וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים סוערת מהנשים בחיג'אב שמשתלטות על המרקע

ניר יהב

3.9.2012 / 12:47

הדעות במדינה נעות בין הבעת דאגה, לחיזוק ההחלטה לאפשר למגישות בטלוויזיה לעטות כיסוי ראש. "הכישורים המקצועיים הם הסטנדרט היחיד", אמר חבר פרלמנט שבירך על הרפורמה

צילום: הטלוויזיה הממלכתית במצרים, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

ברחבי מצרים ממשיך להתקיים דיון סוער ומרובה-דעות לאחר שאתמול (ראשון) הותר לראשונה למגישות בטלוויזיה הממלכתית לעטות כיסוי ראש (חיג'אב) על ראשיהן. בעוד שיש מצרים שבירכו על הצעד, ורואים בו זכות לגיטימית שהופקעה מהמגישות במשך עשרות שנים ורק כעת הושבה להן, אחרים מביעים חשש כבד מכך שמדובר בביטוי למגמה של הקצנה דתית תחת המשטר החדש של הנשיא מוחמד מורסי, איש "האחים המוסלמים".

חבר הפרלמנט המצרי מטעם המפלגה האיסלמית "אל-חדארה", ד"ר חאתם עזאם, בירך על החלטתו של שר ההסברה, סלאח עבד אל-מקסוד, לאפשר למגישות לעטות חיג'אב בשידור. "ההחלטה שמה קץ לעשורים של קיפוח ואפליה נגד נשים בתקשורת שעוטות כיסוי ראש. התייחסו אליהן כאילו הן חיות בצרפת". אמר, בהתייחסו לחוק בצרפת האוסר על כיסוי פנים במקומות ציבוריים, שכונה "חוק הבורקה".

לדברי חבר הפרלמנט עזאם, בימי הנשיא הקודם, חוסני מובארק, עוטות החיג'אב שהופיעו בטלוויזיה דוכאו. הוא הבהיר כי אסור להפלות עובדים בשום משרה שהיא על בסיס מראה חיצוני או על בסיס דתי. לדבריו, "הכישורים המקצועיים הם הסטנדרט היחיד". גם במפלגות הליברליות בירכו על הרפורמה. דובר מפלגת "המצרים החופשיים", אחמד ח'ירי, אמר כי הופעה של מגישות בטלוויזיה עם חיג'אב היא דבר "הגיוני וטבעי".

בעוד שרוב המגיבים לשידור המהפכני היו חלוקים בין הבעת דאגה לנוכח הצעד לבין הבעת שמחה, היו גם כאלה שטענו שלא צריך לייחס משמעות רבה כל כך למראה החיצוני של המגישות. "כדאי שנוודא שהחדשות שנשמעות מפיהן נותרו הוגנות, אמינות ואובייקטיביות", אמרו חלק מהקולות שנשמעו בתקשורת וברשתות החברתיות.

"נשים בחיג'אב שמדברות על נושאים במחלוקת - בעייתי"

ואולם, אפילו אלה שמביעים בדרך כלל דאגה מהקצנה דתית בעקבות עליית האחים המוסלמים לשלטון במצרים, הביעו סלחנות כלפי הצעד החדש. המומחה לתקשורת, יאסר עבד אל-עזיז, אמר לעיתון "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון כי יש יותר מדי "סימנים לכך שתנועת האחים המוסלמים מנסה להכפיף את התקשורת במצרים למרותה, אך דווקא הופעת המגישות ברעלה אינה אחד מהסימנים האלה. זה תיקון טעות שנמשכה עשורים ארוכים". לדבריו, המון נשים מצריות עוטות חיג'אב, ולכן "אך טבעי הוא שגם מגישות שרוצות לעטות חיג'אב - יוכלו לעשות זאת". עם זאת, הוא הזהיר מפני אפשרות שמגישות בטלוויזיה "יחושו צורך" לעטות כיסוי ראש ביום מן הימים. "יש גם בעייתיות קלה בכך שנשים שעוטות חיג'אב מגישות תכניות על נושאים שנמצאים במחלוקת. הן צריכות להיות חסרות פניות לחלוטין", הוסיף.

כאמור, אתמול הופיעה לראשונה זה עשרות שנים מגישה בטלוויזיה הממלכתית בשם פאטמה נביל, שעטתה על ראשה חיג'אב. עד היום, מי שעבדה בטלויזיה הממלכתית והתעקשה להמשיך לעטות כיסוי ראש - עבדה בתפקידי הפקה ומאחורי הקלעים. פאטמה נביל עצמה עבדה בשנים האחרונות בתחנות טלוויזיה פרטיות, בהן לא חל האיסור של הטלוויזיה הממלכתית, ובעקבות ההחלטה החדשה - היא עברה לטלויזיה הממלכתית והופיעה שם לראשונה עם כיסוי ראש. בימים הקרובים, צפויות להצטרף לנביל מגישות נוספות, בראשן שדרנית הערוץ הראשון המצרי, נרמין ביטאר, חזאית מזג האוויר סארה שנאווי, ושדרנית נוספת מערוץ "א-ניל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully