וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בני גנץ מחפש פה חדש לצה"ל

יהושע בריינר

18.2.2011 / 18:15

גלנט רצה להביא את איש סיירת מטכ"ל, אבל מינוי גנץ טרף את הקלפים. יהושע בריינר עושה סדר בבורסת השמות שבין הרמטכ"ל החדש, שר הביטחון והדובר היוצא בניהו

עד לפני כחודש היה בטוח אלוף משנה במילואים ליאור לוטן, כי ב-14 לפברואר הוא יחזור ללבוש מדים, יקבל דרגות תת אלוף וימונה לדובר צה"ל. לוטן, איש סיירת מטכ"ל שנטל חלק בעשרות מבצעים מסווגים ואף זכה לצל"ש הרמטכ"ל בעקבות השתתפותו בחילוץ הכושל של נחשון וקסמן ב-1994, שירת באגף המודיעין עד שעזב את צה"ל, והפך יועץ לענייני ביטחון ומרצה מבוקש בענייני טרור.

ליהוקו של לוטן כדובר צה"ל היה אמור להיות ההברקה של גלנט וגם של שר הביטחון ברק - לא עוד איש תקשורת משופשף ומיומן כאבי בניהו, דובר צה"ל הנוכחי, אלא לוחם עטור תהילה שראה את האויב בעיניים וכעת יעמוד מול המצלמות. במינוי היה גם מסר מגלנט, והוא שדובר הצבא החדש יהיה ההפך הגמור מבניהו, אותו גלנט וברק החשיבו כאחד מהאחראים למשבר העמוק בינם לבין הרמטכ"ל אשכנזי.

בחודש ינואר הוציאה לשכת שר הביטחון על מינויו של לוטן לתפקיד. התקשורת מיהרה לשבח את הבחירה, אבל מאחורי הקלעים המינוי היה עילה להחרפת המחלוקת בין ברק לאשכנזי. הרמטכ"ל למד על המינוי מאמצעי התקשורת, וכמוהו גם בניהו עצמו. הדבר הביא לכך, שבצה"ל התעקשו שלוטן ייכנס לתפקידו רק עם כניסתו של גלנט לתפקיד, ולא רגע אחד קודם.

אלא שאז מינויו של גלנט נפסל, בני גנץ נבחר לתפקיד, ולוטן נשאר מחוץ למערכת.

הדובר האישי של אשכנזי

תפקיד דובר צה"ל נחשב למשרת אמון של הרמטכ"ל. מדובר באחד התפקידים המרכזיים בצמרת צה"ל. הקצין שממלא אותו לא רק מייצג את צה"ל בתקשורת, אלא שבעקבות כהונתו של בניהו, הוא גם הפך לאדם הקרוב ביותר לאוזנו של הרמטכ"ל ויועץ התקשורת האישי שלו. בניהו נחשב לאחד מאנשי התקשורת המובילים בישראל, ומכונה לפרקים "ספינר בלתי נלאה" ו"גאון תקשורת". אחרים טוענים, מנגד, שהאיש ריכז סביבו כח רב מדי והתבלבל בתפקידו. בניהו לדבריהם, שכח כי תפקידו הוא להיות דובר צה"ל ולא דוברו האישי של אשכנזי. לא היה תפקיד שהתפנה בשנה האחרונה בעולם התקשורת, ששמו של בניהו לא הוזכר כמועמד להחליפו. קרבתו לאשכנזי והעובדה ששימש כחומה תקשורתית בצורה בקרב בין הרמטכ"ל לשעבר לשר הביטחון הקנו לו גם לא מעט אויבים, במערכת הביטחון ומחוצה לה

ביום שני השבוע, שעות ספורות לאחר שנפרד מצה"ל בטקס רישמי, לבש אשכנזי חליפה ועלה מהקריה בתל אביב לבית מלון בירושלים כדי להשתתף באירוע של ועידת הנשיאים. לאירוע הגיע גם בניהו, על מדים. היו לא מעט שהרימו גבה. גם כשאשכנזי כבר אזרח, אמרו, בניהו ממשיך ללוות אותו. אמנם על הנייר אשכנזי עדיין נחשב לקצין בצה"ל, שכן הוא נמצא בחופשת שחרור אבל למרות זאת, היו שטענו כי יש כאן גם עניין של מראית עין, ושלא ייתכן שבניהו על מדיו ימשיך ללוות ולדברר את אשכנזי האזרח.

מי יחליף את בניהו

כך או כך, אחת הסוגיות הבוערות המונחות על שולחנו של גנץ היא מי יהיה דובר צה"ל הבא. לאחר שמינויו של לוטן לא צלח, לעת עתה, ממשיך בניהו בתפקיד. גנץ עצמו יצטרך לקבל החלטה בתקופה הקרובה ולמנות אדם מטעמו לתפקיד, כיון שעל רקע היחסים עם ברק, בניהו לא ימשיך בתפקיד. אמנם מינוי דובר צה"ל מחייב את אישור שר הביטחון, אבל על פי הערכות ברק לא יעמוד על כך שבתפקיד יעמוד איש מטעמו, ויאשר מועמד מטעם גנץ.
גנץ כבר התחיל למלא את הכוורת שלו. את אל"ם הוד בצר, שיריונר וותיק המתגורר בהתנחלות אלקנה, הוא מינה כעוזר אישי, סא"ל שלומי כהן נשאר בתפקידו כראש לשכת הרמטכ"ל. עכשיו, נותר מינוי הדובר, כשהאופציה של לוטן עדיין עומדת על הפרק. אפשרות נוספת היא אל"ם עופר קול, מי שמשמש כיום כראש מחלקת תקשורת בדובר צה"ל ובפועל נחשב למספר 2 של בניהו. אמנם קרבתו של קול לבניהו עלולה להוות מכשול בעיני ברק. עם זאת, קול נחשב למועמד ראוי לתפקיד לאור ניסיונו הרב בתחום הדוברות, האזרחית והצבאית.

בנוסף עולים שמות של מפקדי חטיבות, הצנזורית הצבאית אל"ם סימה ווקנין-גיל וכן מועמדים מחוץ לצה"ל בהם אנשי שיווק בחברות גדולות במשק, דוברים במשרדי ממשלה שונים ואפילו פרשנים צבאיים בכלי תקשורת שונים. בהעדר קריטריונים ברורים למשרה הנכספת, רבים רואים עצמם מועמדים. בהתחשב בקרבות הרבים של צה"ל בזירה התקשורתית ובתוצאות, חשוב שדובר צה"ל יהיה מרובה כישורים וקשרים. כזה שמקובל על בכירי המטכ"ל ומרגיש בנוח באותה מידה במערכות החדשות השונות. אדם שרואה באינטרנט כלי ולא סכנה. דובר מודרני שיודע שאת זרם המידע אי אפשר לעצור ואת המאמץ כדאי להשקיע בשכנוע ולא באיומים. אדם בעל יכולת הופעה מול קהל שזוכר היטב שתפקידו לדברר את הצבא ולא לענות על שאלות קשות במקום הרמטכ"ל.

תגובת דובר צה"ל

"תא"ל בניהו הוזמן לאירוע על ידי יו"ר ועידת הנשיאים, ארגון הגג של כל הארגונים היהודים בארצות הברית, לצד הזמנתם של רא"ל אשכנזי ואלוף ידלין, לקבל אות הערכה מיוחדת על פועלו מול יהדות ארה"ב. תא"ל בניהו, מתוקף תפקידו כדובר צה"ל הגיע על מדים, כנדרש, וישב על בימת הנשיאות, והודה לנוכחים על שהזמינו אותו וכיבדו אותו, כשם שעשו גם רא"ל אשכנזי והאלוף ידלין. השתתפותו של הרמטכ"ל היוצא לא אמורה למנוע מדובר צה"ל להשתתף באירוע אליו הוזמן. זאת ועוד, וללא כל קשר – הרמטכ"ל היוצא, כמו גם האלוף ידלין ונוספים, טרם השתחרר מצה"ל, על כן מלוות הופעותיו הפומביות או ראיונות לכלי התקשורת על ידי דובר צה"ל או נציגיו. דובר צה"ל הוא דובר כל הצבא וכל אמירה אחרת אינה ראויה להתייחסות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully