נושאים חמים

מבקרת הפנים של הרשות: "שינויים פרסונליים שוטפים - בסמכות ההנהלה"

בדו"ח פנימי אשר חובר עבור היו"ר גילת ושהגיע לידי וואלה! ברנז'ה, אילנה גרגור תומכת בעמדתו וקובעת כי ההנהלה פעלה כשורה בהחלטתה לשבץ מנחה לצדה של נויבך - החלטה שבוטלה

"לדעת הביקורת, שינויים פרסונליים שוטפים ברשות השידור ובתכניות הנם בסמכותה של ההנהלה והעורכים הראשיים ומהווים חלק מתפקידם", כך כותבת מבקרת הפנים של הרשות אילנה גרגור בטיוטת דו"ח שחיברה לבקשת יו"ר רשות השידור אמיר גילת ובו נבדקה פרשת "המנחים המאזנים" בתכניתה של קרן נויבך – אשר חלקים ממנה הגיעו לידי וואלה! ברנז'ה. בדו"ח קובעת המבקרת, הכפופה להנהלת רשות השידור, כי ההנהלה פעלה כשורה בהחלטתה לשבץ מנחה לצדה של נויבך – החלטה שבוטלה לפני מספר שבועות על ידי הוועד המנהל של הרשות.

בדו"ח מובאת התייחסותו של מנכל רשות השידור יוני בן מנחם להחלטה, ונימוקיו לצעד שנעשה ללא שהיו מעורבים בו מוסדות הרשות. בן מנחם, אשר עד כה נמנע מהתייחסות פומבית לפרשה, מסר למבקרת הפנים כי לא הביא את השינוי בהוספת מגישים אורחים ל"סדר יום" לאישור בוועדת התוכן של הרשות כיוון שלדעתו "לא (היה) מדובר בשינוי אופייה של התכנית אלא בשינוי פרסונלי בלבד".

נויבך: "קיבלתי השנה קיבלה ציון גבוה ומחמאות על תפקודי"

טיוטת הדו"ח חוברה בחודש שעבר לקראת הדיון במליאה, וזאת לאחר שלנושא נדרשו לשכת המנכ"ל בן מנחם, מנהל הרדיו מיקי מירו, מנהל רשת ב' יאיר קורן, יו"ר הרשות אמיר גילת, מערכת החדשות של קול ישראל בתל אביב וכן מגישת התכנית קרן נויבך והעורכת מירית הושמנד.

נויבך נמנעה גם היא מלהתייחס לפרשה באופן פומבי, ובדו"ח מובאת תגובתה לראשונה. "בתגובתה טענה (קרן נויבך) כי במהלך השנים ובטרם עלה נושא התלונות ממש לקראת השינוי בהוספת מנחה אורח – לא היה דיון מקדים או אזכור ל'תלונות מרובות' בגין חוסר איזון", נכתב בדו"ח. נויבך טענה בפני מבקרת הפנים כי התכנית משמיעה קולות רבים משולי החברה וכי "לא ברור הקשר בין במנחים האורחים שנבחרו לצורך איזון ... אורחים אשר הובאו לתכנית בלא שהובהר להם מה חלקם בתכנית".

נויבך ציינה בפני המבקרת כי במשוב שהתקיים לה בחודש מאי השנה קיבלה ציון גבוה ומחמאות על תפקודה, ובשיחת המשוב עלה גם נושא האיזון אולם לא הועלו דוגמאות קונקרטיות לחוסר איזון. "טענת חוסר גיוון שעלתה הייתה מקוממת שכן צוות התכנית מביא לידי ביטוי נושאים, קבוצות ודעות רבות", כך נויבך. מגישת "סדר יום" הוסיפה כי מנהל הרדיו מיקי מירו אמר לה כי "יש אנשים שאוהבים אותה", אך גם כאלה שהיא מרגיזה אותם. "אז ביקשה קרן לעכל את הדברים", נכתב בדו"ח.

14 מתוך 37 התלונות - מטעם "האגודה לזכות הציבור לדעת"

מהדו"ח עולה כי בתקופה של ינואר עד יוני 2012 עמד הרייטינג של "סדר יום" על 6.4%, שפל של השנים האחרונות, אולם מצוין כי "מגמת הירידה ברייטינג ניכרת בכל התכניות ברשת ב' ובכל שעות היום". עוד עולה מהדו"ח כי מתוך 37 התלונות שהתקבלו על התכנית בשנה שעברה – 14 מתוכן הגיעו באמצעות גוף אחד: "האגודה לזכות הציבור לדעת". מתוך כל התלונות שהתקבלו, חמש נמצאו מוצדקות. בשנת 2012 התקבלו 24 תלונות כאשר מחציתן עוסקות בחוסר איזון, אולם הדו"ח אינו כולל תלונות נגד השינוי בפורמט התכנית.

לעניין "האגודה לזכות הציבור לדעת" נכתב בדו"ח כי מנהל רשת ב' בחר שלא להתייחס לתלונות של הארגון, העוסק בביקורת תקשורת מהצד הימני של המפה הפוליטית, אשר פתח בקמפיין נגד הפורמט הקבוע של התכנית. "אין להתייחס לתלונותיהם שנעשות בלא קשר לנושא הדיון אלא בהתאם לזיהוי משוער של המגיש כ'ימני' או 'שמאלי'", אמר מנהל הרשת למבקרת הפנים. יצוין כי אחד מהמגישים האורחים ששובצו בתכנית היה איש הנהלת האגודה – הסופר ארז ביטון.

"שיבוץ המגישים האורחים נעשה ללא תיאום עם צוות התכנית, ושיבוצים נעשה בטרם הוסדרה העסקתם ולא בהתאם לנוהל תשלומים למשתתפים חופשיים – מומלץ לרענן את הנחיות הנוהל למנהלים ולמפיקים", קובעת מבקרת הפנים. "כחלק מהפקת הלקחים, עודכן ואושר בוועדת התוכן נוהל המחדד את כל נושא אישור לוח השידורים לרבות הבאת שינויים בתכניות לאישור הוועדה".

מרשות השידור נמסר בתגובה: "הרשות איננה מתייחסת לדו"חות ועניינים פנימיים".