וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 3 שנים: גיליון "הארץ של הסופרים" לא ייצא השנה

6.6.2012 / 9:24

עורכו הנוכחי של העיתון אלוף בן החליט לבטל את המיזם הייחודי. העורך האחראי של המיזם, שי גולדן, פרש מאז מהעיתון גם הוא. גורם בעיתון: "זה היה הבייבי של דב אלפון"

המיזם הייחודי של עיתון הארץ שיצא בשלוש השנים האחרונות, "הארץ של הסופרים", לא ייצא השנה – כך החליטה הנהלת העיתון. במסגרת המיזם, אשר יצא בשלוש השנים האחרונות עם פתיחת שבוע הספר העברי, הושק גיליון של העיתון כאשר כל תוכנו החדשותי נכתב על ידי סופרים. המיזם זכה להתעיינות רבה בעולם וזיכה את עורך העיתון דאז בפרס מיוחד של המועצה הבינלאומית לתקשורת בלונדון. עורך העיתון לשעבר דב אלפון פרש מהעיתון לפני כשנה, זמן קצר לאחר שיצא "הארץ של הסופרים" האחרון, ועורכו הנוכחי של העיתון אלוף בן החליט לבטל את המיזם הייחודי. העורך האחראי של המיזם, שי גולדן, פרש מאז מהעיתון גם הוא.

"היו מחשבות האם להוציא שוב את הגיליון המיוחד או לא, זה עלה בישיבות", אומר לוואלה! ברנז'ה גורם בעיתון הארץ, "אבל בשורה התחתונה – זה היה הבייבי של דב. זה די מובן שעורך אחד מחליט שלא לעשות את זה. מה גם שאפשר להגיד שהמוסף הזה עשה את שלו, נוסף על זה שלא כולם אהבו את הרעיון". הגורם מוסיף כי בכל שנה מחדש, גם בשנייה ובשלישית, עלו בתוך מערכת הארץ וויכוחים האם המוסף חיוני אל מול ההשקעה האדירה שהוא דורש.

"לעולם יהיה מדובר במיזם שנוי במחלוקת, כיוון שהוא כל כך מיוחד"

ד"ר צבי רייך, חוקר עיתונות מהמחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן גוריון בנגב היה שותף במחקר מפורט שבדק מקרוב את הכנתו של הגיליון הראשון, וראיין עשרות מהאנשים שכתבו, ערכו והפיקו אותו. "בשנה הראשונה הייתה בעיתון הארץ התרוממות רוח מדהימה, הפרויקט הזה מאוד ריגש אותם", הוא אומר בשיחה עם וואלה! ברנז'ה. "אבל באופן כללי יכולת למצוא תגובות מעורבות. בדקנו המון מכתבים שהגיע לעורך העיתון, דיברנו עם העיתונאים ואפילו עשינו סקר בין אנשי העיתון. לצד אלה שאהבו את זה, היו עיתונאים שנעלבו מהרעיון ויש כאלה שעד היום לא מבינים מה זה ממש היה. זה גם גרם לוויכוח בתוך העיתון - האם זה עיתונות או לא, האם זה מעניין או משעמם. לעולם יהיה מדובר במיזם שנוי במחלוקת, כיוון שהוא כל כך מיוחד".

כבר אז הכריזו החוקרים כי "מוסף הארץ של הסופרים" הוא למעשה ניסוי, ולכן אין כיום הפתעה שהוחלט לגנוז אותו. "אני יכול להבין עיתון שמעלה מיזם כזה, ואני יכול להבין עיתון שמוריד", אומר ד"ר רייך. " זה ניסוי, ולעורך אחד בא לעשות את הניסוי ולאחר לא בא לעשות אותו. זה תלוי באוריינטציה של העורך – כיצד הוא תופס את תפקידו של העיתון, האם הוא מוצר רק של ניוז ומידע או שהוא מחזיק בתפישה של עיתונות כמיזם של ספרות וכתיבה, כזו שבאה יותר מכיוון עולם הרוח". ההשארה של דב אלפון למיזם, יש לציין, הגיע ממיזם דומה שמקיים העיתון הצרפתי "ליברסיון" כבר שנים ארוכות.

"זה היה תרגיל מעורר מחשבה על מה זו עיתונות והאם אפשר להחליף עיתונאים. שלושת הגיליונות היו מבצעים קשים מאוד לעשייה ולא כל קורא יכול להתענג על כזה גיליון", אומר ד"ר רייך. "אתה קורא תיגר על קוראיך כאשר אתה מגיש להם מוצר קשה לעיכול. אני יכול להבין למה קוראים מסוימים ראו בו מוצר תמהוני".

עיתונאי ותיק במערכת מסכים עם הדברים, ומסכם: "זה היה גיליון מדהים, אבל אפשר להגיד שזה עשה את שלו. לא ידעתי שזה הולך שלא לצאת השנה, אבל אני לא חושב שמישהו מופתע".

בהארץ בחרו שלא להתייחס לדברים.

  • עוד באותו נושא:
  • הארץ
  • שוקן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully