וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון לקשת: לא יוגשו מסקנות אישיות בפרשת ה"אח הגדול"

רוני לינדר-גנץ, נתי טוקר

27.8.2012 / 15:22

ועדה מטעם משרד הבריאות שבדקה את פרשת הכדורים הפסיכיאטרים למתמודדי ה"אח הגדול" לא תסיק מסקנות גם נגד אילן רבינוביץ'. מעתה: האחריות על הזכיין להזהיר את המשתתפים

משרד הבריאות החליט שלא להסיק מסקנות אישיות נגד הפסיכיאטר ד"ר אילן רבינוביץ' או נגד הפקת תוכנית "האח הגדול" של הזכיינית קשת בפרשת הכדורים הפסיכיאטריים שניתנו למשתתפי "האח הגדול" - כך נודע ל-TheMarker.

ועדה שמינה משרד הבריאות בעקבות הפרשה גיבשה גם כללים אתיים - רפואיים שיחולו מעתה ואילך על הזכייניות בהפקות של תכניות ריאליטי בכל הנוגע לרווחתם הנפשית של המתמודדים, וביניהם הפרדה מוחלטת בין הצוות המקצועי רפואי לבין גורמי ההפקה בכל הקשור לסינון המשתתפים בתכנית ולאפשרות של הפסקת השתתפותם.

הוועדה, בהשתתפות ראש שירותי בריאות הנפש במשרד הבריאות, ד"ר גדי לובין, יו"ר המועצה הלאומית לבריאות הנפש, פרופ' משה קוטלר וסמנכ"ל הסברה במשרד הבריאות, יאיר עמיקם, מונתה לפני מספר חודשים, זמן קצר לאחר התפוצצותה של פרשת "האח הגדול", בה משתתפים מהעונה השניה טענו כי פסיכיאטר התכנית, ד"ר אילן רבינוביץ', רשם להם כדורים פסיכיאטרים.

עוד טענו המשתתפים, ובראשם סער שיינפיין שאף הגיש תביעה נגד רבינוביץ' וחברת ההפקה קופרמן הפקות, כי הדבר נעשה בידיעת הפקת התוכנית שאף לקחו חלק פעיל בהחלטות לגבי אופן הטיפול. קופרמן מצדה הגישה תביעה נגדית נגד שיינפיין בגין הוצאת דיבה, והצדדים נמצאים כיום בהליכי גישור.

למרות שהוועדה אינה מסיקה מסקנות נגד קשת והמעורבים בפרשה, היא מנסחת מספר עקרונות מנחים שיחולו מעתה ואילך על תכניות ריאליטי הנגזרות מאירועי "האח הגדול" - עם דגש על אחריות הזכיינית עצמה, ולא רק חברת ההפקה.

סער שיינפיין. עומר מירון
טען כי הדבר נעשה בידיעת הפקת התוכנית. שיינפיין/עומר מירון

"אחריות הזכיין הינה ישירות כלפי גופי הפיקוח"

הנחת המוצא של הוועדה היא שהשתתפות בתכניות ריאליטי כרוכה ב"בדחק משמעותי למשתתף, על כל סיכוניו המיידים וארוכי הטווח. יש לוודא שהמועמד להשתתפות בהן מודע לסיכונים למצבו הנפשי, ולעיתים-הפיזי". הוועדה הוסיפה כי "על הזכיין והמפיק לעשות כמיטב יכולתם לשמור על רווחתם הגופנית והנפשית של המשתתפים. אחריות הזכיין הינה ישירות כלפי גופי הפיקוח".

מעתה ואילך יחויב הזכיין למנות אחראי "מקצועי ובלתי תלוי" על צוות מקצועי מטעמו, שתפקידו שמירה על מצבם הנפשי והפיזי של המשתתפים. הגורם המקצועי יהיה אחראי על קיום הליך מיון וסינון קפדני של המשתתפים, שיהיה בלתי תלוי במניעי הפקה ורייטינג - כשלצוות הרפואי יינתן חופש פעולה מוחלט וכן "זכות וטו" וסמכות החלטה סופית באשר לזהות המתמודדים.

כל חוזה עליו יוחתמו המשתתפים יכלול את המשפט: "השתתפות בתוכנית זו מהווה שינוי קיצוני באורחות חייך, ניתוק מלא או חלקי ממקורות התמיכה הטבעיים שלך ( משפחה וחברים ) ומחלק ניכר מהגירויים החיצוניים אליהם אתה מורגל. כל אלו, בנוסף על אוירה תחרותית ועל חשיפה תקשורתית, עלולים להיות גורמי דחק משמעותיים. ככאלה, הם עלולים להוות רקע להתפתחות משברים נפשיים משמעותיים, ולעיתים אף פיסיים. בהחלטתך להשתתף בתוכנית אתה מבטא בחירה אישית שמשמעותה הסכמה מודעת לחשיפה לסיכון זה".

בנוסף, הגורם המקצועי יקיים מפגשים שוטפים עם המשתתפים, "לטובת הערכת מצבי משבר נפשי או פיזי מתהווים, בזמן אמת, ומתן סיוע מתאים, לרבות החלטה על הפסקת השתתפותו". כמו כן מחויב הגורם המקצועי ל"שימור פרטיות מלאה, תוך הקפדה על כבודו וחסיונו של המטופל. יידוע גורמי הפקה יעלה רק בהסכמה מלאה של המטופל, ורק במידה ויש לכך צורך או יתרון טיפולי".

הוועדה מתייחסת גם להמשך הטיפול במתמודדים לאחר סיום התכנית, תקופה שידועה כקשה עבור חלק מהמתמודדים: "עם סיום התכנית, במידת הצורך, ליווי המשתתפים באפיקי טפול נפשי או גופני ההולמים את מצבם", נקבע במסמך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כל חוזה עליו יוחתמו המשתתפים יכלול את המשפט: "השתתפות בתוכנית זו מהווה שינוי קיצוני באורחות חייך". אבי ניר, מנכ"ל קשת/מערכת וואלה!, צילום מסך

ניצחון לקשת, הפסד ל"ידיעות"

פרשת הכדורים בתוכנית "האח הגדול" גרמה למשבר קשה עבור זכיינית ערוץ 2 קשת. מעבר לפגיעה התדמיתית בחברה, עלה חשש כי הרגולטור יאסור להמשיך את התוכנית במתכונת הנוכחית, או שיטיל על הזכיינית קריטריונים נוקשים שעלולים לפגוע בעונות הבאות. "האח הגדול" היא התוכנית הנצפית ביותר בקשת ובכלל בטלוויזיה המסחרית, ומניבה לקשת רווחים משמעותיים והמשך שליטה במפת הטלוויזיה המסחרית, וביטולה היה עלול להיות מכה קשה לקשת.

פרשת "האח הגדול" סימלה גם רגע שיא בקרב בין קבוצת "ידיעות אחרונות" לבין קשת. "ידיעות", שחשפו את פרשת הכדורים והביאו את עדויות המתמודדים, בחרו לקדם באגרסיביות את הסיפור במשך תקופה ארוכה. קשת טענה אז כי "ידיעות" פועלים בעניין מטעמי אינטרסים מסחריים, בעיקר בשל המאבק בין אתר ynet של "ידיעות" לאתר מאקו של קשת. מנגד, בכירים ב"ידיעות" הסבירו כי מדובר בתחקיר בעל חשיבות ציבורית ולכן העניין קודם. בראיונות שקיים הכתב שחתום על הידיעות בעניין, רז שכניק, הוא אף טען כי יש להסיר מלוח השידורים את התוכנית.

ההחלטה של הוועדה כי לא ייקבעו מסקנות אישיות נגד הפקת "האח הגדול" ונגד רבינוביץ' עצמו, כמו גם נגד שיינפיין, מוציאה את קשת ואת הפקת התוכנית כמנצחת בקרב שהסעיר את עולם התקשורת. לא נקבע כי הפקת התוכנית פעלה שלא כראוי, למרות בדיקות שערכה הוועד העם משתתפים נוספים בתוכנית. גם רבינוביץ' עצמו, שבשלב מסוים בחר לעבור לצד של "ידיעות" ובמסמך שפורסם בהרחבה בעיתון תקף את התנהלות קשת, מצליח לצאת מהדו"ח של הוועדה בשלום ומבלי שנקבע שפעל שלא כראוי.

בקשת עמלים כיום על העונה הבאה של "האח הגדול", שתהיה ככל הנראה עונת VIP ואמורה לעלות לשידור בעונת החורף. בשלב זה ועדת הטלוויזיה של הרשות השנייה סירבה לאשר בלוח השידורים של הזכיינית את התוכנית "האח הגדול", עד למסקנות הוועדה של משרד הבריאות. כעת, לאחר שהוועדה ניקתה את הפקת התוכנית, ככל הנראה תאשר מועצת הרשות השנייה את התוכנית לעונה הקרובה בכפוף למקנות הוועדה, והיא תעלה לשידור כמתוכנן.

עוד בנושא:
תנועת אומ"ץ: "יו"ר ועדת הטלוויזיה לא יכול לעסוק בענייני 'האח הגדול"
הרשות השנייה: לא מאשרת לקשת לשדר את "האח הגדול"
פרשת הכדורים בבית האח הגדול: בקרוב המסקנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully