אתם כמובן לא לבד", השיב ימיני לשוקן: "רבים ורעים טיפחו את התיאוריה הזוועתית הזאת, לפני עיתון הארץ ובמקביל אליו... משום שכאשר בודקים את הסיפור, מתברר שילדים נהרגו, משום שילדים לקחו חלק באינתיפאדה. הם הניעו אותה. הם היו בין המתקוממים והמתאבדים. הם הפכו ללוחמים.

"אפשר להניח שלעתים היד הייתה קלה על ההדק. אפשר להניח שהיו משגים. זה יפה שאתה רוצה לבדוק את כל המקרים האחרים. זה מעניין שאתה לא מוכן להתחיל בסיפור שהפך לסמל של כולם. מאוד מעניין". ימיני שב והביע את התנגדותו להצטרפות מועצת העיתונות לערעור, טרם יערך דיון שיקבע את עמדת מועצת העיתונות.

מהו הסלט הזה לכם?

שוקן השיב: "מאיפה ההמצאות האלה שאתה ממציא? אתה שמדבר על עיתונות שבודקת עובדות ואומרת אמת? לך תעשה קצת עבודת שטח כמו גדעון לוי...ומה הסלט הזה שאתה עושה? מה הקשר בין פסק דין של נעם סולברג והקביעות שמופיעות בו, לבין השאלה מי הרג את מוחמד א-דורה? או מה הקשר בינו לבין השאלה מה כותבת העיתונות הצרפתית אחרי פסק דין כזה או אחר? רק כי יש לך עכשיו איזו "תיאוריה פיקס?

"ומאיפה ההמצאה שלך בדברים שאתה כותב עלי: 'זה מעניין שאתה לא מוכן להתחיל בסיפור שהפך לסמל של כולם. מאוד מעניין'. אין לי שום בעיה שיתברר מאיזה כדור נהרג א-דורה, כל מה שאמרתי הוא שכבר הרבה זמן אני חושב שהאובססיוויות בעיסוק בשאלה הזאת נועד לטאטא את השאלה המשמעותית יותר, המשמעותית באמת: כמה ילדים נהרגו באינתיפאדה השניה, ובאילו נסיבות נהרגו.

"והנה הוכחת תוך זמן קצר את צדקת המחשבה שלי: אין מחלוקת על האובססיוויות שלך בעניין א-דורה, ולדיון בשאלה כמה ילדים נהרגו באינתיפאדה השניה ובאילו נסיבות נהרגו אינך זקוק, ואתה אכן מטאטא אותו, כי אתה כבר יודע "שילדים נהרגו, משום שילדים לקחו חלק באינתיפאדה. הם הניעו אותה. הם היו בין המתקוממים והמתאבדים. הם הפכו ללוחמים".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

לעניין המסר

בשיחה עם וואלה! ברנז'ה אמר עמוס שוקן: "בן דרור קפץ קדימה ואמר שהעמדה שהמועצה תייצג היא עמדה לפיה לא מעניינות אותנו עובדות, העיקר שלא תגידו משהו רע על העיתונות, שברור שזה לא שהמועצה תאמר. בשלב זה מועצת העיתונות מעוניינת לבקש בקשה מהעליון להצטרף לערעור במעמד ידיד בית המשפט, עדיין לא נראה ביטוי לעמדה שמועצת העיתונות רוצה להביא לשם. יש צורך בהבעת דעתה של מועצת העיתונות עקב ההשפעות הקריטיות של הפסיקה על עולם העיתונות".

בן דרור ימיני אמר לוואלה! ברנז'ה: "אי אפשר לרתום את העגלה לפני הסוסים, איך אפשר להחליט על ההצטרפות לפני שאנו יודעים מה העמדה?בדיון הקודם לא התקבלה כל ההחלטה ורוח הדברים הייתה שלא מצטרפים. באופן עקרוני מועצת העיתונות צריכה לגבש עמדה הרבה יותר ברורה בקשר לסוגייה הכבדה של עד כמה מותר לנו להתערב בשיקולי בית משפט ועיוותים בתקשורת. בגלל שאילנה דיין היא מפורסמת יותר אז צריך יחס שונה? יש לי תחושה שמישהו בא ואומר בואו ונגן על עצמנו באופן שעליי לא מקובל. לא תזיק לנו קצת ביקור. אנחנו טועים, מעוותים, הרבה פעמים בתום לב, אנחנו צריכים להשמר בכבודם של בני אדם ואיננו עושים אם כן. לא נדבר שנאמר כביקורת על התקשורת הוא פגיעה בחופש הביטוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully