וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות אייטם ה"אגדה האורבנית": סיון כהן הושעתה מערוץ 10

30.4.2012 / 16:15

חדשות 10 פרסמו הערב הבהרה על כתבת דיסניוורלד בה הודו כי הידיעה אינה נכונה וכי "צריך לדעת גם לתקן?. סיון כהן אמרה מוקדם יותר לוואלה! ברנז'ה : "אני מכבדת את ההחלטה"

(עדכון: 21:05)

הפלופ של חדשות 10: לקראת סוף המהדורה המרכזית הערב (שני) הקריאה תמר איש-שלום הבהרה מטעם חברת החדשות. "אתמול פרסמנו ידיעה על זוג הורים שלדבריהם נעשה ניסיון לחטוף את ילדתם בת התשע בפארק דיסניוורלד שבאורלנדו. לאחר בדיקה שקיימנו התברר כי הדוברים הטעו את חדשות 10, וכי הידיעה אינה נכונה. צריך לדעת גם לתקן?, נוסח ההבהרה.

מוקדם יותר היום, עיתונאית הערוץ סיון כהן, אשר מונתה לאחרונה לכתבת המשפט בירושלים, הושעתה מחברת החדשות בשל האירוע עליו דיווחה אמש במהדורת החדשות המרכזית של הערוץ, כך נודע לוואלה! ברנז'ה. כהן הושעתה מתפקידה בהמשך לבדיקת הנהלת הערוץ האם אייטם שפורסם כחשיפה של מקרה שהתרחש לפני שבועיים, מבוסס למעשה על אגדה אורבנית שנפוצה ברשת זה יותר מעשור.

במסגרת האייטם המדובר, דיווחה כהן על מקרה שהתרחש, לכאורה, לפני שבועיים, ובמרכזו ניסיון חטיפה של ילדה בת 9 בפארק דיסניוורלד בפלורידה. לפי הדיווח, זוג הורים ישראלים הבחינו בעת ביקור בפארק כי בתם נעלמה – ולאחר התערבות אנשי הבטחון של המקום הצליחו לאתר אותה בחדר השירותים תחת השפעת סמים כשראשה מגולח למחצה ולגופה בגדים שאינם שייכים לה.

הפרסום בערוץ 10 עורר עניין רב וכתבות פולו אפ בעקבותיו פורסמו בעיתון "מעריב" ובאתר האינטרנט שלו NRG, וכן בוואלה!, בערוץ 7 ובמקומות נוספים. לאחר הפרסום החלו דיונים ברשת סביב הכתבה, וגולשים רבים טענו כי מדובר באגדה אורבנית ידועה שנפוצה ברשת מזה שנים רבות, ואף הפנו לאתר "סנופס" המרכז מידע על אגדות אורבניות.

בשעות הצהריים, ולאחר שתכניות הבוקר בטלוויזיה והרדיו עסקו בנושא – הוסרה הכתבה, תחת הכותרת "סרט אימה: זוג ישראלי הציל את ילדתו מחטיפה בדיסניוורלד" מאתר נענע10. במקביל, הוסרה גם המהדורה המלאה בה שודרה הכתבה.

יצויין כי מהדורת חדשות 10 אמש, האחרונה בהגשתו של יעקב אילון, היתה הנצפית ביותר בערוץ בעשור האחרון, עם רייטינג של 18.7% וחשיפה לכ-750 אלף צופים.

כהן: "סייגנו את הנושא באולפן וייחסנו את הטענות לאב"

גורם בסביבתה של כהן אמר היום לוואלה! ברנז'ה כי "סיון דיברה עם אדם שהציג עצמו כאבי הילדה, איש נורמטיבי מאזור השרון, והוא מוקלט. הוא לא הסכים לדבר און-רקורד אבל הוא נידב את כל הפרטים שהובאו בידיעה וקיימים הקלטה וצילום של זה. הפרטים המלאים שלו קיימים במערכת הערוץ וכעת נערכות בדיקות מעמיקות מי הוא ומה הרקע שלו. אתמול גם לא היה ניתן לבדוק את הדברים מול דיסניוורלד, אך הבדיקות הללו נעשות".

מנגד, גורם אחר בחדשות 10 אמר היום לוואלה! ברנז'ה: "זו לא הפעם הראשונה שסיון כהן נתפסת כשהיא לא דוברת אמת. כבר כשהייתה כתבת במקומון הירושלמי 'כל העיר' הם הפסידו בתביעת דיבה שהוגשה נגדם בגלל סיפור שהיא פרסמה מבלי לבדוק אותו בכלל".

סיון כהן עצמה אמרה לוואלה! ברנז'ה כי: "שוחחתי עם האבא שטען וטוען כי הסיפור נכון והוא צולם והוקלט. מאחר שאתמול היה יום ראשון וידענו שאין מענה בדיסני, סייגנו את הנושא באולפן וייחסנו את הטענות לאב וציטטנו את אמירתו שהוא בודק את אפשרות התביעה. מאז הפרסום פנו אלינו הורים נוספים עם מקרים דומים. אני מכבדת את החלטת הערוץ, נבדוק ביומיים האלה את הדברים, ואני מקווה שהדברים יסתדרו על הצד הטוב ביותר".

גורם אחר בחדשות 10 מאשר כי "בערוץ מכירים את הטענה של סיון שיש הקלטה של האיש, אבל איפה האיש הזה היום? לא מצליחים לאתר אותו". לדבריו, "יש כאן בעיה רצינית מאוד – העורכים סומכים אמנם על הכתבים שלהם, אבל הסיפור הזה היה צריך לעורר שאלות".

מחדשות 10 נמסר בתגובה לדברים: "הוטעינו בסיפור דיסניוורלד. חברת חדשות 10 פתחה בבדיקה בעקבות הטעיית הכתבת סיוון כהן על ידי מקור בכתבה אמש במהדורה. כהן הושעתה מעבודתה עד לסיום הבדיקה. בכתבה ציטטה כהן זוג הורים, אשר סיפרו לה כי בחג הפסח נעשה ניסיון לחטוף את ילדתם בת ה-9 במהלך ביקור בדיסניוורלד. ההחלטה לפרסם את הכתבה התקבלה בשל קיומו של הורה ספציפי שאישר את הסיפור. עם זאת, לאחר הפרסום התברר כי ההורה הטעה את כתבת חדשות 10 וכי מקרה כזה כלל לא אירע. בעקבות זאת הוחלט בחברה לפתוח בבדיקה מקיפה של נסיבות הפרסום, ולהשעות את הכתבת עד לסיום הבדיקה".

"מישהו שמתח כתבת צעירה שלא בדקה את הראיות שהובאו לפניה"

גם העיתונאית לשעבר והסופרת עירית לינור התייחסה לידיעה של ערוץ 10 היום בתכנית "המילה האחרונה" בגלי צה"ל. "אני מכירה את הסיפור. לפני כמה שנים שלי יחמוביץ', לשבר מגישה ב'הכל דיבורים' בקול ישראל שמעה את אותו סיפור בדיוק - על הילדה שנעלמה להורים וסגרו את הפארק ואנשי הבטחון אמרו שיש גל של חטיפות, ולבדוק את הנעליים ... אותו סיפור בדיוק רק בדיסנילנד. שלי אז ניסתה למצוא את המשפחה ולעלות אותם לשידור. מהתכנית, שם עושים תחקיר רציני, התחילו לעשות טלפונים לבני דודים ואנשים קשורים - מערכת הכל דיבורים גילו אחרי עשרה טלפונים שמדובר בעוד אגדה אורבנית".

"לכן חיכיתי לראות מה יעשו בערוץ 10. יושבת הכתבת סיון כהן בשיא הבטחון, הודפת את ההאשמות כאילו מדובר באגדה אורבנית אבל זה לא – מספרת את הסיפור לפרטיו עם אותם פרטים בדיוק. לא מביאה ראיון טלפוני, לא תמונה של הורים מפוקסלים, לא של ילדה עם ראש מגולח, מספרת את זה כאילו היה אמת", אמרה לינור.

"במעריב פורסם היום 'ערוץ 10 טוען על ניסיון החטיפה של ילדה ישראלית' - אני כותבת באינטרנט את מילות המפתח בגוגל ואני מוצאת מ-1999 את אותו סיפור בדיוק. הדבר המשותף לכל הסיפורים הללו שזה שאף פעם אין תמונות של ההורים או פרטים. זה סיפור גנרי".

"אני לא יודעת מה קרה לסיון כהן – האם היא הסתפקה בטלפון אחד? הסיפור הזה הוא עורבא פרח שלא היה ולא נברא. אין הורים, אין משפחה, במקרה הטוב יש מישהו שמתח כתבת צעירה שלא בדקה את הראיות שהובאו לפניה, ואני שמה על כך את יוקרתי המקצועית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully